vegge Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 Jeg lurer på hvilke symptomer IBM-harddiskene deres har fått før de dør? Selv har jeg en IBM 75GXP 46GB som har fungert bra i rundt 1,5 år. Til tross for at en Papst 80mm vifte blåser kald luft på den, så er jeg litt bekymret. Har enkelte ganger hørt skrapelyder i forbindelse med at harddisken forsvinner i oppstarten. Det er mulig dette skyldes ide-kablene. I går derimot, da jeg fyrte opp pc-en etter å ha vært på et lite LAN, så steg den høyfrekvente lyden til uvante høyder. Tidligere var det bare normalt IBM-bråk - nå er det irriterende! Men som sagt, hva er symptomene på IBM-død? Og hvor lang tid tror dere det tar før mine 46GB tar kvelden? Én dag? Ei uke? En måned? Jeg klarer ikke leve med denne ulyden i et år til altså. Håper på respons. Post i vei! Lenke til kommentar
Rascal Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 hei du. det er bare å brenne backup med EN GANG!! Jeg hadde en HDD som jeg ikke syntes bråkte så mye, men en dag ble det skikkelig bråk, klarte ikke finne HDD i bios jeg slo av maskinene i tilfelle den hadde gått varm når jeg slo den på igjen ville ikke HDD spinne opp den var død. Jeg hadde kjøpt en 100 spindel med cder for å ta backup dagen etterpå men for seint.. Lenke til kommentar
dnort Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 Jeg har en IBM 75GXP 30GB disk som jeg fikk skrapelyder fra en gang. Neste gang jeg skulle starte maskinen ble ikke harddisken funnet i BIOS så jeg åpnet datamaskinen og forsøkte å ta ut og sette inn igjen IDE-kabelen. Nå ble harddisken funnet igjen og jeg kjørte IBM Drive Fitness Tool for å søke etter feil. Det ble funnet en hel haug med sectorfeil og jeg måtte formatere harddisken. Men etter dette har disken fungert uten problemer i noen måneder nå. Uansett er jeg hele tiden redd for at harddisken skal dø, og jeg tør ikke ha noe viktig på den. Du bør absolutt ta backup av viktige data før det er for sent. Lenke til kommentar
killekille Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 Jeg har en IBM 45 GB Nå og da hører jeg merkelige lyder fra den. Disse er helt annerledes enn lyden av at den bare er idle, eller at den jobber med filer. Denne lyden er mye kvassere. Er det dette dere snakker om? Lenke til kommentar
vegge Skrevet 11. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2002 0x00 No Error i IBM Drive Fitness Tool... Jeg oppbevarer selvsagt ingen viktige ting på IBM-en, bare ting jeg har brent ut osv. Det viktige ligger på min Western Digital 120GB! Lenke til kommentar
vegge Skrevet 12. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2002 Denne linken beskriver litt problemer o.l. med IBM sin 75GXP-serie... Hvilke symptomer har vi kommet fra til? - masse bad sectors - klikkelyder - plutselig økning i støy - forsvinner i oppstarten Høres det lurt ut å fjerne 80mm vifta, slik at IBM-en dør fortere? Eller vil den dø uansett? Vil ha ut dette bråkete monsteret! Lenke til kommentar
MaxPain Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Mine IBM disker lager skrapelyder, som høres VELDIG skumle ut får defective disc i IBM sitt drive fitness tool program, og kjører jeg det en gang til etterpå, så kan disken være helt fin, så ikke stol for mye på IBM sitt diskverktøy. Har en fil nå, som jeg har liggende på IBM (raid) hvor jeg får IO error om jeg prøver å kopiere den til en annen maskin, pga defekte diskene, lurer på om jeg skal spille inn mp3 og sende med til komplett.no, for å bevise hvordan diskene høres ut :smile: Lenke til kommentar
Okie85 Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Quote: Den 2002-06-11 21:15, havegg skrev:0x00 No Error i IBM Drive Fitness Tool...Jeg oppbevarer selvsagt ingen viktige ting på IBM-en, bare ting jeg har brent ut osv. Det viktige ligger på min Western Digital 120GB! ikkje stol helt på den 120 gb din.. min døde etter 2 mnd'er full av filmer som eg ikkje hadde brent ut.. (4 sørgedag i no) siden eg har et gankse høgt støynivå på maskinen, har eg ikkje hørt at den var i ferd med å forlate denne verden før det var for seint.. burde jo holde lengre en 2mnd'er.. til en forandring så har ibm'en holdt i 1,5 år. Har vertfall lert ei lekse, heretter skal alt brennest ut med en gang. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Okie85 hva om western digital 120gb din tar kvelden med alle de viktige filene dine hva gjør du da,sier du ikke stol på western digital 120gb. Kjetil Lenke til kommentar
Okie85 Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Eg stoler no like lite på alle hd som finst, da det viser seg at kvalitet blir stadig vanskligere og lage (gjelder forøvrig andre ting også).. wd 120 har jo ikkje vert så alt for lenge på markedet, så feila begynner vel å komme snart de også, slik som med ibm... kjenner andre som har hatt trøbell med nye diskene til wd.. [ Denne Melding var redigert av: Okie85 på 2002-06-12 18:33 ] Lenke til kommentar
Okie85 Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 viktige og viktige filer, det var jo berre noen filmer og annet underholdningsmateriell. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Quote: Den 2002-06-12 18:24, Okie85 skrev:viktige og viktige filer, det var jo berre noen filmer og annet underholdningsmateriell. Prøvde bare å sette det litt på spissen,har du noe som du ikke vil miste så bør du brenne ut en sikkerhets kopi av de filene som du har lagret på hd.Kjetil Lenke til kommentar
Okie85 Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Quote: Den 2002-06-12 18:38, Kjetil Lura skrev:Prøvde bare å sette det litt på spissen,har du noe som du ikke vil miste så bør du brenne ut en sikkerhets kopi av de filene som du har lagret på hd.Kjetil Eg var vel litt kvass når uttalte meg, sorry for det, blir bare litt irritert når ting ikkje kan holde lengre en 2 månder.. skal no seiast at de andre wd diskene eg har hatt har vert problemfrie. Har sendt disken til psdata, håper eg får en ny i retur snart, og at den viser seg å være like solid som den wd som står i maskinen nå. Skal gje wd en sjangs til å vise at de er så bra som eg en gang har fått inntrykk av. Mest irriterende er at eg skulle bestille cd'er om en måned.. jaja lærte vertfall ei lekse der, kommer ikkje til å gjere den feilen omgjenn. Lenke til kommentar
M.H Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Når min IBM 60GXP 60GB disk tok kvelden ble den så treg at den ikke kom lenger enn til der windows bildet forsvinner i oppstarten. Det var ingen misstenkelige lyder, og man fant den i BIOSen. Lenke til kommentar
MrMKE Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 send ibm disken tilbake å si du ønsker et annet merke. det jeg merker før mine disker gikk til h***** var at den begynner med å bråke ( som noe går raskere i saken, minner mye om cdrom lyden men er i en annen tone) så blir det skraping litt av og til. begynner hardisken å lage noe som helst ulyd backup med en gang !. Lenke til kommentar
shadowlord Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Jeg fikk i "oppdrag" å bygge sammen bror min sin maskin. P4 1.7 Ghz++ med en Western Digital 80 GBs harddisk. Det hele startet første gang jeg startet den, jeg hørte en "klikkelyd". "Jaja, min IBM harddisk lager også en klikkelyd i blant". (Den virker fremdeles) tenkte jeg. Jeg fortsatte med å installere XP på den, og etter noen timer startet jeg maskinen på nytt. Harddisken ga da fra seg "klikkelyder" på rekke og rad, og det var ikke mulig å gjøre noe med det. Sjekket kabler, prøvde å bytte fra secondary til primary osv, uten hell. Harddisken var død. Vel, det er bedre det enn at den tar kvelden etter noen mnd med lagring. Får nok en ny i retur når jeg sender den inn. Det er nok ikke bare IBM som har svin på skogen nei. Mvh, Espen. [ Denne Melding var redigert av: shadowlord på 2002-06-13 01:00 ] Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 IBM 75GXP har vel et passe stygt rykte på seg.. har selv brent av gårde et par IBM disker og de ekke til å stole på for fem flate øre. Jeg ville ha brent ut det som er viktig ASAP! Lenke til kommentar
vegge Skrevet 17. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2002 Nå har IBM-en vært død en stund. Får en WD 80GB 8MB i erstatning fra PSData! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå