Gå til innhold

Hvordan bli kvitt win xp og legge inn nytt os

Anbefalte innlegg

Hei

Brorer min har fått problemer med pcen sin. Fått virus som han ikke blir kvitt,

kommet frem til at det beste vil være og formatere hele saken og legge inn nytt.

Men vi er ikke så drevne når det gjelder data.

Jeg har en cd med windows 2000 pro til han. Hvordan får jeg slettet windows xp pro og lagt inn windows 2000 pro?

Han har en compac bærbar maskin, hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjør du enklest ved å starte maskinen med win2k plata og velge installer -> ignorere advarselen om å installere på en harddisk med et annet os -> velg formater med ntfs.

Ellers kan du laste ned pqremove. Det er Panda AntiVirus quick remover, det programmet reddet en maskin jeg fikk i oppdrag å fikse en gang.. Det finnes mange andre rescuedisker også, bare google litt så finner du nok mer enn nok.. (Spørs bare om du har disketter nok da.. :p )

Lenke til kommentar

Slik blir du/dere trolig kvitt viruset:

- Skru av systemgjenoppretting

- kjør onlinescan på pandasoftware.no

- Skru på igjen systemgjenoppretting.

Jeg kan ikke tenke meg at dette ikke skal fjerne viruset. Oppdatert operativsystem, virusprogram og brannmur må selvsagt maskinen ha, ellers er dere like langt.

Hvis du vil fjerne Xp, kan du skru av maskinenog sette inn 2000- platen. Da vil den trolig starte fra CD- ROM-en, og du kan skrive over XP. Det ville ikke jeg ha gjort.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Hmm, noen som har en mer utfyllende oppskrift?

Har ikke sånn kjempe peiling på data se.. :blush:

Har trykket F8 ved oppstart, valgt enable boot logging, og satt inn cd med win2000,

men starter inn i win-Xp likevel.

Hva gjør jeg feil?.. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...