Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mitsubishi Colt humper på kald motor


bh2001

Anbefalte innlegg

Har problemer med min Mitsubishi Colt 1992 1.5 automatgir (med katalysator). Når jeg starter bilen om morgenen er den vanskelig å kjøre, får den av og til ikke opp i mer enn 60 KM/H. Den humper og det virker som den blir kvalt på en eller annen måte. MERK: motoren stopper ikke opp.

Etter noen minutter med kjøring går problemet over.

 

Tror selv problemet kan skyldes følgende:

 

- Problemer med katalysator

- Problemer med bensinfilter

- Problemer med automatchoke

 

Har skiftet pluggene for ikke lenge siden.

 

Har også hatt problemer etter motor er varm, var en gang eksosanlegget (ca der som katalysator ligger) var rødglødende. Kjørte oppover rennfast tunnellen (ca 3 km med 7% stigning) da det skjedde.

 

Har fikset litt på bil tidligere og lurer derfor på om noen vet hva som kan være gale, evt bekrefte det jeg har foreslått over? Vil helst unngå å levere bil inn på verksted, da problemet ikke er identifisert.

 

All hjelp/veiledning blir mottatt med stor takk!

 

Bjarte

Endret av bh2001
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Kommer det eksos ut av bakpotta da? Kan jo høres ut som eksosanlegget er tett (kanskej kat.), og derfor det gløder.

I lange bratte bakker utsettes jo motoren for ganske hard belastning over tid, og vil utvikle en del varme.

 

Husker du akkurat hvor det glødet?

 

Jeg er ganske sikker på at det ikke er noe galt med bensinfilteret, men du kan jo bytte det likevel. Koster ca en hundrings til min Opel iallefall og er ganske enkelt å bytte.

 

Forøvrig andre ting ("forbruksvarer") du bør sjekke for den allmenne tilstand på bilen:

- Luftfilter

- Olje/oljefilter

- Rotor/fordelerlokk

Lenke til kommentar

Hvis motoren har fordeler med rotor oh det hele kan det være fuktighet i på innsiden av fordelerlokket, det gir i hvertfall humping og tull med min gamle volvo. Men er ikke sikker på om nye motorer med elektronisk styring har denne gammeldagse fordeleren?

Lenke til kommentar

Som zupreme sier, katalysatoren din er nesten garantert tett.

Ekstrem varmeutvikling foran katta er et klassisk kjennetegn på dette.

 

Problemet med "kvelningen" som du nevner, kan nok gi seg når motoren får litt varme siden katta utvider seg litt og slipper mer eksos gjennom.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar sålangt, regner også med at det er katalysatoren som er tett. Dette var det også en bilmekaniker som foreslo tidligere. Jeg skal sjekke om det kommer eksos ut i morgen tidlig.

 

Det glødet ca midt under bilen, så det er vel der katalysatoren sitter. Var bare et område på ca 0.3 m som var rødglødende.

 

Vet dere om jeg kan fjerne katalysatoren og få bilen igjennom EU-test? Har hørt noen rykter om at det skal gå fint, men er litt usikker siden målte avgasser da mest sannsynlig vil øke og bilen vil feile på det??

 

Uhellet i rennfast skjedde for ca 2 år siden, har siden ikke opplevd problemer etter de første minuttene før bilen blir varm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...