Onkelsander Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Jeg har nå lett febrilsk etter svar her på forumet og diverse andre steder men ikke funnet noe som helst.. Vet ikke helt hvordan jeg beskrive problemet,men jeg skal prøve etter beste evne: Igår da jeg satt og spilte kræsja maksina ganske kraftig. Jeg fikk godmeldinga "program not responding", fikk opp task manageren og fikk avbrutt programmet. PC'n hang fortsatt og fordi jeg ikke gadd å vente lenger tok jeg likesågodt å restarta maskina(altså trykka på reset knappen). Da fikk jeg under oppstart at en dll. fil var ødelagt og at jeg måtte installere den aktuelle fila på nytt... Greit nok, jeg fant fram xp cd'en og prøvde repair et par ganger uten særlig hell... Etter en stund med hyppige repair forsøk begynte hdd'en å lage noen rare lyder(det hørtes ut som om når cd'driven prøver å lese av en cd, men klarer det ikke). Da jeg for n'te gang trykka reset kom jeg ikke lenger enn til bootsiden(der det står at du kan taset del for å gå inn i setup osv). Den driver også å leter etter IDE drives... Den finner både brenner og dvd stasjonene, men sliter med hdd'en. Jeg får gått inn i bios menyen og automatisk detecta hdd, men da jeg prøver endre noe(som boot fra cd osv) så kommer jeg aldri lenger enn til bootsiden. På hovedkortet er det en debug kode som tilsier at problemet ligger i å finne og installere ide device/drivere..... pc'en og hdd'en er ny(har bygget den selv) så det skulle i utgangspunktet ikke være noe i veien med de..... Har lasta software til å slette og sjekke hdd'en, men det hjelper jo lite når jeg ikke får boota fra hverken floppy eller cd..... Er hdd'en ureparerbar, eller er det noe jeg kan gjøre ? ALL hjelp/anbefalinger mottas med glede. hovedkort: Epox EP-9NDA3+ harddrive; Samsung SP0411N 40 GB Hard Disk Drive, 2 MB Buffer mvh Alex Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Første del av beskrivelsen kunne tyde på feil på HD. Men så har tydeligvis feilen blitt adskillig verre, hvis du ikke kan boote noe og BIOS menyen ikke virker? Prøv å koble vekk alt du ikke trenger, og prøv en ting av gangen. Kan du da boote fra floppy eller CD (med HD / floppy / CD frakoblet)? Hvis ikke kan man jo begynne å lure på om det er feil på HK. Lenke til kommentar
Onkelsander Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Ja, det glemte jeg selfølgelig å si.... ja, hvis jeg kobler fra hdd'en så får jeg boota fra cd osv, men idet hdd'en er kobla på så søker den etter ide drives en stund (noen min9 for så å lete etter noen array greier og så tilbake til boot menyen... jeg kommer inn i bios og får gjort endringer der, men det virker bare som om den ikke finner disse forbanna IDE driverene... Altså hvordan kan jeg slette alt på hdd'en når eneste måten jeg får boota fra noe annet enn hdd'en er å koble den av......? Lenke til kommentar
six Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Ja, det glemte jeg selfølgelig å si.... ja, hvis jeg kobler fra hdd'en så får jeg boota fra cd osv, men idet hdd'en er kobla på så søker den etter ide drives en stund (noen min9 for så å lete etter noen array greier og så tilbake til boot menyen... jeg kommer inn i bios og får gjort endringer der, men det virker bare som om den ikke finner disse forbanna IDE driverene... Altså hvordan kan jeg slette alt på hdd'en når eneste måten jeg får boota fra noe annet enn hdd'en er å koble den av......? Du får naturlig ikke slettet noe på HD'en hvis den er ødelagt Dette er nok ikke noe driverproblem, ettersom det skjærer seg allerede når BIOS skal detektere disken. Eneste forslaget jeg har er å sjekke/bytte både strøm og IDE kabel i tilfelle dårlig kontakt eller ødelagte kabler. Lenke til kommentar
mylife Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 En god regel om harddisken begynner å lage sånne klikkelyder er å begynne å ta backup av det du ikke vil miste ASAP... Er ikke no nytt fenomen at disker ryker. Frobaska kjedelig hver gang det skjer Lenke til kommentar
Onkelsander Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Du får naturlig ikke slettet noe på HD'en hvis den er ødelagt Dette er nok ikke noe driverproblem, ettersom det skjærer seg allerede når BIOS skal detektere disken. Eneste forslaget jeg har er å sjekke/bytte både strøm og IDE kabel i tilfelle dårlig kontakt eller ødelagte kabler. Det var det jeg var redd for... fikk disken på fredag, og så kræsja den på søndag.... morro... Har ikke prøvd å bytte kabler, så det må jeg teste... Synes likeveldet er ganske skralt at hdd'en klikka så lett... har jo pokkern meg ikke nett tilgang hjemme engang..... forbanna drit ass... da må vel et siste spm fra meg bli om dere har noen hdd anbefalinger? den trenger ikke ha stor kapasitet, så lenge den funker som den skal.. Vil med andre ord ha noe billig, men bra? har 2 eksterne disker og og et par bærbare pc'er så jeg er ganske dekka hva backup av filer angår... Lenke til kommentar
six Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 siste spm fra meg bli om dere har noen hdd anbefalinger? den trenger ikke ha stor kapasitet, så lenge den funker som den skal.. Vil med andre ord ha noe billig, men bra? har 2 eksterne disker og og et par bærbare pc'er så jeg er ganske dekka hva backup av filer angår... Når det gjelder hvilken disk som er "best" vil du vel få forskjellige svar avhengig av hvem du spør. Jeg har ikke så veldig sterke meninger om dette selv men synes Seagate inngir tillit i og med at de gir 5 års garanti på alle diskene sine. Det bør jo bety at de har en viss tro på at de er holdbare selv. Så kan du selv velge størrelse/type som passer: Prisguide Seagate Til slutt er det jo viktig å merke seg at ingen diskprodusenter leverer produkter som alltid er uten feil, så uansett hvilket merke du kjøper så kan man være uheldig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå