ken8 Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) En kamerat av meg skal starte et bilopprettings firma og trenger i den forbindelsen en pc. Jeg tenkte å gå for en AMD plattform, siden det ikke blir stillt så store krav til ytelse, blir dette billigere. Jeg får lese andre poster for å finne ut hva som er stabilt i og med dette er svært så viktig. Det jeg lurer på er hva slags back-up løsning lønner seg og hva er konsekvensen av en kræsj i RAID? 1.Det blir ikke store mengder data som kommer til å bli lagret så jeg tenkte kanskje å kjøpe 2x120GB og kjøre RAID løsning? Finnes det bedre/billigere løsninger. 2.Hvis den ene disken ryker hva må man gjøre? Kan man kjøre midlertidig med 1 disk til man får skaffet ny og kopieres automatisk de gamle dataene over til den nye disken når man setter den i? 3.Hvis det går mange år, 1 disk ryker og det er ikke mulig å kjøpe lik type/merke kan man da putte inn hvilken som helst disk, bare at det er den minste disken som bestemmer str? Ble mye spørsmål her, men håper noen kan svare. Endret 10. januar 2005 av ken8 Lenke til kommentar
Entity extraction Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) kan ikke fatte hvorfor du skal ha raid løsning på et så lite oppsett. Backupløsning for et lite firma kan f.eks løses med en extern usb disk. Regner med at du vil ha RAID for å ha feil toleranse? Men hva er vitsen dersom det er et lite firma? Er det drifts kritiske data som må være tilgjengelig umiddelbart? Dersom det tåles litt nedetid, mener jeg at backup på en extern USB 2.0 disk vil dekke behovet. (300Gb extern disk, eller noe sånt) Disker i et raid må ikke være helt identiske (men det er en fordel) de må derimot (eller bør) være like store. Dersom en ryker og du har feil toleranse så skal det bare være ta ut den defekte, sette inn ny, slette den gamle disken, aktivere den nye, og starte raidet igjen. (noe i den duren ihverftall) V P.s Muig noe av det jeg skrev er litt ukorrekt, andre får korrigere meg. Endret 10. januar 2005 av vetle Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Grunnen til at jeg tenkte på raid var at da skjer jo all backup automatisk, men er kanskje like greit med ekstern disk og kjøre et 3parts program som feks hvert 10.min kjører backup. Noen som kan anbefalle noen slik software? Lenke til kommentar
Entity extraction Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) tja Backup automatisk i raid, nja, det er feiltolerense. Dersom begge (alle) diskene i et raid systemj ryker, så er det ikke backup. Med 2 disker i raid 1, så går halve disken vekk i feiltoleranse. 3 diisker i raid 5 en tredjedel osv. Jeg ville ikke kalt Raid et automatisk backup system. Kun feiltolleranse. Trykker du poå startknappen, programmer, tilbehør , system og backup eller Run ntbackup (forutsatt at du har win 2000 - win xp) Så får du opp et helt greit gratis backup program. Jeg bruker bare dette programmet til backup av både maskin og servere. Det dekker de umiddelbare behovene, og koster ikke noe i tillegg. Backup programmer som du kjøper er gjerne for litt støtte organisasjoner. edit: backup hvert 10. minutt? Litt overkill eller? Holder vel med nattlig backup..eller? V Endret 10. januar 2005 av vetle Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Har ikke sett backup funksjonen i WinXP før nå. Den virker jo helt kurant til dette formålet! Skal ta backup av mail, mail adresser, osv. Er det mulig å ta backup av HELE disken. Hvordan backup er egentlig best til det formålet jeg beskrev, velge kun de filene en trenger? Er det mulig å få den til kjøre backup hver dag si kl 16.00? Hvis alt går til dundas og du har alt på ekstern disk, så er det bare å installere winxp på nytt kjøre backup og velge restore i stedet? Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Har nå fått testet Backup Utility programmet litt og det virker som et veldig OK program til det bruket. Er det mulig med dette programmet å kopiere filer, bare ren kopiering, over til en ekstern disk si 1 gang i uka. Slik at når jeg tar med meg den ekstrne disken ligger alle filene der, og ikke bare 1backup fil? Ellers må jeg takke så mye for all hjelpen jeg har fått! Lenke til kommentar
Entity extraction Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Er faktisk litt usikker på om det går an å bare kopiere filer. Men jeg vil tro at backup programmet lager en backup fil uansett. Men, starter du backup programmet via startknappen, så er det eazy peazy å schedulere en backupløsning. Du kan sette opp en ukentlig, daglig, differensiell, inkrementell osv osv. Men før jeg babler meg helt vekk. Hva er det de skal ta backup av? Er det driftskritiske filer som de bruker hver dag, så må du ta backup hver dag. Er det mailer, brev adresser osv. så er jo ikke det akkurat driftskritisk. Husk at backup kan ta mye plass, og ofte blir backuoløsninger dyrt fordi man til stadighet må ha nye backup medier. (Disker, taper, DVD osv.) En backupløsning må planlegges nøye. De av oss som har jobbet i store bedrifter vet hvor viktig det er å ha skikkelige rutiner på backup. Du merker spesielt det når du skal ta restore av ei word fil som en bruker mener var i orden onsdag eller torsdag i forrige uke, eller uka før det. Dersom det bare er mailer og dokumenter ville jeg tatt en prøve uke med daglig backup etter stengetid. Deretter ville jeg sett hvor mye data det egentlig blir, for å så vurdere backup rutinen på nytt. Når man får store backup filer, kan man begynne med ikrementell og differensiell backup. Men det høres ikke ut som det er behov for det her. Det holder med en daily schedule vil jeg tro Joda det går ann å ta backup av en hel disk, men det kan ta mye plass. Kræsjer XP, og du må reinstallere, så er det bare å reinstallere xp, ta restore av de filene du trenger. (Husk å restore filene til en alternativ plass, slik at du selv kan velge hvilke filer du vil bruke.) V Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Blir backup av bilder (skader på biler), mailer og sikkert noen dokumenter i ny og ned. Du sier at backup tar mye plass. Hvis jeg putter inn 2 disker i pc'en, så kan jeg jo ta backup til den ene disken, men da vil jeg jo ikke at backup-disken skal være synlig under MyComputer, mulig å skjule backup disken?. I stedet for å ta NY backup hver dag, er det ikke mulig å oppdatere backup fila? Hvis jeg da har en backup disk som er like stor som OS disken så kan jo ikke backup fila bli for stor? Lenke til kommentar
Entity extraction Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Når du har tatt backup kan du f.eks brenne backup filen på ei DVD plate, legge den i "ideel oppbevaring"=mørkt og ikke for varmt\kaldt Backup av bilder, mailer og dokumenter tar ikke mye plass. (med mindre du har millioner av bilder uten komprimering. mailer med masse dritt (morsomme video fnuter, trailer til ringenes herre osv) jeg sier ikke at backup tar mye plass, jeg sier at backup KAN ta mye plass. Du kan "oppdatere" backup fila, men da sklir du inn på differensiell\inkrementell backup. Noe som i dette tilfellet er helt unødvendig Ta backup daglig. Brenn backup filene på ei DVD plate en gang i uka. Slett backup fra disken (verifiser brenning) Ta godt vare på platene. V out Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Takk så mye skal du ha for all hjelpen, har lært utrolig mye idag! Lenke til kommentar
Borgnjold Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) mm... ikke for å ødelegge nerdediskusjonen, MEN: Bestill en ny PC fra dell, billigste alternativ, så får du den for rundt 2000 spenn, frakt inkludert.. Skal du ha alternativer som backup, ekstra harddisk etc kjøp det gjennom en netshop. Totalpris blir neppe mer enn 4000,- Endret 10. januar 2005 av Borgnjold Lenke til kommentar
Entity extraction Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 mm... ikke for å ødelegge nerdediskusjonen, MEN: lol @ Borgnjold V Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå