Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ønsker anbefaling til trådløst oppsett.


Anbefalte innlegg

Begge de to er enkle å greie å sette opp, det er noen innstillinger du bør gjøre for ikke sponse internett til naboer, som å bruke WEP eller WPA, men å sette opp dette er ikke stor værre enn å velge ett passord som du legger inn på alle maskiner som skal bruke trådløst, samt ruter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Begge de to er enkle å greie å sette opp, det er noen innstillinger du bør gjøre for ikke sponse internett til naboer, som å bruke WEP eller WPA, men å sette opp dette er ikke stor værre enn å velge ett passord som du legger inn på alle maskiner som skal bruke trådløst, samt ruter

Ok flott..skjønner!

 

PEACE! Shonah :thumbup:

Lenke til kommentar

Den SMC-dingsen jeg har villle nok funket bra til ditt bruk.

 

Den har en wan-port hvor jeg kobler til adsl, to antenner for trådløs oppkobling og en 4-port switch. Hvis du kobler de stasjonære til switchen så er du i boks.

 

 

http://www.viking-computer.no/k/ki.asp?sku=118262&cks=PRL

Dette er *nesten* samme pakka som jeg har, eneste forskjellen er at jeg kjøpte et pci-kort istedet for cardbus.

 

 

Andre produsenter har tilsvarende produkter.

Lenke til kommentar

Takker for svar alle sammen!

 

Begynner å danne seg et opplegg i hodet nå.

Så spørs det hva jeg skal velge?

Alle som er linket i tråden ser fristende ut?

 

Kahuna, det blir nok noe liknede det du forklarer her.

 

 

Men keep'em coming...tåler litt mer info ;)

 

 

 

PEACE Shonah

Lenke til kommentar

Et forslag er jo at du leser Hardware.no sine egene anbefalinger på trådløst nettverk.

 

Jeg har selv denne SMC Barricade Wireless G

Den virker meget bra, og jeg har aldrig hatt noen problemer. Den er lett å sette opp, men har også en del avangserte funksjoner for de som ønsker det. Den har en WAN-port(her går adsl linja di), en svitsj med fire 10/100 ethernett porter, trådløs(selvfølgelig) og en meget smart løsning kaldt printer server. Det siste innebærer at routeren har en USB-port hvor man kan koble til en printer, pendirve, ekstern harddisk eller anen USB enhet du har lyst til å gjøre tilgjengelig for alle i nettet.

Lenke til kommentar

Ting å huske på når du installerer:

Last ned oppdaterte drivere/firmware på både kort og basestasjon før du begynner.

 

Gjør alt sikkerhetsoppsett mens du er kablet til basestasjonen, *før* boksen kobles til nettet. Endre default admin passord. Bruk WPA hvis mulig, 128-bit WEP kan til nød godtas. Slå av alle funksjoner du ikke trenger. Skriv ned alle passord, legg dem et sted du finner dem, en gul lapp under boksen er hacker-sikkert i lange baner.

 

Mange produsenter har egne programmer for styring av trådløse kort. I forhold til windows innebygde 'wireless zero configuration' får du en hel del ekstrafunksjonalitet, som du kanskje aldri hadde savnet uansett. (jeg lar windows styre mitt kort fordi 1)da får jeg WPA 2)jeg savner ikke ekstrafunksjonaliteten)

 

 

Hvis du tar sikkerheten *veldig* alvorlig kan du merke av passordbytte i kalenderen hver 3-6 måned. :D

Lenke til kommentar

Hvis du skulle få problemer med å installere (noe jeg hadde) så sjekk at du ikke har skrudd av tjenesten Wireless Zero Configuration i tjeneste oppsettet. Jeg hadde gjort dette og kortet fant ikke routeren automatisk :blush:

Og jeg hadde ikke deaktivert det andre nettverkskortet mitt FØR jeg installerte det trådløse (konflikt i HW) Brukte Win XP til å finne driveren fra cd`en og installerte ikke softwaren fra CD. Det krasjet hele tiden :no:

 

Etter at alle disse tingene ble fikset har jeg ikke hatt særlig med problemer. Bortsett fra når jeg logger meg på naboens nettverk da...hehe (har fortalt han om det og jeg skal hjelpe han med sikkerheten)

 

Kluet her er at det er ikke bare 5 trykk så er systemet oppe og går!

 

ps! Bruker selv Netgear router og pci kort!

 

Lykke til! :thumbup:

Endret av kåre klut
Lenke til kommentar

Finnes masse gode guider på guide sidene hvis man "gidder" å lese litt. Her er noen.

 

Generelt om nettverk

Wlan Guide

 

Og hvis du går inn på f.eks. Komplett.no velger nettverk og trådløse routere står det forklart hvilke fysiske tilkoblinger som finnes på routerene. Står det at det er "4 x nettverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX - RJ-45" så er det 4 tikoblinger for kabel. Og en radio ethernet tilkobling betyr at det er wlan støtte i routeren.

 

Det er jo greit å spørre i forumet, men det skader ikke å søke litt på google selv eller lese igjennom guider som er publisert. Finnes forøvring mange slike poster her på forumet allerede.

Lenke til kommentar

Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Emnefeltet i denne tråden var ikke godt nok, og har derfor blitt endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden inneholder. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd.

Lenke til kommentar
Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Emnefeltet i denne tråden var ikke godt nok, og har derfor blitt endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden inneholder. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd.

Beskjed mottat og oppfattet!

 

Skal tenke ut en bedre overskrift neste gang.

Takk for rettelsen!

 

 

PEACE! Shonah

Lenke til kommentar

Dette er jo helt supert folkens!!!

 

Kan ikke få takket nok. :D:D

 

Lært mer om nettverk på noen minutter her en hva jeg "trodde" jeg kunne etter 4 års erfaring. Er litt den typen som er fornøyd så lenge det funker men helt klart veldig viktig å kunne litt rundt temaet teknisk. Setter stor pris på at dere gir litt informasjon om oppkobling kryptering o.l. Skal lese guidene på HW også. :thumbup:

 

Problemet nå er hva jeg skal velge, frister jo alt sammen, men så er det det endelige valget da. I og med at det ser ut som det holder for meg å kjøpe en ny router med både kable og trådløst (to pc'er med kabel og en bærbar som jeg vil flytte rundt etter behov, er iallefall kortproblemet ute av verden for en stund.

 

PEACE! Shonah :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...