trollshaw Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Hei! dette kan kanskje bli ett litt rotete spørsmål, men jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan. Det har seg slik at vi er 3 gutter som bor på hybel, vi mottar internett via WLAN. det jeg lurer på er om det er mulig at den ene maskinen mottar internett, og deler den vidre til de andre maskinen via en hub uten at de 2 andre maskinene er koblet til WLAN? viss dere forstår dette, hvordan skal jeg da gjøre dette mulig? viss dere ikke forstår spørsmålet mitt helt, eller om det er noen mer dere lurer på så er det bare å spørre. takk for alle svar:) Lenke til kommentar
DICE_man Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Vis jeg forstår deg rikdig, så må den maskinen som har Internett tilgang via wlan ha 1 vlan kort og et vanlig nettverkskort installert. koble nettverkskortet til en hub. Samme hub som de 2 andre maskinene er koblet til. Deretter enable "internet connection sharing" på vlan kortet og velg det vanlige nettverkskortet som "home network connection". Da vil det bli konf. en fast ip på dette kortet samtidig som den vil funke som en DHCP server for de to andre maskinene. Dette vil gi maskinene tilgang til internett. Kapizh. Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 ville absolutt anbefale å kjøpe en router... den deler internett for dere. så slipper en av dere å ha på pcen hele tiden... koster bare noen hundre lapper Lenke til kommentar
trollshaw Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Vis jeg forstår deg rikdig, så må den maskinen som har Internett tilgang via wlan ha 1 vlan kort og et vanlig nettverkskort installert. koble nettverkskortet til en hub. Samme hub som de 2 andre maskinene er koblet til. Deretter enable "internet connection sharing" på vlan kortet og velg det vanlige nettverkskortet som "home network connection". Da vil det bli konf. en fast ip på dette kortet samtidig som den vil funke som en DHCP server for de to andre maskinene. Dette vil gi maskinene tilgang til internett. Kapizh. Vi har det som trengs for at dette egentli skal gå. tror faktis ikke det er en hub heller, kanskje det var en bredbånds router har prøvd å enable "internet connection sharing" men da får jeg en feilmelding (husker ikke helt hva som sto på den nå). du sier at den maskinen som mottar internett vil dele ut ip-adresser, vil ikke Bredbånds routeren/ hub`en gjøre det? eller må jeg gå inn i routeren/Hub`en å deaktivere at den skal være en DHCP server? Lenke til kommentar
DICE_man Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Bredbånds ruteren din vill nok dele ut ip til wlan kortet dit, men netverkskortet vil dele ut ip adr. til de som er koblet til hubben. Lenke til kommentar
trollshaw Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 ok. tror jeg skjønner det meste nå, skal prøve litt forskjellig når jeg kommer hjem:) Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 om du har en bredbåndsrouter... og ikke bare adsl modem så kan du bare koble på en hub eller switch og koble alle maskinene inn på den... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå