Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor ADSL og medfølgende cd.

Anbefalte innlegg

Heisan.

Jeg blir oppkoblet i dag og lurer på en ting når det gjelder den medfølgende cd platen fra telenor.

Trenger jeg å innstallere den?

eller kan jeg bare gå inn på routeren (D-link DI-624 trådløs) og sette den på PPPoE med brukernavn og passord?

Mvh

Gega

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisan.

Jeg blir oppkoblet i dag og lurer på en ting når det gjelder den medfølgende cd platen fra telenor.

Trenger jeg å innstallere den?

eller kan jeg bare gå inn på routeren (D-link DI-624 trådløs) og sette den på PPPoE med brukernavn og passord?

Mvh

Gega

Har du router skal du ikke bruke CD'en. Gjør slik som du skrev, så er du i mål.

Husk å bruke hele brukernavnet ([email protected]).

Endret av TommyL
Lenke til kommentar

Nei, men det kan hende du må gå inn på modemet og sette det i bridge-modus.

takk for svar...Men hvor/hvilken meny på routeren gjør jeg dette?

Må jeg i tillegg legge brukernavn og passord på alle pcèr som skal være på samme router?

Endret av Gega
Lenke til kommentar

Nei, brukernavn og passord er det kun ruter som skal ha.

Trur du ikke trenger den CD'en i det hele tatt. Men er ikke 100% sikker.

Hos søstra mi kjørte jeg fint en maskin på nett uten å ha lagt inn det der Telenor Start greiene.

Men det var kjørt på en maskin allerede, så om man MÅ det eller om det holder med å legge inn ting manuelt i ruter vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hvis modemet du fikk fra Telenor har router-funksjon også, må du sette den routeren i bridge modus som tidligere nevnt. Til det må du bruke cd'en som fulgte med modemet. Deretter kan du legge inn brukernavn (hele mailadressen) og passord i pppoE innstillingene.

Lenke til kommentar

den cden du har fått kan du kaste. jeg kastet min for lenge siden, etter å ha brukt den én gang - totalt bortkastet... den installerer pppoe på pcen din, riktignok, men slenger med masse annen dritt også, telenorreklame i huet og ræva, for å si det på en pen måte. hvis du kjører winxp så ligger pppoe-protokollen inne per default, hvis du kjører et eldre win-os så kan du laste ned en ren pppoe-protokoll fra nett og installere denne istedetfor. men, over til selve saken:

du installerer *ikke* noe fra cden på pcen din. du går inn på din d-link ved å skrive 192.168.0.1 i nettleseren din (sjekk manualen!), her er det en wizard for å hjelpe deg videre. brukernavnet ditt er [email protected]. etter at dette er gjort må du antageligvis inn på adsl-modemet/routeren din, her gjør du som sniperdybe har forklart lengre oppe. du må sette router til bridge mode. hvis du ikke får til dette selv kan du ringe 05000 for hjelp, husk å sjekke hva slags modem/router du har fått fra telenor først. når routerene er satt opp som beskrevet ovenfor så trenger du ikke logge deg på med pcen for å komme på internett. med andre ord: du kan bare kaste den cden fra telenor. du trenger den ikke, og vil ikke komme til å trenge den, og klarer deg definitivt best uten den.

Lenke til kommentar
den cden du har fått kan du kaste. jeg kastet min for lenge siden, etter å ha brukt den én gang - totalt bortkastet... den installerer pppoe på pcen din, riktignok, men slenger med masse annen dritt også, telenorreklame i huet og ræva, for å si det på en pen måte. hvis du kjører winxp så ligger pppoe-protokollen inne per default, hvis du kjører et eldre win-os så kan du laste ned en ren pppoe-protokoll fra nett og installere denne istedetfor. men, over til selve saken:

Hei,

Telenor bruker da ikke PPPOE lengere.

Installerte Telenor ADSL hos en nabo for 14 dager siden. Dette var med Thompson modem.

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

det gikk ikke å kjøre easy setup som det var beskrevet på telenor sin side..

Ringte 05000 og der kunne han si Thomson modem med serienr som slutter m på PAB1 må man kjøre dette fra cd platen.

Måtte inn på Alcaten mappen og 510i mappen og deretter setup wizard for å få settet modemet til å kjøre brigde...

når jeg prøvde å kjøre easy setup fra modemet fikk jeg bare beskjed om at alle innstillingene var i orden og måtte avslutte..

Men som sagt så funket det fint når jeg kjørte det fra cd platen.

Tror jeg venter enda en stund før jeg kaster cd platen:-)

Lenke til kommentar

det du har er jo gammel cd da

den nye setter opp routeren.

ergo cd er fin den :w00t:

Lenke til kommentar
Hei,

Telenor bruker da ikke PPPOE lengere.

Installerte Telenor ADSL hos en nabo for 14 dager siden. Dette var med Thompson modem.

Mvh

Kimmer

Nja.

De bruker enda PPPOE protokoll, men de lar ruteren/modemet gjøre påloggingsjobben.

Slik at man ikke trenger PPPOE på pc'en lengre.

Lenke til kommentar
Men det var kjørt på en maskin allerede, så om man MÅ det eller om det holder med å legge inn ting manuelt i ruter vet jeg ikke.

Mye kjappere og sette det opp direkete i modemet enn og bruke denne CD-en for en standard oppkobling.

Jeg vet.

Men min søster hadde allerede kjørt denne CD'en på den ene maskinen. Derfor jeg ikke var 100% sikker på om den var ubrukelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...