Gå til innhold

Dual boot XP/98se

Anbefalte innlegg

Har noen en enkel guide til meg?

Jeg har winXP installert på min maskin. Jeg har en 120 GB harddisk, der 80 GB er formatert i NTFS og XP er installert. Jeg ønsker å installere win98se på resten av disken.

Jeg har brukt fdisk til å opprette en ny partisjon. Denne er foreløpig ikke formatert. Hvis jeg booter fra 98-cd'en får jeg beskjed om at filsystemet er feil. Jeg tør ikke gjøre noe mer, i frykt for at jeg sletter XP-installasjonen.

Jeg har tenkt på å formatere den ubrukte delen av disken fra XP, men der får jeg bare NTFS som valg for filsystem.

Har noen et råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med XP kan du bare formattere parisjoner opp til og med 32GB i FAT32. Er partisjonen større, må du velge NTFS.

En bootdisk til feks. Win98se fixer det (www.bootdisk.com).

Forresten, å installere Win98se først, og XP etterpå er MYE enklere.

Endret av covah
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne unngå å gå gjennom installasjonen av XP en gang til, så det å installere 98 først er ikke noe alternativ i denne omgang.

Dersom jeg skaffer meg Partition magic (finnes dette som gratis demo, eller må det kjøpes?) og får formatert med FAT32 og deretter får installert 98se, vil jeg da få nye problemer? Vil jeg ikke få valg om OS ved oppstart?

Lenke til kommentar

Etter en del trøbbel er jeg opp og går igjen.

Hvis jeg nå formaterer 20 gB til FAT32, hvordan vet jeg hvilken partisjon jeg installerer win98 til? Når jeg starter installasjonsprogrammet for win98, får jeg ikke noe valg om dette, bare en advarsel om at jeg kommer til å slette gamle systemfiler. Og det vil jeg jo ikke. Er det noen som kan svare på det?

:hmm:

Endret av drfredf
Lenke til kommentar

Jeg har nå to partisjoner på harddisken: C: er NTFS og inneholder XP. D: er FAT32 og er tom. Er det slik at installasjonsprogrammet til win98 ikke kan se D:-disken? Vil det hjelpe om jeg i Diskbehandling bytter bokstav på disken, altså at jeg kaller NTFS-disken D: og Fat32 for C:?

Vil jeg da få problemer med å staret opp igjen XP?

Fint om noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Normalt må Win98 installeres på C: partisjonen (som må være FAT/FAT32). WinXP kan ligge hvorsomhelst (men enkelte filer må ligge på c: partisjonen).

Det finnes 3.parts software som gjør det mulig for Win98 å ligge andre steder, men husker ikke i farta hva de heter.

Lenke til kommentar

Den viktigste grunnen er for å kommunisere med en synthesizer via en SCSI zip-disk. Det krøller seg litt når harddisken er i NTFS. Det kan være dette løser seg når en av diskene er FAT-formatert.

Også har jeg noen gamle spill som jeg liker som ikke fungerer i XP.

Lenke til kommentar
Jeg har nå to partisjoner på harddisken: C: er NTFS og inneholder XP. D: er FAT32 og er tom. Er det slik at installasjonsprogrammet til win98 ikke kan se D:-disken?

Installasjonsprogrammet til win98 kan ikke se NTFS disken, altså C:, og vil behandle D: disken (FAT32) som C:. Siden FAT32 er eneste partisjon som er synlig for installasjonsprogramet, får du ikke velge partisjon. Tror det er slik det funker.

Du kunne kanskje prøvd å opprette en liten ekstra FAT32 partisjon på 1-2 GB og sett om du fikk opp et valg med informasjon om partisjonene under installasjonen.

Endre bokstav i Diskbehandling vil neppe hjelpe, og kan gi problemer med å starte opp XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...