Gå til innhold

Server svarer ikke på SSH, FTP eller IRC

pev

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fikk installert nettverksdriver på slackware boxen min i dag, og den er nå kobla til internett. Problemet med den er at jeg ikke får kobla til den via SSH med min eksterne ip-adresse! Det fungerer med den interne! FTP fungerer heller ikke, og prøvde å sette opp en psybnc, men denne fikk eller ingen respons.

Er det noen som vet hva det kan være? :hmm:

Jeg kjører gjennom to routere :blush: men serveren er satt i DMZ på den ene, og på den andre er firewallen slått av.

Håper på hjelp fra noen hyggelige folk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Routeren bruker NAT, så du må nok forwarde. Har du to routere:

Fra den ene routeren forward til ipadressen til den andre routeren --> Fra den andre forward til lokal IP som serveren har.

Hvordan du gjør det varierer fra router til router, så du må nok se litt i instruksjonshefter eller guider på nettet.

Endret av Dell_Inspiron
Lenke til kommentar

Den "innerste" må jo forwarde dei rette portane til serveren.

F.eks har eg på min router:

Port 80 (ekstern IP) > Port 80 (10.26.16.8 - lokal IP)

Routeren kan jo ikkje vite kva for boks den skal sende pakkane vidare til med mindre du konfigurerar den.

BTW: Dette har ikkje noko med Linux / Unix forumet å gjere med mindre routarane er *nix-boksar. Spør på nettverksforumet istaden.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Må du ha 2 routere da? blir bare mer pes å konfigurere.

Hvis den innerste rutern er trådløs, ville jeg gjort den om til aksesspunkt istedenfor ruter. Det kan gjøres som en egen funksjon i visse rutere, ellers må man bare skru av DHCP og bruke den som en svitsj ved å koble alle kontaktene på LAN-porter (ikke bruke WAN-porten)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...