Gå til innhold

Skjermguru søkes for rådgivning

dark|dog

Anbefalte innlegg

Denne litt useriøse tittelen skal prøve å lokke til seg en person som kan ha en del kunnskaper som kan komme meg til nytte for valg av ny LCD skjerm.

Bruker idag en LG Flatron F900P CRT skjerm. Funker greit nok til sitt bruk, men har lyst på en litt større skjerm, som tar litt mindre plass (i dybden)

LCD skjermer er jo absolutt inn nå så hvorfor ikke gå for en slik. Har sett litt på Eizo FlexScan F767. Virker som en veldig fin skjerm. Er villig til å betale 6000 kr for en LCD skjerm. Helst skulle man funnet en 19" til 4000 men kvaliteten blir vel rellativt lav, og det kan vel være forlokkende å bruke de 4000 på en bedre 17" istedet.

Skjermen skal ikke brukes til spesielle grafiske oppgaver. Bruksområdene vil være en film i ny og ne, kontorapplikasjoner og spill. Responstiden trenger antakelig ikke være all verden. Det som er litt mer nøye er om sortfargen er fin. Sort må være sort og bildet må være behagelig å se på samt. høy kvalitet. Bruker et Radeon 9600XT skjermkort. (2Dkvalitet overkommelig)

Hvis det er noen som har et godt forslag som matcher disse kriteriene så bare si ifra!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helst skulle man funnet en 19" til 4000 men kvaliteten blir vel relativt lav

Jeg må bare få anbefale følgende 19' LCD-skjerm: LG Flatron L1915s

Den koster ca 3700 kr

Den har responstid på 12ms

Minimalt baklys

På min har jeg ikke funnet en eneste død pixel

Autosizefunksjonen fungerer som en drøm

Jeg har utelukkende positive ting å si om denne skjermen. Jeg har planer om å kjøpe en til.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Ikke at jeg anser meg selv som en skjermguru, men min anbefaling må være en av tre merker; NEC, LaCie eller Eizo.

Da du nevner at du ikke har noe imot å bruke 6000 kroner på en god LCD skjerm, men gjerne vil ha 19"; så er min anbefaling som følger.

LaCie Photon Vision 19 (Billigst hos Netshop a 5795,-)

Denne koster under 6000 kroner, og fikk meget god omtale i hardware.no sin test.

Har selv sett LaCie sine 21" på CRT, og de er helt vanvittig bra. Blir brukt av proffer innen foto. Hva LCD'en angår får vi nesten stole på HW.no.

har du derimot råd til en ekstra lapp, bør du heller klaske til på den beste av de alle; NEC's 1980SX. (Billigst hos Netshop a 6995,-)

Resultatene fra både hardware.no sin test, og Din Side sin test skulle tilsi at skjermen er kanonbra.

Eizo har en rekke bra modeller, men har en tendens til å bli for dyre rundt 19". Iallefall hvis du vil ha det "beste av det beste".

Jeg anbefaler iallefall NEC's 1980SX hvis du tar deg råd, og LaCie's Photon Vision 19 hvis du vil gå for "økonomimodellen" men fremdeles ha en skjerm de fleste vil sugle på...

Lenke til kommentar

Sidan LCDmarkedet flytter seg framover med stormskritt er ikkje alltid dei artiklane/anbefalingena som blei gitt for snart eit år sidan gyldige lengre.

Denne oppdaterte artikkelen (20.12.2004) kan komme godt med

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=4980

Ellers går det jo ann å kikke på http://www.hardware.no/testeremneindex.php?emner=45

som har oversikt over dei sist testa skjermene på markedet.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Takk for mange gode tips! 7000 er vel mye å betale for skjerm. Jeg fikk øye på LG sin billige Flatron L1915S til 3700 kr! Med en responstid på 12 ms må man kunne bruke denne til film og spill også! Kvaliteten forventes ikke å være som på en Eizo til 6000 kr men jeg vil kanskje prøve denne og heller bytte den ut om den ikke holder mål til mitt bruk.

Tusen takk for tipsene alle sammen!

Lenke til kommentar
Ikke at jeg anser meg selv som en skjermguru, men min anbefaling må være en av tre merker; NEC, LaCie eller Eizo.

Da du nevner at du ikke har noe imot å bruke 6000 kroner på en god LCD skjerm, men gjerne vil ha 19"; så er min anbefaling som følger.

LaCie Photon Vision 19 (Billigst hos Netshop a 5795,-)

Denne koster under 6000 kroner, og fikk meget god omtale i hardware.no sin test.

Har selv sett LaCie sine 21" på CRT, og de er helt vanvittig bra. Blir brukt av proffer innen foto. Hva LCD'en angår får vi nesten stole på HW.no.

har du derimot råd til en ekstra lapp, bør du heller klaske til på den beste av de alle; NEC's 1980SX. (Billigst hos Netshop a 6995,-)

Resultatene fra både hardware.no sin test, og Din Side sin test skulle tilsi at skjermen er kanonbra.

Eizo har en rekke bra modeller, men har en tendens til å bli for dyre rundt 19". Iallefall hvis du vil ha det "beste av det beste".

Jeg anbefaler iallefall NEC's 1980SX hvis du tar deg råd, og LaCie's Photon Vision 19 hvis du vil gå for "økonomimodellen" men fremdeles ha en skjerm de fleste vil sugle på...

Helt enig i 19" til LaCie :D

Du nevner jo også alle de store skjermprousentene! Dog har 1980 sx fått en arvtager i 1980 SXi.

Skulle jeg personlig kjøpt en 19" hadde valget enten vært LaCie'n eller en av de herlige modellene til Eizo. Toppmodellen til Eizo i 19" markedet er vissnok sinnsyk.

Men hadde jeg vært trådstarter tror jeg faktisk jeg hadde spart en uke eller to til, og sett om man da ikke hadde hatt råd til en 20" :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...