Gå til innhold

HP nc8000 vs IBM 42p

k3rm0r

Anbefalte innlegg

Har endelig fått begge maskinene i øyesyn og fått oppdatert info om innholdet

(ihvertfall i min bedrifts tilbud)

HPen har fått 128MB skjermkort, har 801.11g (IBM kun b), DVD-brenneren er multiformat (IBMen har kun +).

Tror det blir HP her ja......

Tl

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Anyways, det jeg lurte på var om noen hadde testa panelet på HPen, ghoster det like mye?

Innsynsvinkel er likegyldig for min del. Den er til enmannsbruk, at sidemannen på toget ikke ser hva jeg gjør er bare en fordel for meg.

Jeg har HP nc8000 og har spilt både Doom3 og andre spill på maskinen. Jeg kan ikke huske å ha lagt merke til noe ghosting. Er strålende fornøyd med maskinen selv om den kan virke litt tykk. Mye mer kvalitetsfølelse av min nc8000 enn lillebroren 6000. Skjermen er meget god og behagelig.

Lenke til kommentar

Normal pris på t42/t42p er fra ca. 17000 til 31000 inkl. moms. Det er bare å sjekke på IBM sine hjemmesider.

Alle t42 har innebygd 802.11 b og g. Altså 54Mb WLAN.

t42p:

ATI Mobility FIREGL T2 med 128 MB RAM.

Intel Pentium M Processor 745 1.8 GHz

1 GB RAM

60 GB HDD etc.

Jeg ville valgt IBM pga at maskinen er den tynneste, letteste, og den mest solide.

-xhilerate-

Endret av xhilerate
Lenke til kommentar
Har endelig fått begge maskinene i øyesyn og fått oppdatert info om innholdet

(ihvertfall i min bedrifts tilbud)

HPen har fått 128MB skjermkort, har 801.11g (IBM kun b), DVD-brenneren er multiformat (IBMen har kun +).

Tror det blir HP her ja......

Tl

Fikk du testa DVD eller film på begge PCene? Eller i det minste dratt litt i vinduer fram og tilbake? En ting som faktisk betyr noe for meg er ghostingen på skjermen, jeg vil ha den som lagger minst.

Har du sett, 128 MB på HPen nå ja. Great!

Enda litt mindre tvil hos meg nå, ser lite eller ingenting bortsett fra størrelse som trekker ned på HPen. Har hørt en del stygt om musa, men kjøper trådløs bærbarmus samtidig, så blir neppe å bruke denne.

Og ja, IBMen har kun 802.11b, ikke g. Ikke at det betyr all verden for min del. Skjermen er absolutt viktigst.

Lenke til kommentar

Hei.

Fikk ikke sett så mye DVD under visningen, så det skal jeg ikke uttale meg om.

usen er like god som på IBMen, og når man stiller dem opp ved siden av hverandre så viste det seg at IBMen så større ut (bredde og dybde), de var mer eller mindre lik. Vektforskjellen er 300 gram..........

Tl

Lenke til kommentar

Har lest gjennom endel reviews av NC8000 nå. Jeg prøvde en T42 med en god del dårligere spesifikasjoner enn den som er nevnt her (bl.annet ikke flexview-display) og ble forelsket. Jeg ville helt klart valgt t42p framfor NC8000 selv om den hadde hatt litt dårligere spesifikasjoner. Og når den i tillegg har bedre..

De som velger NC8000 bør være virkelig sikre og ha prøvd en t42p før de bestemmer seg.

Kanskje er det noe ved NC8000 jeg ikke har oppfattet, som gjør den valget verdig, men det bør være noe alvorlig bra noe (som tilsynelatende ikke har kommet frem under de ulike nevnte reviews).

Lenke til kommentar

T42:

745 1,8GHz CPU

60GB 7200 RPM HD

128MB FireGL

802.11b

1GB RAM

DVD +R 2x

cache? (ikke oppgitt)

kortleser?

skjermoppløsning 1600x1200

NC8000:

755 2,0 GHz CPU

60GB 5400 RPM HD

128MB Radeon 9600

802.11 b/g

1GB RAM

DVD +/- R/RW

2MB nivå2 cache (står 2048 MB, men tilskriver det kommafeil...selv om det hadde vært kult med 2GB cache... :dribble: )

SD-kortleser

skjermoppløsning 1400x1050

Dette er oppsummert spec's på de to maskinene. Prisforskjellen er 114,- før skatt, dvs IBM'en koster 114,- mer per mnd. Den har dårligere CPU, bedre HD, bedre skjerm, dårligere nettverk, dårligere DVD-brenner, ingen kortleser og noe bedre skjermkort (FireGL er vel kun en 9600-spessssssiaaaal')

Jeg velger HP.

Lenke til kommentar
Hei.

Fikk ikke sett så mye DVD under visningen, så det skal jeg ikke uttale meg om.

usen er like god som på IBMen, og når man stiller dem opp ved siden av hverandre så viste det seg at IBMen så større ut (bredde og dybde), de var mer eller mindre lik. Vektforskjellen er 300 gram..........

Tl

Ehm.

Utvendige mål:

HP NC8000: 40 x 325 x 274 mm, weigth: 2,9 kg

IBM T42P: 32 x 329 x 268 mm, weigth: 2,6 kg

Hvordan kan en pc som er nesten én centimeter tykkere se større ut? Det er tross alt tykkelsen og vekten som er det viktigste. 4 cm tykk er i meste laget for en bærbar pc. Dessuten er mesteparten av tykkelsen til T42p samlet i flexview-skjermen.

2MB nivå2 cache (står 2048 MB, men tilskriver det kommafeil...selv om det hadde vært kult med 2GB cache... dribble.gif

Den har ikke 2MB cache (eller 2048 MB = kommafeil = 2 MB ifølge deg). I henhold til HP sine hjemmesider har NC8000 1 MB lvl2 cache.

Den (les: T42) har dårligere CPU, bedre HD, bedre skjerm, dårligere nettverk,

T42 har faktisk BEDRE trådløs nettverkstilgang. Alle thinkpad modeller (inkludert t42) har både b og g som standard Wifi (www.ibm.no). I tillegg sitter det 2 stk trådløse antenner i skjermen til T42 (mot NC8000s ene), én horisontalt og én vertikalt, for å hele tiden å fange det beste signalet. Dette fordi det trådløse signalet er vel så avhengig av retningen til signalet som avstanden til signalet.

Det er mye som veier opp for de 0,2 Mhz lavere CPU-hastighet. Minnekiortleser kan forøvrig kjøpes og puttes i en av de to port replikatorene.

I mine øyne er prisen den eneste ulempen ved å velge t42.

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar

Vet ikke om det hjelper mye, men har HP nc6000 selv, og er strålende fornøyd med kvaliteten på denne maskinen. Regner med at nc8000 ikke er noe dårligere! :!:

Jeg laget en tråd her for en stund siden for å sjekke ut om folk hadde problemer med sin nc6000 - og svarene var bare positive: Byggekvaliteten er helt topp, svært gode tastaturer, god support, og det er ingen store "feil" på HP sine businessmodeller, rent bortsett fra at man angivelig ikke kan bruke 3 taster samtidig i FPS-spill... (men for de fleste er ikke dette noe problem)

Lenke til kommentar
T42 har faktisk BEDRE trådløs nettverkstilgang. Alle thinkpad modeller (inkludert t42) har både b og g som standard Wifi (www.ibm.no). I tillegg sitter det 2 stk trådløse antenner i skjermen til T42 (mot NC8000s ene), én horisontalt og én vertikalt, for å hele tiden å fange det beste signalet. Dette fordi det trådløse signalet er vel så avhengig av retningen til signalet som avstanden til signalet.

T42'en som Complit tilbyr DNBNor ansatte har kun b standard på trådløst nettverk, det sendte jeg mail og spurte om spesifikt.

Lenke til kommentar

Bare legge til en ting som ikke er nevnt. Du kan sette deg på en IBM thinkpad og den overlever. Kan du det med en HP? Har faktisk ikke teste HP for dette.

IBM har forsterket kabinettet i T4x serien, dette alene er grunnen til at jeg ville valgt T42.

Det viktigste med en bærbar er at du skal bære den, den bør tåle en støyt. Skal du se DVD hjemme så kjøp en ekstra skjerm, skal du se på toget så klarer du deg med litt mindre kvalitet med mindre du skal se mye.

Kjører på 11mbit hjemme, det holder fint til film og andre tyngre forhold, skal jeg overføre større filer så bruker jeg lanpluggen for å få 100mbit.

En ting til, kan du ha HP på fanget? Hvor varm blir den. Jeg har ingen problemer med IBM der.

Lenke til kommentar
T42 har faktisk BEDRE trådløs nettverkstilgang. Alle thinkpad modeller (inkludert t42)  har både b og g som standard Wifi (www.ibm.no). I tillegg sitter det 2 stk trådløse antenner i skjermen til T42 (mot NC8000s ene), én horisontalt og én vertikalt, for å hele tiden å fange det beste signalet. Dette fordi det trådløse signalet er vel så avhengig av retningen til signalet som avstanden til signalet.

T42'en som Complit tilbyr DNBNor ansatte har kun b standard på trådløst nettverk, det sendte jeg mail og spurte om spesifikt.

Jeg har fått bekreftet det motsatte på mail. Altså både b og g

Lenke til kommentar
T42 har faktisk BEDRE trådløs nettverkstilgang. Alle thinkpad modeller (inkludert t42)  har både b og g som standard Wifi (www.ibm.no). I tillegg sitter det 2 stk trådløse antenner i skjermen til T42 (mot NC8000s ene), én horisontalt og én vertikalt, for å hele tiden å fange det beste signalet. Dette fordi det trådløse signalet er vel så avhengig av retningen til signalet som avstanden til signalet.

Jeg har fått bekreftet det motsatte på mail. Altså både b og g

Og nå har jeg vært på presentasjonen av den og ifølge selger der så har den det ikke.

Selger anbefalte forøvrig Hp maskinen da han ikke såg noen forskjell på maskinene annet enn at IBM nok tålte en større støyt om den ble slept i bakken.

Personlig synes jeg HP sin såg best ut selv om den var litt tjukk og klumpete iforhold til IBM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...