mac1334 Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Heisann. Har endelig fått adsl igjen, fra Tele2. Kjøpte ikke modem fra tele2, siden jeg tenkte jeg skulle ha router med trådløst acess. Har fortsatt modemet fra Tiscali, og det funker med Tele2, men skal vel få returlapp på det, så derfor tenkte jeg på en ruter som støtter det meste: 3com Har idag TP-kabel opp i 2. etasje og alt går på kabel. Men har tenkt og få trådløs dekning i huset også, og derfor plassere 3com rutern i 2 etasje. Jeg har også tenkt å ha adsl i 2 etasjen på garasjen. Fra 2 etasje i huset til 2 etasje på garasjen er det fri sikt, utenom vindu da. Kunne tenkt meg og ikke hatt den 3Com rutern heilt opp i et vindu men.. Men så, hva av utstyr trenger jeg hvis jeg har tenkt å ha flere pcer på nett i garasjen. Kan jeg ha trådløs tilkobling mellom ruteren og et acesspunkt og videre med kabel til en switch? Har ikke lyst til å bruke mer en 1500kr tilsammen på utstyr. (har switch) Takker for svar. Endret 10. januar 2005 av mac1334 Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Hvis du ikke trenger trådløs dekning i garasjen, så trenger du kun en trådløs bridge. En Linksys WET54G skal normalt kunne gjøre denne jobben. Lenke til kommentar
mac1334 Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Ja er mulig jeg vil gå for det alternativet sofTest. Men hvis jeg vil ha wlan på garasjen også, hva ville du anbefalt? Og funker 3Com og Linksys bra sammen? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Vi har vært inne på omtrent samme problemstilling i denne tråden. Du kan enten bruke en WLAN repeater (men da får du ikke koblet til noen LAN-enheter) eller en bridge koblet sammen med et aksesspunkt (og evt. en switch, for å få koblet til noe som ikke har WLAN) i garasjen... Lenke til kommentar
mac1334 Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Men da tror jeg, jeg vil gå for følgende løsning: 3Com OfficeConnect ADSL Wireless 11g Firewall Router --> Linksys WET54G --> Cnet Switch og ut til pcene. Tror dere dette vil fungere bra, med tanke på at jeg ikke har lyst til og ha ruter og bridge heilt klint opp i vinduet. Tenker avstanden mellom hus og garasje er 20meter. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Så lenge det ikke er murvegger, så burde 20m gå helt fint uten fri sikt... Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Ja er mulig jeg vil gå for det alternativet sofTest. Men hvis jeg vil ha wlan på garasjen også, hva ville du anbefalt? Og funker 3Com og Linksys bra sammen? Jeg var i kontakt med Linksys vedrørende kompabilitet mellom WET54G og andre merker i desember. De sa at det normalt burde gå bra, uten at de kunne garantere at den fungerte med alle mulige trådløse enheter i markedet. Om du ønsker trådløst i garasjen også, så kan du eventuelt plugge et ekstra aksesspunkt i switch'en du har der. Når det gjelder avstanden, så vil jeg tro det går bra, men som alltid når det gjelder trådløse forbindelser, så er det kun testing som gir svaret. Lenke til kommentar
mac1334 Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Så lenge det ikke er murvegger, så burde 20m gå helt fint uten fri sikt... Er kun snakk om trevegger. Ruter og bridge vil stå så nærme et vindu som mulig. Testa forresten tidligere ikveld med 2 laptoper med Ad-hoc, det gikk greit det, men håper på bedre signal mellom ruter og bridge seff. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Eksterne antenner gir som regel bedre signal enn de innebygde antennene bærbare ofte har. Har prøvd å sjekke om antennen på WET54G'en er avtagbar, men har ikke funnet opplysninger om dette. Hvis den er det, kan den eventuelt erstattes med en retningsbestemt antenne om signalet er for dårlig. Hvis du sender en epost til Linksys, så kan de sikkert svare på dette. De var raske til å svare meg, da jeg var i kontakt med de i desember. Edit: I følge denne siden, så er antennen avtagbar. Endret 10. januar 2005 av sofTest Lenke til kommentar
mac1334 Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Ja, har sett at antenna er avtagbar. Men en annen ting som hadde vært greit å vite er om Linksysen støtter WDS. Ser at 3Com bruker dette til å koble sammen flere enheter trådløst, men det går kanskje ann og sette opp en link mellom de alikevel? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Tror nok at WET54G ikke støtter WDS, men den skal fungere likevel. Hvis du ønsker å bruke WDS, så skal du kunne bruke 3Com 3CRWE454A72 (ikke 3CRWE454G72), ifølge 3Com's egne anbefalinger. Du skal da også få trådløs dekning i garasjen. Lenke til kommentar
mac1334 Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Ser ikke ut til at komplett har 3CRWE454A72 men bare 3CRWE454G72. Men mener du at ikke den sistnevnte ikke vil fungere? eller er det bare 3Coms salgs strategi? Er jo trossalt en solid prisforskjell her, 500kr. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 (endret) Hovedforskjellen, bortsett fra WDS-støtte, er at A72 også har 802.11a-støtte. Produkter som støtter 802.11a/b/g er alltid dyrere, siden 802.11a bruker en helt annen frekvens enn 802.11b/g. Grunnen til at G72 ikke har WDS, er helt enkelt at produktet ble lansert før WDS kom. Endret 12. januar 2005 av sofTest Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Linksys WRTG54 har støtte for WDS med uoffisiel firmware. Lenke til kommentar
mac1334 Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 Ok. Takk for svar, er vel en stund til jeg skal kjøpe dette, så får se det litt mer ann. Kanskje jeg kjøper 3Com ADSL saken snart men. Lenke til kommentar
mac1334 Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2005 Har nå kjøpt den 3Com ADSL ruter saken og etter litt om og men funker den helt perfekt. Jeg har bra dekning i hele huset, har ikke testa noe mer utover det, men regner med at den vil funke bort til garasjen også. Men wds støtte var det ikke på den, så da er det vel ikke så farlig at en bridge har støtte for det...? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Hmm, jeg sjekket ikke om 3CRWE754G72-B'en støttet WDS, siden jeg antok at du hadde gjort dette da du brakte opp WDS-støtte, og hadde allerede sett deg ut modemet/routeren. Men det er riktig at det da ikke er nødvendig med WDS-støtte på bridgen, med mindre du vil sikre deg for fremtidig interoperativitet med annet utstyr. WDS er en standard som kom for at utstyr fra ulike produsenter skal kunne fungere sammen. Er dog usikker på om 3CRWE454A72 kan bridge til til en 3CRWE754G72-B, når denne ikke har WDS-støtte. Hvis du sender en epost til Chris_Kelly AT eur DOT 3com DOT com (erstatt AT og DOT), så vil du nok få raskt svar på dette. Lenke til kommentar
mac1334 Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Stemmer, jeg får se om jeg får sendt en mail til han da. Men uansett blir den 3Comen litt vel dyr, så jeg tror jeg går for Linksys bridgen, innvendinger på det? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Linksys-bridgen skal funkere mot de fleste trådløse enheter i markedet, ifølge epost jeg fikk fra dem. Lenke til kommentar
mac1334 Skrevet 19. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2005 Ville bare nevne at jeg nå har fått og installert en WET54G. Den funker utmerket fra 1 til 2 etasje (signalstyrke 100%) og jeg regner med at den kommer til og fungere bra fra huset til garasjen også. Hvis ikke kjøper jeg en kraftigere antenne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå