Gå til innhold

Er billige kamera (AGFA T6) dårlige?

Anbefalte innlegg

Her er ett par bilder som er tatt igår i Stavanger...

http://www.picturetrail.com/bad_kernel

Synes at bilder helt ok ...til og med veldig bra  ...

One picture is worth a 1000 words...

Jeg ser bildene er på ca 60 - 160 kb.

Jeg de er faktisk like gode som bildene jeg i 1999-2000 tok med min Sony Mavica FD 71 med 0,3 mp.

Skal bildekvaliteten din kunne bedømmes må du sende inn mye større filer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det "hvite" som jeg klaget over på svanebildet, er refleksjon av svanen i vannet. Ellers har bildene jevnt over greit støynivå, men i mørke partier noe dårligere enn andre kamera i samme prisklasse som har færre megapixler. Men det har alltid vært et problem med mange megapixler. Kunne vært spennende å se et bilde tatt innendørs med dunkel innebelysning om kvelden. Det er her støy virkelig gjør seg gjeldende om det er et problem.

Optikk og fokuskvalitet så jeg heller ingen store problemer med, men synes kamera fra mer anerkjente produsenter gir noe skarpere bilde med finere farge og overgang mellom lys og mørke. Svanen var veldig utbrent, men flere kamera ville nok tolket den forskjellen mellom helt svart og helt hvitt dårlig.

Men skulle ikke bildene være i seks megapixler? Disse var bare fire.

Lenke til kommentar

Det er en del KA i de bildene og på utypiske steder. Ikke som vanlig ute i hjørnene men like ofte midt i bildet. Det kan tyde på at objektivet er meget dårlig på det området men at det er en god algoritme for å fjerne det digitalt.

http://home.broadpark.no/~abegle/images/bi.../aj_closeup.jpg

Høyre side av munnen er det en lilla skygge som kan være blåbærsaft, men ser veldig mistenkelig ut som KA. På skjerfet under haka er det en tydelig lilla kant med KA.

http://home.broadpark.no/~abegle/images/big_size/colors.jpg

De diagonale linjene på venstre side har KA fra topp til bunn. Men de fleste steder man burde forvente KA så er det lite eller ingen spor av det.

Ellers er objektivet ganske skarpt. Hvis det er mulig å undereksponere litt og juster bort oversatureringa av farvene så er det meget bra til den prisen.

Lenke til kommentar

Dette blir jo ikke lenger bare synsing. Det er jo bare å studere bildene og sammenligne med andre bilder fra andre produsenter. Jeg synes ikke dette bare tar "OK" bilder til denne prisen, men meget bra bilder til denne prisen. Om jeg skulle kjøpt meg et kamera til rundt 2-3000,- i dag er jeg ikke i tvil. Ville da ha valgt dette.

Mer pixel = mer støy. Sånn er det med digital kompakt, så det er vel et noe slitt minusargument her? Nei, dette kameraet fortjener litt positiv omtale :)

F828

Lenke til kommentar

Problemet er at man tar seg litt vann over hodet med tanke på antall megapixler. Det hadde holdt med fire megapixler på dette kameraet, man hadde fått minst like god kvalitet da ettersom det hadde generert mindre støy. Synes også fargene er noe feil og bildet har ikke like mye "liv" som på kamera i samme prisklasse med færre megapixler. Det er nok lagt litt mindre omtanke i signalbehandling her, og litt for mye omtanke i spesifikasjonene (megapixler). For 2000 hadde jeg heller valgt et Nikon Coolpix 3700 eller 3200 da disse gir bedre bilder til tross for at det har halvparten så mange megapixler. Men hvis man synes seks megapixler høres bra ut, og liker kameraet pga. funksjoner, design eller andre ting, så er det langt fra et dårlig kjøp til 2000 kroner.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Skulle gjerne sett bilder tatt med dette kamera i et mørkt lokale. Mitt gamle Samsung DigiMax 130 på 1.3mpx spyr fra seg noen horrible bilder i rom med dårlig belysning. Dette var et kamera til 2000 da jeg kjøpte det. Har vært skeptisk til billigkamera siden den gang...

Lenke til kommentar
Problemet er at man tar seg litt vann over hodet med tanke på antall megapixler. Det hadde holdt med fire megapixler på dette kameraet, man hadde fått minst like god kvalitet da ettersom det hadde generert mindre støy. Synes også fargene er noe feil og bildet har ikke like mye "liv" som på kamera i samme prisklasse med færre megapixler. Det er nok lagt litt mindre omtanke i signalbehandling her, og litt for mye omtanke i spesifikasjonene (megapixler). For 2000 hadde jeg heller valgt et Nikon Coolpix 3700 eller 3200 da disse gir bedre bilder til tross for at det har halvparten så mange megapixler. Men hvis man synes seks megapixler høres bra ut, og liker kameraet pga. funksjoner, design eller andre ting, så er det langt fra et dårlig kjøp til 2000 kroner.

Jeg er helt enig i Afseth's sine synspunkter om disse billigkameraene med mange megapiksler.

Og F828 sier: "Det at det markedsføres under en rekke navn er jo noe som virker betryggende. Da det betyr at det er mange som er villig til å satse penger på produktet."

Tull , sier jeg. Dette gjør de bare for å tjene store penger. De vet at kundene tror mest mulig megapiksler gir best resultat og det benytter de seg av. Og selgerne i hvite/brunevarekjeder er også flinke til å skryte av dette.

At de får bruke Agfa-navnet er ikke så rart. De er jo helt ute av markedet.

Og det samme er det med Minox og Rollei. Det er nok bare for og tjene penger og overleve. De produserer jo ikke selv.

Minox DC 4311 som er som er lillebror til Agfa T6 med 4 megapiksler har fått veldig dårlig omtale i svenske FOTO nr 2/2005. Den har fåt 3 stjerner på håndtering og 2 stjerner på resten. 5 stjerner er det beste en kan få.

I omtalen har det fått postivt at det er: liten, gedigen. (Og det er jo det som lokker til seg kunder) Det negative er: svag skärpa för 4 megapiksel, överskärpt for 4 megapiksel, något brusig bild, dårlig blixtutlysning med vidvinkel, klent batteri og tråkig programvara.

Og dette minner meg om kvaliteten til de analoge kameraene som Premiar i Taiwan har produsert. (blant annet solgt i norske kupongkataloger).

Lenke til kommentar
Problemet er at man tar seg litt vann over hodet med tanke på antall megapixler.

Og F828 sier: "Det at det markedsføres under en rekke navn er jo noe som virker betryggende. Da det betyr at det er mange som er villig til å satse penger på produktet."

Tull , sier jeg. Dette gjør de bare for å tjene store penger.

Kan nok stemme at de har tatt seg vann over hodet når det gjelder antal pixler....

At det er mange som satser penger på et "FixName-produkt" pleier å være et godt tegn. Det er alltid en eller annen som satser penger på alt mulig slags surr for å tjene penger eller for å lure kunder. Men det har nå vært slik så lenge jeg har drevet forretninger at det er et godt tegn når mange kaster seg over ett og samme produkt. Men kan hende du vet noe i denne saken som ikke jeg vet. Uansett, så er jeg fortsatt meget positiv til dette kameraet i forhold til prisen.

F828

Lenke til kommentar

At det er mange som satser penger på et "FixName-produkt" pleier å være et godt tegn. Det er alltid en eller annen som satser penger på alt mulig slags surr for å tjene penger eller for å lure kunder.

F828

Vi ser det samme med biler. Koreanske Daewo har solgt dårlig med biler i Europa.

Og nå har de byttet navn til Chevrolet. Ja da kommer Ola nordmann til å handle.

Men han får den samme koreanske bilen, ofte 80-90 tall's konstruksjon og med dårligere kvalitet enn de japanske.

Og jeg tror ikke nordmenn hadde kjøpt Agfa-kameraet hvis det het Genius eller Rekam.

De stoler på Agfa som et gammelt godt merke.

Lenke til kommentar
Lillebroren som det er snakk om her heter AGFA T4. Dette kameraet er en helt annen type kamera enn T6.

Store spørsmålet sarom er, hva synes du om billedkvaliteten?

Jeg er enig med Afseth om det han skrev om bildekvaliteten. Og ut i fra prisen synes jeg bildekvaliteten er ok.

Men jeg synes de 2 closeup-bildene av ansiktene er uskarpe. Og på bildene med hvit bakgrunn er ikke det hvite hvitt. Særlig på "sherk" bildet.

Det virker også som at det er en del kunstig skarphet i bildene, og jeg synes fargene kan virke litt kunstige. Ikke like rene og fine som Nikon og Canon's.

Bilder tatt med nye Canon Powershot A510 med 3 mp synes jeg er bedre.

Både i skarphet og farger.

Se link: http://web.canon.jp/Imaging/psa510/sample-e.html

Og det koster bare ca 2400 kroner.

Lenke til kommentar

Hei, angående "tilsnakk" for uhøflighet.... Kan bare beklage at du følte deg truffet.

Jeg siktet ikke til noen bestemt her på forumet. Jeg holder meg alltid langt unna direkte personangrep, uansett forum jeg deltar i. Det gjorde jeg heller ikke denne gangen, og er dermed fritatt for beskyldningen.

Jeg bruker ord på de holdninger som ofte er årsaken til den type "bedrevitende" - "Ola pottit" holdninger som vi ser når noen dømmer et produkt nord og ned uten selv å ha testet det, og basert på sviktende logikk.

Viktig å påpeke årsaken til begrensningen i logikken. Når noen sier de ikke "tør" å kjøpe et produkt, til tross for at de hvis de kan få pengene igjen hvis de ikke er fornøyd, kan de si at de ikke har tid og ork til å gjøre det... det er jo forståelig...... ;)

Kritikksyke og grunnlagsløse holdninger må man alltid ta et oppgjør med. Synes ikke du?

Lenke til kommentar
Hei, angående "tilsnakk" for uhøflighet.... Kan bare beklage at du følte deg truffet.

(...)

Kritikksyke og grunnlagsløse holdninger må man alltid ta et oppgjør med. Synes ikke du?

Saken er nemlig den at ingen nevnte at aktuelle kamera VAR dårlig. Her tolker du postene litt for mye i feil retning. Vi stilte spørsmålstegn ved hvor bra kamera man får når det er seks megapixler til den prisen. Det finnes for mange kamera i den prisklassen som lider av "pikselhysteri" til at man ukritisk skal kjøpe kameraet pga. megapixler. Nå viser det seg at kameraet ikke er så ille, til tross for at man får kamera i samme prisklasse med tre megapixler som gir bedre bilder. En advarsel mot å ikke kjøpe slike kamera før man har prøvd det, er derfor på sin plass, og har i mange tilfeller reddet mange brukere her på forumet fra å kjøpe kamera som hadde gått rett i søplekassa kort tid etter (ikke alle butikker har 30 dagers returrett som El-kjøp).

Poenget er at selv om man får bedre kamera til samme pris, vil man ikke gjøre et bomkjøp med dette kameraet. Grunnen til at det ikke når helt opp, er fordi det har for mange megapixler. For med færre megapixler kunne de lagt mer penger i utvikling av optikk, bildebrikke og signalbehandling (eller solgt det til en billigere pris). Synes derfor at det allikevel har kommet noe fruktbart ut av diskusjonen... nemlig at mange megapixler ikke alltid er positivt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte meg dette kameraet i går på Elkjøp, og jeg kan ikke si at jeg er like fornød som freddo. På nærbilder er kvaliteten OK, men straks man tar bilder av landskap blir kvaliteten på bildene en helt annen. Det blir mye mer støy på bildene, og de må forminskes til ca 60 % før kvaliteten blir ok. I tillegg har fargene en tendens til å bli forvrengte. Kommer nok til å dra til Elkjøp igjen og få tilbake pengene. Jeg vil heller kjøpe et Canon A85 eller noe slikt istedenfor.

Lenke til kommentar
Kjøpte meg dette kameraet i går på Elkjøp, og jeg kan ikke si at jeg er like fornød som freddo. På nærbilder er kvaliteten OK, men straks man tar bilder av landskap blir kvaliteten på bildene en helt annen. Det blir mye mer støy på bildene, og de må forminskes til ca 60 % før kvaliteten blir ok. I tillegg har fargene en tendens til å bli forvrengte. Kommer nok til å dra til Elkjøp igjen og få tilbake pengene. Jeg vil heller kjøpe et Canon A85 eller noe slikt istedenfor.

Du sier du skal se på A85 eller noe slikt.

Da burde du se på Canon A520.

Tror den kommer i butikken denne måneden. Synes den ser lekker ut.

Se link: http://www.digit.no/wip4/detail.epl?id=50785

og Sample Images:

http://web.canon.jp/Imaging/psa520/sample-e.html

Skal tippe du får den for ca 2600,-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...