pev Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Hei. Jeg fikk installert nettverksdriver på slackware boxen min i dag, og den er nå kobla til internett. Problemet med den er at jeg ikke får kobla til den via SSH med min eksterne ip-adresse! Det fungerer med den interne! FTP fungerer heller ikke, og prøvde å sette opp en psybnc, men denne fikk eller ingen respons. Er det noen som vet hva det kan være? Jeg kjører gjennom to routere men serveren er satt i DMZ på den ene, og på den andre er firewallen slått av. Håper på hjelp fra noen hyggelige folk Lenke til kommentar
Dell_Inspiron Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Routeren bruker NAT, så du må nok forwarde. Har du to routere: Fra den ene routeren forward til ipadressen til den andre routeren --> Fra den andre forward til lokal IP som serveren har. Hvordan du gjør det varierer fra router til router, så du må nok se litt i instruksjonshefter eller guider på nettet. Endret 10. januar 2005 av Dell_Inspiron Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 For å teste, kople en burk "mellom" ruterene, og se om den får kontakt. Funker det, har du bare den yttre igjen. Lenke til kommentar
pev Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Men vanlig internett-surfing fungerer jo helt fint, så da bør vel ikke det være problemet? Eller? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Du sier at firewallen er slått av, men det betyr ikke nødvendigvis at NAT er slått av, eller? Sett den innerste routeren som DMZ i den ytterste. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Den "innerste" må jo forwarde dei rette portane til serveren. F.eks har eg på min router: Port 80 (ekstern IP) > Port 80 (10.26.16.8 - lokal IP) Routeren kan jo ikkje vite kva for boks den skal sende pakkane vidare til med mindre du konfigurerar den. BTW: Dette har ikkje noko med Linux / Unix forumet å gjere med mindre routarane er *nix-boksar. Spør på nettverksforumet istaden. Endret 10. januar 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Må du ha 2 routere da? blir bare mer pes å konfigurere. Hvis den innerste rutern er trådløs, ville jeg gjort den om til aksesspunkt istedenfor ruter. Det kan gjøres som en egen funksjon i visse rutere, ellers må man bare skru av DHCP og bruke den som en svitsj ved å koble alle kontaktene på LAN-porter (ikke bruke WAN-porten) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå