Kvisten Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Har vært en del snakk om 300D og 10D som ikke fokuserer rett i AF mod, Tok min 300d og en Canon 28-135 USM IS og utførte " autifokustesten " som ligger her http://www.photo.net/learn/focustest/. Ble litt sjokkert - foutsatt at jeg har utført som beskrevet - og dte mener jeg at jeg har - så har altså min 300d sitt AF punkt mellom 1,5 og 3 cm i front av reelt fokuseringspunkt - avhengig av brennvidde. Det er vel bra ute! Prøvde med en sigma 18/50 f 2,8 EX også og resultatet var det samme. Vedlagte bilde ar tatt med Canon EF 28-135 IS USM 1/4 sec blender 4,5 og 53 mm. Tatt med apparatet liggende på et bord og selvutløser. Noen som har vært borti dette ? Kan apparatet justeres ? Endret 10. januar 2005 av Kvisten Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Det står en del om fokustest her: http://www.hkdotnet.com/FrancisPhotographyChannel/AF_Test/ Fokustesten skal utføres med størst mulig blenderåpning for den innstilte brennvidde, F4.5 stemmer vel kanskje for 53mm på ditt objektiv. IS slås av hvis mulig og stativ og selvutløser brukes. Kameraet stilles således på nærgrensen til objektivet, 0,5m for ditt objektiv fra fokusplanet. Fokusplanet ses på venstre side av blitsen og ser ut som en Ø. Både kameraet og linsa kan justeres til optimal fokus innen gitte toleranser. Mitt allroundobjektiv 24-85mm og 10D har begge vært til justering. Mine andre linser har både før og etter justering av 10D'n vært i fokus. Endret 10. januar 2005 av Pingla Lenke til kommentar
Kvisten Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Fokustesten skal utføres med størst mulig blenderåpning for den innstilte brennvidde, F4.5 stemmer vel kanskje for 53mm på ditt objektiv. IS slås av hvis mulig og stativ og selvutløser brukes. Kameraet stilles således på nærgrensen til objektivet, 0,5m for ditt objektiv fra fokusplanet. takke for nyttig info har tatt en test helt etter din soppskrift ( og den på nettet ) nesten som sist men jeg hadde kamera ca 65 cm fra fokusplanet forrige gang, legger ved bilde. vil du si at dette er frontfocus ? jeg ville sagt ca 1,5 cm foran fokuslinjen. Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Jeg hadde også problemer med frontfokus på min 300D. Oppdaget det først da jeg kjøpte en sigma 28mm f1.8, men etter testing viste det seg at det gjalt alle linsene mine. Leverte derfor inn kameraet til butikken sammen med canon-linsene og fikk det justert. Nå er Canon-linsene ok, og sigma-linsa er bedre ( selv om den frontfokuserer bittelitt ennå på nærbilder). Justeringen gikk på garantien og kosta ingenting. EDIT: Kan se ut som den frontfokuserer litt ja, men det er betraktelig mindre enn problemet jeg hadde. Hos meg bomma kameraet med 5-6 cm (!) Endret 10. januar 2005 av Aesop Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Fant forresten et par interessante kommentarer i tråden på Photo.net Usually picture is taken with lens stopped down, which will cause the DOF to distribute along focus plane more evenly. When you consider focusing accuracy of 3-5mm on 0.5m, this is amazing. In reality a handheld photo of subject can be out of focus easily, as in time between focus lock and shutter fire you easily move this 5mm (less movement is enough to defocus picture if you get away from subject). So please judge your focus accuracy only when shooting from sturdy tripod. Another fact with DSLR is anybody can now judge focus down to each pixel. With film nobody enlarged each frame to size 10x15’ to judge focus accuracy. But now when you find let’s say 10% of your frames out of focus, you start thinking of focus problems with the camera. -- Lubo Lufik, April 30, 2003 DOF distribution around the focus point is pretty uniform for macro shots (i.e. you get the same DOF in front of the subject as behind), but as you move out of the macro range DOF behind the subject increases faster than DOF in fornt of the subject. So if Canon were picking focus to get a slightly more uniform DOF distribution they'd have to focus slightly BEHIND the subject, not in front of it - and the general consensus seems to be that when focus is off, it's because it's in front of the subject. That wouldn't be a good thing to do anyway. It's best to put focus exactly where it should be! [klippet...] - Bob Atkins (www.bobatkins.com), April 30, 2003 Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 legger ved bilde. vil du si at dette er frontfocus ? jeg ville sagt ca 1,5 cm foran fokuslinjen. Ja, det er frontfokus. Litt vanskelig å si om det er 1,5 cm. Brukte denne fokustest-arket: AF_test_charta4w Husk at ved å blende ned objektivet så vil du få større dybdeskarphet og dertil bilder som er i fokus også ved fokuspunktet. Dette går på bekostning av eksponeringen av bildet og lukkertiden vil derfor øke, noe som kan gi utydelige bilder pga bevegelse. Se: http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/O...of_field_01.htm Prøv deg frem med fokus-test med ulike blenderåpninger og se resultatet selv. Da vet du når objektivet ditt er skarpt i fokuspunktet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå