kvikks Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 De fleste bruker nå lister til menyer, altså <ul>-tag, opplever selv denne som noe mangelfull. Savner rett å slett en heading tag, dette fordi eg sjeldent definere hovedmeny, under meny osv siden dette sier seg selv i designet, men så kommer problemet. Når disse så vises uten CSS vil man ha vanskelig med å skille menyene (i enkelte tilfeller). Derfor må det jo være mye bedre å bruke <dl> der man faktisk har en heading tag <dt>. Så kan man bare legge en visibility: hidden; på <dt> slik at den ikkje herper designet. Noen synspunkter? Vil det være noe problem mot enkelte browsere å bruke <dl> (har aldri brukt denne liste typen før.). Rent sematisk burde det jo fortsatt være korrekt. Her er det i bruk: http://www.blikk.as/v2/tester/dlUse.php Slå av og på css for å se... CSS: http://www.blikk.as/v2/tester/dlUse.css Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Rent semantisk er ikke <dt> en header, men en definition term. Definerte lister skal brukes for å liste opp definisjoner og tilhørende «ting» som hører til under denne definisjonen. Å bruke dette til en meny kan jo for så vidt være greit, om for eksempel definisjonen er «stygge sider», og stygge sider listes opp heretter, men det kommer jo helt an på om det er noe slikt du tenker på. Det å skjule definisjonen ødelegger også hele poenget med å bruke en definert liste, og blir for meg semantisk ikke riktig. Da kan du like greit bruke en vanlig uordnet liste. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Det å skjule definisjonen ødelegger også hele poenget med å bruke en definert liste, og blir for meg semantisk ikke riktig. Da kan du like greit bruke en vanlig uordnet liste. Nei, det vil være forskjel for brukere som kun kjører CSS. De vil kunne få opp en "heading"... Kan selvsagt legge en <h> tag over listene, men da får eg et element som egentlig burde være unødvendig i html-filen. Sorterinegn vil si seg selv, slik at det burde bli sematisk korrekt.. F.eks under Tjenester ligger alle tjenestene osv . Jeg vil jo kort fortalt kun definere tilhørigheten til menyene enkelt. For meg virker faktisk dette mer korrekt enn kun <ul> hvor du ikkje får definert noe som helst.. Har oppdatert side slik at man ser litt tydligere hva eg mener: http://www.blikk.as/v2/tester/dlUse.php Endret 10. januar 2005 av kvikks Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Nei, det vil være forskjel for brukere som kun kjører CSS. De vil kunne få opp en "heading"... Samme om brukeren kjører bildeløst, ikke-CSS eller omvendt for min del, en definert liste skal uansett inneholde definisjoner, og å skjule det for noen og vise det for andre syns jeg bare er dumt. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Nei, det vil være forskjel for brukere som kun kjører CSS. De vil kunne få opp en "heading"... Samme om brukeren kjører bildeløst, ikke-CSS eller omvendt for min del, en definert liste skal uansett inneholde definisjoner, og å skjule det for noen og vise det for andre syns jeg bare er dumt. Hva så om man skjuler det for noen, et eller annet må eg skjule for å kunne få det som ønsket uansett. Er det veldig mye bedre å f.eks skjule en h-tag? nei, ikkje i mine øyne. Eg SKAL ha inn en overskrift på menyene for brukere som kjører plain html, så noe må eg skjule. Om ikkje noen her har en genial løsning som fungere bedre da. Men det viktigst er om det er sematisk lovlig... for meg er ikke dl verre å bruke enn ul i dette tilfelle, siden eg faktisk definere noe, så i mitt hode sematisk.. Endret 10. januar 2005 av kvikks Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Hva så om man skjuler det for noen, et eller annet må eg skjule for å kunne få det som ønsket uansett. Da blir det ikke semantisk korrekt, og da kan du like greit bruke en uordnet liste. Ser ikke helt hvorfor du absolutt skal bruke en definert liste her... Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Hva så om man skjuler det for noen, et eller annet må eg skjule for å kunne få det som ønsket uansett. Da blir det ikke semantisk korrekt, og da kan du like greit bruke en uordnet liste. Ser ikke helt hvorfor du absolutt skal bruke en definert liste her... Koden vil fortsatt være helt korrekt... det er bare at du ikke ser den.. Bare se på kildekoden i linken min. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Det er da vel omtrent så riktig som det overhodet kan bli å bruke et h-element over menyen. Ei overskrift som forteller at "Her er en meny". Ikkje at bruken av definisjonslista var direkte FEIL her, men h-element + ul ville vert meir logisk, imo. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Ikkje at bruken av definisjonslista var direkte FEIL her Vel, definisjonen brukes jo her som en overskrift, og det at «Meny» skal være definisjonen på én liste med menyelementer syns jeg blir feil. Du kan ha en overskrift med «Meny» i over, men en <dt> i en definert liste skal beskrive de følgende punktene, og jeg ser ikke poenget om det bare er én type punkter - hva er da vitsen med å definere? Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Hvorfor bruke def liste; - Ingenting så langt tilsier at dette i mitt tilfelle er usematisk. Eg definere tross alt nokka.. - Vil ikkje bruke opp et element bare for å skjule det for folk flest, vil ha bruk for disse til viktigere ting med tanke på indeks i søkemotor. Menyen er ikke viktig her. OK, trur mange henger seg opp at eg har brukt ordet heading og overskrift, mer korrekt er faktisk at eg vil gi brukere uten css en definasjon på listen... Endret 10. januar 2005 av kvikks Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Hvorfor er det viktig at f.eks. Google snapper opp ordet «Meny»? På hvilken måte hjelper det deg? Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Hvorfor er det viktig at f.eks. Google snapper opp ordet «Meny»? På hvilken måte hjelper det deg? Nettopp det eg skriver, eg vil ikke bruke h tag til slikt... Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Søkemotorer indekserer etter hva jeg har hørt først og fremst h-tagger og lignende... Sikker på at det er bedre med en definition term? Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Søkemotorer indekserer etter hva jeg har hørt først og fremst h-tagger og lignende... Sikker på at det er bedre med en definition term? Trur vi misforstår hverandre. Eg vil ikke ha denne "overskrfit/definasjon" ha prioritet i søkemotor, derfor er h-tag uønsket... Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Aha... En litt merkelig løsning, IMO, men så lenge det fungerer er det jo ganske så greit. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Etter mye browser testing har eg kommet frem til at i IE på Mac fungere denne løsningen dårlig. Blir forskyvet nedover, gidder ikke å tweake dette. Forkaster hele planen min. Ser ut som det blir <ul> allikavel, med en frekt formatert definasjon i <p> til de som slår av css- Endret 10. januar 2005 av kvikks Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 kvikks: Joda, må nesten jukse en gang i blant. Jeg kom forresten til å tenke på at det er merkelig om søkemotorene ikke snapper opp <dt> slik som de snapper opp <hN>, det står tross alt nok av nøkkelord i <dt>-taggene... Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Another application of DL, for example, is for marking up dialogues, with each DT naming a speaker, and each DD containing his or her words. Bruksområdet til dl er stort med andre ord. Men, jeg personlig liker semantikken i hn+ul bedre enn dl. Kan selvsagt legge en <h> tag over listene, men da får eg et element som egentlig burde være unødvendig i html-filen. Hvorfor er et hn-element mer unødvendig enn dt? Jeg vet ikke hvordan talenettlesere rendrer definisjonslister, men antar at det er en del "tomt prat" ala "definition term: ... ". Hvis det er tilfellet, synes jeg det virker mer praktisk med hn+ul. Men, dette er bare mine synspunkter Endret 10. januar 2005 av satyrium Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Jeg er ikke sikker på hva jeg føler her. Hvis det hadde vært snakk om hovedmenyen på en side, ser jeg ikke at det er nødvendig å bruke et hn-element foran listen. Menyen til venstre på washingtonpost.com kunne, etter min mening, godt blitt satt opp som en definisjonsliste, og det gjorde jeg da jeg så smått begynte på et lekeprosjekt som gikk ut på å redesigne den siden. Jeg tror at definisjonslister godt kan brukes i sammenheng med menyvalg, men det kommer an på hvor prioritert den skal være. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå