Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

gammel 3polet veggkontakt -> rj45

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har en gammel veggkontakt på veggen min,,, fra den forsvinner fire ledinger videre inn i veggen. I tillegg er det en motstand (av alle ting) inne i kontakten.

Uansett;

jeg vil gjerne bytte ut denne stygge runde tingen med en ny firkantet og fin en, men jeg stusser jo litt over forskjellen i antall ledinger. noen som kan forklare?

med vennlig hilsen Alf.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bouncer, den forholdsvis store saken som er koblet på ledningene som du tror er en motstand er ikke noe annet enn en hurtigkobling brukt av telemontører. den kan du med trygghet fjerne. :)

Nåja, det pleier og sitte en motstand i disse gamle kontaktene så det er ikke sikkert han tar feil.

Lenke til kommentar

Motstanden er vel teletilbydaren sitt målepunkt..

Så om du fjerner den, så kan kanskje ikkje tilbydaren din feilsøka på linja di...

Er det ikkje ein tilsvarande motstand i moderne RJ45-kontaktar også, då?

Altså i første punkt...

Lenke til kommentar
bouncer, den forholdsvis store saken som er koblet på ledningene som du tror er en motstand er ikke noe annet enn en hurtigkobling brukt av telemontører. den kan du med trygghet fjerne. :)

Nåja, det pleier og sitte en motstand i disse gamle kontaktene så det er ikke sikkert han tar feil.

det var ikke på vår, har akkurat lagt opp ett helt nytt telefonnett her i huset (gamlenettet var fra 1970 tallet) og jeg klipte rent alt som var av duppeditter og dingsebomser fra det gamle telenettet og la opp ett helt nytt ledningsnett og uttak :)

mer spesifikt, eneste som var på ledningene fra telefoninntaket var noen trykk-koblinger, altså stikk to ledninger som skulle skøytes inn i en liten rund farget sak og klemm igjen. det var det jeg trodde bouncer refererte til da han sa motstand på ledningene.. ;)

Lenke til kommentar

Takk så langt, et relatert spørsmål da;

Hva hvis jeg bruker bare to av disse ledningene og lar dem gå tilbake til en tidligere kontakt (på kursen). Eller skal det være to ledninger for å tåle belastningen? går ut fra at det er derfor det er to og to sammen.

:hmm:

Lenke til kommentar
Takk så langt, et relatert spørsmål da;

Hva hvis jeg bruker bare to av disse ledningene og lar dem gå tilbake til en tidligere kontakt (på kursen). Eller skal det være to ledninger for å tåle belastningen? går ut fra at det er derfor det er to og to sammen.

:hmm:

Nå forstår jeg ikke helt, to av lederne er vel linja inn i huset fra sentralen, og de to andre (som er parallellkoblet med det første paret, går jeg ut fra?) går videre til andre kontakter allerede?! Prøv å finne ut og forklare hvor ledningene går/kommer fra, så blir jeg/vi litt klokere...

Lenke til kommentar

Ja. jeg har analog linje, og adsl. Men i dag bruker jeg kun det andre kontaktpunktet i huset. Ledningen fra det oprinnelige første punktet til det jeg bruker har fire ledere.

Så det jeg eventuellt vil gjøre er å gå rett forbi dette gamle punktet og bruke to av lederne i ledningen til å åpne det gamle (første) kontaktpunktet men da som andre punkt etter splitter.

og vips burde jeg altså ha flere telefonkontakter, uten inngrep i vegger og gulv etcetera. :whistle:

Lenke til kommentar
herregud for ett dårlig svar av meg.

Ja ledningene er paralelle ( fra sentralen). Og de er koblet sammen i begge stikkontaktene. Håper det var bedre og litt mer forklarende :blush:

I kontakt nr. 1 kommer det altså et par inn utenfra, og går to paralellkoblede par videre til kontakt nr.2? Og du vil ha splitteren/modemet etc. plassert ved kontakt nr. 2? Har jeg forstått rett?? Dette går bra, du må koble sammen det paret som kommer fra sentralen og et av de som går til kontakt nr. 2, og det andre paret som kommer "tilbake" fra splitteren, for å si det sånn, kobles til kontaktene 4 og 5 i RJ-45 veggkontakten. Var dette oppklarende eller forvirrende? Er jeg helt på villspor??

For å skjøte lederne inne i kontakt 1 er det best å bruke Elfa (www.elfa.se/no) artikkelnr 48-242-56, men det går vel an på andre måter også...

Det går kanskje an å bruke noen av de ledige koblingspunktene i veggkontakten til dette, men altså ikke 4 og 5, som brukes til telefonsignalet tilbake fra splitteren...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...