sjanten Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 nå begynner jeg å bli sliten av den meldingen. :sad: informasjon: [*]har ADSL (tdc) og bruker DHCP for å få det til å funke [*]funker hver gang i win95 (NT-logon eller noe :wink: ) [*]pc koblet til samsung ADSL-modem via unex (eller noe) 10/100mbit ethernet controller [*]PI 166MHz MMX,32MB SD-RAM,UNEX PCI NIC,Compaq 4766 [*]Win95 [*]RH Linux 6.2, kernel: 2.2.14-5.0 (standard), variasjoner av denne (med bigphysareapatch. hjemmekompilert) problem: ved ca 95% av rebootene til linux kommer jeg ikke på internet. melding: Code: Bringing up interface lo ... [DONE]Bringing up interface eth0 ... Timed out: Determining IP information for eth0 [FAILED] dette er under boot. men av en eller annen grunn funker det av og til på kald maskin (eller nettopp kompilert ny kjerne. -men uten å bruke den nye) noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 12. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2002 Quote: Den 2002-06-11 23:45, Dj_Offset skrev:Bruk 'pump' istedet for 'dhcpcd'. Funka iaffal for meg med chello for to år siden med samme distro, men som sagt pass på sikkerheten din når du har en såpass utdatert distro. jeg frykter ikke sikkerheten når alternativet er Win95 takk for svar; skal teste det i dag. (sjekke sourceforge, rpmfind og kanskje freshmeat ) Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 12. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2002 didn't help :sad: tror jeg skrev noe så som.. Code: # pump --lookup-host(evt tilsv) som forklart i Code: $ man pump med andre ord: trenger fortsatt hjelp her! :sad: Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 12. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2002 nei, den nekter :sad: du vet ikke om dette er bedre i nyere kjerner, eller hvor problemet ligger? Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 er ikke sikker på om det er samme feilen, men jeg får en error når jeg restarter min 120mhz fra windows og skal inn i linux, jeg må da skru pcen av først for så å skru den på og boote linux. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Quote: Den 2002-06-11 20:52, sjanten skrev:problem: ved ca 95% av rebootene til linux kommer jeg ikke på internet. melding: Jeg har hatt nøyaktig samme problem med UPC, det skyldes at DHCP-serveren deres (den som deler ut ip-addressene) tryner stadig vekk. Linux er normalt satt opp til å hente ip-addresse fra dhcp ved boot, og hvis den ikke får kontakt med serveren så kommer du ikke på nett :sad: Tror Wintendo bruker en backup, dvs. den spør sikkert også etter ip ved boot, men prøver seg med forrige ip hvis den ikke får kontakt med dhcp-serveren. Spørsmålet er om du har dynamisk eller statisk ip, i UPC sitt tilfelle er det "såkalt" dynamisk ip, men ip-addressen byttes veldig sjelden så det går an å ta en spansk en - nemlig sette opp boksen med statisk ip isteden. Da bruker du selvfølgelig den siste ip'en du fikk fra dhcp som statisk ip. En vakker dag vil nok ip'en byttes fra ISP'ens side og da får du problemer siden burken din tror den har permanent ip, og du vil ikke komme på nett. Da må du isåfall fyre opp dhcp-klienten din igjen og få den nye ip-addressen. Om dette er en brukandes løsning kommer helt an på hvor ofte ip-adressen byttes. Er det veldig sjelden, syns jeg denne løsningen er rimelig grei siden man sparer så mye tid på å slippe den dhcp-spørringa hver gang man booter. Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 12. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2002 Quote: Den 2002-06-12 23:09, Langbein skrev:Jeg har hatt nøyaktig samme problem med UPC, det skyldes at DHCP-serveren deres (den som deler ut ip-addressene) tryner stadig vekk. Linux er normalt satt opp til å hente ip-addresse fra dhcp ved boot, og hvis den ikke får kontakt med serveren så kommer du ikke på nett :sad:Tror Wintendo bruker en backup, dvs. den spør sikkert også etter ip ved boot, men prøver seg med forrige ip hvis den ikke får kontakt med dhcp-serveren.Spørsmålet er om du har dynamisk eller statisk ip, i UPC sitt tilfelle er det "såkalt" dynamisk ip, men ip-addressen byttes veldig sjelden så det går an å ta en spansk en - nemlig sette opp boksen med statisk ip isteden. Da bruker du selvfølgelig den siste ip'en du fikk fra dhcp som statisk ip. En vakker dag vil nok ip'en byttes fra ISP'ens side og da får du problemer siden burken din tror den har permanent ip, og du vil ikke komme på nett. Da må du isåfall fyre opp dhcp-klienten din igjen og få den nye ip-addressen. Om dette er en brukandes løsning kommer helt an på hvor ofte ip-adressen byttes. Er det veldig sjelden, syns jeg denne løsningen er rimelig grei siden man sparer så mye tid på å slippe den dhcp-spørringa hver gang man booter. men hvordan/hvor setter jeg opp det? når jeg prøvde dt så fikk jeg følgende problem: boot'en går fint; null kontakt med nettet! (brukte # netconf ) jeg har hatt samme ip siden vi fikk dsl (tror jeg, selvom serveren krever å bytte midt under irc-chat noen ganger har og samme hostname nå som før) Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Quote: Den 2002-06-12 23:36, sjanten skrev:men hvordan/hvor setter jeg opp det? når jeg prøvde dt så fikk jeg følgende problem: boot'en går fint; null kontakt med nettet! (brukte # netconf ) Skal gå an å fikse det med netconf, velg at du ikke skal bruke dhcp og skriv inn ip-addressen din manuelt. Men bare husk at du kan ikke velge ip selv, du må bruke den siste ip'en din har hatt (og håpe den gjelder fortsatt :smile: ) Mao. du må starte opp dhcp-klienten først for å finne ip'en hvis du ikke har skrevet den ned. Først etter det kan du gå over til "permanent" ip. Høres kanskje litt rart ut å gjøre det på denne måten, men hvis man bare bytter ip-adresse en gang eller to i året så funker det fett! Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 13. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2002 Den 2002-06-13 04:52, Langbein skrev: Skal gå an å fikse det med netconf, velg at du ikke skal bruke dhcp og skriv inn ip-addressen din manuelt. Men bare husk at du kan ikke velge ip selv, du må bruke den siste ip'en din har hatt (og håpe den gjelder fortsatt :smile: ) Mao. du må starte opp dhcp-klienten først for å finne ip'en hvis du ikke har skrevet den ned. Først etter det kan du gå over til "permanent" ip. Høres kanskje litt rart ut å gjøre det på denne måten, men hvis man bare bytter ip-adresse en gang eller to i året så funker det fett! prøvde senest for ca 30min siden; ingenting skjer. (og jo; jeg velger manuell :wink: ). ingen kontakt med nettverket. prøvde og å fyre inn hostname (som heller ikke endrer seg) :sad: *frustrert* Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Vet ikke hvordan det er med din ISP, men installerte du noe i Win95 for å få det til å virke? Mange DSL levrandører bruker PPPoE eller PPPoA, ikke rent ethernet grensesnitt (som UPC for eksempel gjør). Dette varierer som sagt fra ISP til ISP. Uansett så kan jeg av erfaring fra TG si at dhclient er en genial liten ting som var den første som fikk Linux boksene våre på nett på TG etter mye trøbbling med dhcp serverne. En titt i diverse log filer er også en god ide ved problemer. (Sett opp syslog så den logger *debug også.) Ellers skal pump og dhcpcd også fungere om du gir dem lang nok timeout. Det skal huskes at her har microsoft kommet inn å microsoftifisert standardene litt... Forøverig cacher nok ikke win bokser dhcp heller (det ville vært helt på jordet). Og det du mener med at du får samme ip hele tiden er at du har lang lease tid. Og maskinen din spør om samme ip som den hadde sist. Men men, det er noe man får lese om andre steder enn på et forum :smile: Om du oppdager at du installerte noe for å få windows til å sprette på nett tenker jeg du trenger rp-pppoe. Om du ikke gjorde det: dhclient, pump/dhcpcd med lang timeout er din venn. Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 14. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2002 egentlig skal jeg logge meg på dsl-tjenesten, men det har vi gitt blaffen i :wink: vi satte auto-settings i win og alt fungerer utmerket, problemet er linux hvor dette ikke fungerer altid. å konfigurere til manuell funker ikke da den nekter å 'finne' netverket (alt går ok til jeg vil ut på nettet; bad adress i lynx) /me frustrert. Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 14. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2002 egentlig skal jeg logge meg på dsl-tjenesten, men det har vi gitt blaffen i :wink: vi satte auto-settings i win og alt fungerer utmerket, problemet er linux hvor dette ikke fungerer altid. å konfigurere til manuell funker ikke da den nekter å 'finne' netverket (alt går ok til jeg vil ut på nettet; bad adress i lynx) /me frustrert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå