Gå til innhold

Feil med partisjoner osv med S-ATA disk. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har nettopp kjøpt meg harddisken fra komplett:

Maxtor DiamondMax 10 200GB IDE ATA/133 8MB cache 7200RPM

Problemet mitt oppsto etter jeg hadde lagd partisjoneringene.. Først starta jeg opp med en windows me cd for å komme til dos, starta fdisk og lagde først primær partisjon på 74 giga og den sekundære lagde jeg som 120 giga, logiske stasjoner lagde jeg like stor som den på 120.. for at det bare skulle bli en C og D stasjon. Så satte jeg C stasjonen som aktiv.. Avsluttet og begynnte å innstalere Windows XP fra cd..

Problemene mine begynnte å dukke opp når jeg restarta pcen automatisk etter en instalasjon eller fra windows.. Da restarter den, men den stopper opp ved der du trkker DEL knappen ved bios og starter om igjen.. Sånn fortsetter den til jeg skrur av maskinen manuelt.. Litt tååpelig hvis pcen bare starter opp hvis du skrur av maskinen helt, men ikke når du restarter..

Så når windows var instalert.. så formaterte jeg d stasjonen som ikke var blitt formatert enda.. så skrur jeg av og på maskinen fordi jeg kan jo ikke restarte direkte fra windows.. men hva tror du det står på D stasjonen nå? jo, at den hadde kapasitet til 120 giga, men hadde allerede brukt 60 giga, men det var jo ingenting i D stasjonen.. Så hvorfor står det at dne har allerede brukt 60 giga?

Og når jeg nå prøver å slette partisjonene, får jeg bare slettet den primære partisjonen C og ikke den sekundære D.. Jeg får bare beskjed om at den ikke kan slette stasjon D fordi det er en ikke dos partisjon, men når jeg velger å slette en ikke dos partisjon så sier den at D er en IKKE ikke dos partisjon.. Opplevde dette med min forrige S-ATA disk også.. Hva er dette for noe, hvordan sletter jeg begge partisjonene?

Håper noen kan hjelpe meg med grunnen til disse problemene. Trenger hjelp og det fort..

Takk på forhånd:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det første som slår meg er dette: hvorfor i all verden bruke fdisk til å lage partisjoner? Det naturlige er jo å bruke installasjonsprogrammet til XP.

Fdisk ble laget på en tid da diskstørrelsen ble regnet i MB, tror ingen vil garantere resultatet når du bruker det på 200GB.

Lenke til kommentar
Når du bruker fdisk til å partisjonere får du også FAT32 som filsystem.

Tull. Fdisk er et partisjoneringsverktøy. Det er formateringen som lager filsystemet.

Ingenting som hindrer deg i å formatere i NTFS (eller hva som helst) etter å ha brukt fdisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...