WackoJacko Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Jeg har tenkt å kjøpe meg en ny data og et av de største dilemmanene mine er om jeg skal velge et SLI-system eller ikke. Egentlig synes jeg d høres ganske bra ut å kunne kjøpe et kort i dag og et om et år, men...... Er d virkelig 100% ytelsesøkning? Er d økonomisk lurt? Hvilke skjermkortbrikkesett er d som kan brukes?6600GT, 6800GT....flere? Går utviklingen på skjermkort så kjapt at d ikke har noe for seg? Jeg vil gjerne høre argumenter for og imot SLI. PS: Jeg trodde 6800GT PCI-E hadde SLI, men fant ikke noen 6800GT-kort med SLI i prisguiden!? Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Alle kortene i 6600-6800-serien (muligens unntatt 6600-NON GT?) støtter SLI, forutsatt at du kjøper PCI-E versjon. Om det blir økonomisk lurt er vel litt uvisst, men det viste seg å være lurt på de gamle voodoo-kortene i hvert fall. Et par argument mot er jo at det støyer en del mer, krever større PSU og tar opp en ekstra kortplass. Lenke til kommentar
WackoJacko Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Så dette skal altså funke i SLI, d står ikke i produktinfoen! Lenke til kommentar
the animal Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Så dette skal altså funke i SLI, d står ikke i produktinfoen! det står ikke men om du ser på kortet så har det et "hakk" oppe på toppen. det er pluggen til SLI kortet så ja det går i SLI Lenke til kommentar
WackoJacko Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Aha...takk! :-) Hvor stor PSU trenger du for å kjøre 2 6800GT i SLI? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Så dette skal altså funke i SLI, d står ikke i produktinfoen! Det stemmer. Det skal støtte SLI selv om det ikke står i produktinfoen. Er d virkelig 100% ytelsesøkning?Er d økonomisk lurt? Nei, det gir inntil ca 80% ytelseøkning dersom skjermkortet er flaskehalsen. Men dette varierer fra spill til spill og varierer også med oppløsning og innstillinger. I praksis er det kun av og til man kan nærme seg 80% ytelseøkning. Om det er økonomisk lurt avhenger vel litt mer smak og behag enn følelser. Jeg er litt på vippen i det spørsmålet der, men tenker heller at man om et års tid kan selge det gamle skjermkortet for å delfinansiere et nytt. Det koster omentrent det samme som å kjøpe et nytt "gammelt" skjermkort for å sette de i SLI. Man må også sørge for å få tak i nøyaktig samme skjermkort for at det skal fungere. Hvis produsenten har gått over til nye produkter så er altså bruktmarkedet plassen å lete. SLI tar jo også mer plass, bruker mer strøm, flere strømkontakter og produserer mer varme enn et raskere skjermkort som ikke står i SLI. SLI er en fin tanke, men alt i alt så heller jeg mot å kjøpe ett raskt skjermkort nå, og selge det for å delfinansiere et nytt om 1 års tid. (kanskje senere også om det fortsatt duger bra i nye spill) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Hvor stor PSU trenger du for å kjøre 2 6800GT i SLI? De bruker opptil ca 80W hver så det kommer an på resten av systemet ditt. Lenke til kommentar
WackoJacko Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Tusen takk for utfyllende svar simen, men jeg er nesten bare blitt enda mer i tvil, hehe! Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Tusen takk for utfyllende svar simen, men jeg er nesten bare blitt enda mer i tvil, hehe! Du trenger jo ikke velge ennå, bare kjøp deg et A8N-SLI, som er av de billigste Nforce4-hk'ene, og et skjermkort i Nvidia 6600-6800-serien, så kan du ta valget senere. Trenger jo ikke å legge ut noe ekstra penger der hvis du uansett skal kjøpe ny maskin nå. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Hvor stor PSU trenger du for å kjøre 2 6800GT i SLI? De bruker opptil ca 80W hver så det kommer an på resten av systemet ditt. Krever iallefall en ganske sterk 12V del.... Så det vil variere fra PSU til PSU Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå