Gå til innhold

Er billige kamera (AGFA T6) dårlige?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
.  

Når dette er sagt... jeg har ikke sagt at Agfa T6 er dårlig. Jeg stiller imidlertid spørsmålstegn ved hvor bra et kamera med 6 megapixler til 2000 kroner faktisk kan være. Kan hende det er meget bra til 10x15, men jeg har ennå til gode å se et kamera med mange megapixler til en billig pris som takler forstørrelser i 20x30 uten at resultatet blir horribelt dårlig. Har testet en del billigkamera med mange megapixler, og de er også jevnt over helt elendige innendørs. Av denne grunn blir jeg skeptisk når jeg ser seks megapixler til 2000. På samme måte vil jeg be deg begrunne hvorfor du mener vil skal holde oss unna billige Nikon og Canon. Deres billigmodeller, til rundt 1500-2000, har ikke mer enn to-tre megapixler, og det er derfor overkommelig å allikevel lage en bildebrikke som yter bra. Til dags dato har jeg ennå ikke sett en billig Canon eller Nikon med dårlig bildekvalitet i forhold til pixler... ja, de er faktisk langt bedre enn alle billigkamera med dobbelt så mange megapixler til tusenlappen mer.

Igjen en litt håpløs diskusjon om antakelser og megapixler. Det kan jo faktisk hende at dette kameraet duger. Jeg venter heller på en seriøs test før en eventuell dom. Endel personer er barnslig opptatt av megapixel-begrepet og ser kun dette som eneste kvalitetskriterie for innkjøp av kamera. Det er lett å bli revet med av dette. 6 megapixler høres jo flott ut, men det hjelper lite hvis ikke resten henger sammen. Med det mener jeg bl.a.lysstyrke og optikk .

Mvh.

esbe

Lenke til kommentar
...3MP er jo low-end nå...

Ja, jeg blir så lei meg når det er snakk om antall megapixler... Selv om F.eks Canon 1d er en utgått modell, er det få som kan hamle opp mot kvaliteten på de bildene. Dette er 4Mpix, og det slår alle kompaktkameraer i kvalitet foreløpig....

Det er ikke antall Mpix som teller...

Lenke til kommentar

Ja, at det ikke er antall megapixler som teller er jeg helt enig i.

Jeg har et lite Pentax Optio S30 kamera med 3mp, som jeg altid har med i lomma.

Og jeg vil påstå at jeg får bedre bilder med dette enn med mitt Sony W1 med 5mp.

Ser forresten at Pentax'en bare koster kroner 1764,- hos FotoVideo.

Det samme vil jeg si om Canon S1IS med 3mp. Bildekvaliteten er helt utmerket, og kameraet fikk jo også topp testresultater i norske bladet Digitalfoto.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
På bildet av svanen, er det også større utbrente partier. En merkelig innslag av hvitt i det svarte oppstår også (rett ved siden av svanen). Kan komme av problem med enten optikk, bildebrikke eller signalbehandling.

Det kan se ut som at det "hvite" du kommenterer på testbildet av svanen er speilbildet i vannet. Svanen buer nok litt innover før den "treffer" vannflaten. Derfor blir det et lite felt med hvitt. (Ikke støy)

Forøvrig synes jeg bildene så ut til å holde svært god kvalitet.

EDIT: ser du oppdaget det hvite selv... skulle ha lest alle postene, beklager. :blush:

Endret av Frenger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...