Cy_19 Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Hva betyr denne feilmeldingen; IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL??? Får den nesten hver gang jeg skal installere nye program nå, helt i slutten av installasjonen. IRQ-meldingen kommer i en blue screen og så booter maskina. Finner ingen IRQ konflikter i Enhetsbehandling. Har en Athlon xp2500+ som er overklokket til 200 x 11, skal ikke det kjøre greit? Fant noe på TweakTown Forum om at det kunne skyldes overklokking, men har helst ikke lyst til å gå tilbake til 166x11. Har heller ikke lagt til nye enheter i det siste, kun et digitalt Canon kamera som har blitt koblet til via USB. ..... HW: ASUS A7N8X Deluxe, AMD Athlon xp2500+ (Barton), Connect3d Radeon 9600 PRO 128, Geil 2x512 DDR PC3200 400 MHz, Hitachi HD 160GB SATA 8MB, Samsung HD 160GB SATA 8MB. Endret 10. januar 2005 av Cy_19 Lenke til kommentar
2mmy Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Heisann ! http://support.microsoft.com/search/defaul...T_LESS_OR_EQUAL Ser ut til at dette problemet kan være relatert til f.eks brenner-programmer. M$ har nevnt Direct-CD til Roxio, men også andre programmer kan medføre samme feilsymptom. Håper du kommer litt videre i feilsøket med dette. |2mmy| Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Fant noe på TweakTown Forum om at det kunne skyldes overklokking, men har helst ikke lyst til å gå tilbake til 166x11. Ehhh, hvis du har blitt tipset om at det kan skyldes overklokking, så sjekker du ut det før du begynner å mase her, og hvertfall før du begynner å sutre om at du ikke vil kjøre lavere klokkehastigheter... Tåpelig innlegg... Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) ....men har helst ikke lyst til å gå tilbake til 166x11. Du kan prøve med 200x10 da Har forresten fått denne selv, men har aldri tenkt det var overklokkinga som var årsaken (tror heller det er en disk som begynner å bli gammel). Ehhh, hvis du har blitt tipset om at det kan skyldes overklokking, så sjekker du ut det før du begynner å mase her, og hvertfall før du begynner å sutre om at du ikke vil kjøre lavere klokkehastigheter... Tåpelig innlegg... Pantheon: kan ikke se noen <sutre>-tags i innlegget til CY_19, men kan være enig at det litt sutring i denne tråden ja.. Endret 10. januar 2005 av Ozelot Lenke til kommentar
Cy_19 Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Takk for tipset 2mmy, skal sjekke ut det litt nærmere... Har kun Nero av brennerprogram installert, så Roxio skal ikke få skylden denne gang ihvertfall... Men har derimot noe Canon Utilities, slik som Zoombrowser EX etc...., sitter og tenker etter om jeg hadde problemet FØR det ble installert.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Fant noe på TweakTown Forum om at det kunne skyldes overklokking, men har helst ikke lyst til å gå tilbake til 166x11. Ehhh, hvis du har blitt tipset om at det kan skyldes overklokking, så sjekker du ut det før du begynner å mase her, og hvertfall før du begynner å sutre om at du ikke vil kjøre lavere klokkehastigheter... Tåpelig innlegg... Dersom det er noe tåpelig her er det innlegget ditt Pantheon.. Trådstarter: Dessverre er det nok slik (min erfaring) at USB-enheter har en stygg tendens til å fremskaffe IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL bsod. På alle AMD-systemer jeg har (5 stk) så vil en USB-enhet (f.eks WLAN) sammen med en benchmark.. eller noe annet som "stresser" systemet gi denne bsod'n.. Dette skjer ikke på noen av Intel-systemene (4 stk). Har trodd inntil nå at dette har noe med Via-brikkesett (som jeg har på AMD-systemene), men ser at det nok ikke nødvendigvis har noen sammenheng... Overklokking kan ha noe med feilen å gjøre, men det er ikke min erfaring.. Får disse "krajsene" uansett klokk... Fjerner jeg USB-enheten.. går alt greit... kobler til.. "pang"..(går greit dog ved "vanlig kontorbruk"...). Endret 10. januar 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Cy_19 Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Forøvrig ikke ment som noe sutring. Grunnen til at jeg nevnte TweakTown Forum var mest for å vekke andre på den tankegangen om at det kunne være overklokkinga som var skylden. Kan selvfølgelig gå tilbake til 166*11, men det er såpass mange som har anbefalt FSB=200 på denne prosessoren (ikke bare på dette forum), at jeg tror ikke det er årsaken til problemene. Men kan vel saktens prøve det ut... Får se om jeg ikke går inn i BIOS neste gang IRQ'en er mindre eller lik... Lenke til kommentar
XtraPlay Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Har opplevd det samme på min fars pc med gjevne mellomrom, den er en 650 men kjører på 600 Mhz pga hovedkortet(den er uklokket, eller heller litt nedklokket i så måte )..... Jeg lurer på om det ikke er en av diskene hans som nærmer seg kvelden...... er ikke sikker så hvis noen har et godt svar så si i fra ,..... Btw. ... dette er en p3 650 Mhz proseessor ikke en AMD slik TL1000S har problemer med Endret 10. januar 2005 av XtraPlay Lenke til kommentar
Stalldark Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Det som du bør sjekke er om RAM brikkene dine er i orden, hadde en lignendes feil en gang og da var den ene RAM brikka mi fucka. Siden dette skjer nesten hver gang du installerer noe så vil jeg tro at dette kan være feilen... Bruk memtest86 for å sjekke ut om det er dette som er feil, tipper du vil få tusenvis slik som jeg Lenke til kommentar
Cy_19 Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Dette med diskproblem er interessant. Jeg kjørte Seagate Seatools på Hitachi [C] -disken i går, og den rapporterte om en masse sektor feil. Scanninga tok imidlertid altfor lang tid, så jeg avbrøt den før den gjorde seg ferdig... Kan ikke fatte at det skal være så mye feil på den som Seatools faktisk rapporterte. Etter en halv time stod den fortsatt og tygde på 1% av full scan, og nesten alle sektorene den hadde funnet rapporterte den som "bad". Er Seatools bra til å kjøre scan på en Hitachi disk? Disk management rapporterer kun Healty status på alle partisjoner. Hmmm.... ikke bra! Må kanskje få tak i nye disker før alt tar kvelden her.... Har forøvrig aldri hatt problemer med å lese og skrive til disken, ca. 100 GB ledig nå. Endret 10. januar 2005 av Cy_19 Lenke til kommentar
Cy_19 Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Det som du bør sjekke er om RAM brikkene dine er i orden, hadde en lignendes feil en gang og da var den ene RAM brikka mi fucka. Siden dette skjer nesten hver gang du installerer noe så vil jeg tro at dette kan være feilen... Bruk memtest86 for å sjekke ut om det er dette som er feil, tipper du vil få tusenvis slik som jeg Dette med RAM brikkene slo meg også, så jeg har kjørt memtest i hele kveld, mens Ringenes Herre kjørte over TV-skjermen... Hvor lenge skal egentlig memtest kjøre? Jeg tenkte bare å la den stå og kjøre til den var ferdig, men etter 6t ga jeg opp... Da hadde den tygget igjennom 12 tester, og rapporterte 0 Errors. Vil det kanskje si at en test kun ta ca 30 min, tatt i betrakning CPU etc? Lager memtest noen logfil? Trykte som sagt ESC etter 6 timer, og da bare avsluttet programmet med ny boot. Men det stod ihvertfall 0 Errors på skjermen. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 BIOS User`s manual side 21 Jumper`s 4) Clear CMOS 5) FSB200 Side 56 Advanced Chipset........ Memory Freq.... BY SPD Memory Timing Optimal Hvis du ikke har boken kan den lastes ned fra ASUS`s sider..... Lenke til kommentar
amplitude Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Det som du bør sjekke er om RAM brikkene dine er i orden, hadde en lignendes feil en gang og da var den ene RAM brikka mi fucka. Siden dette skjer nesten hver gang du installerer noe så vil jeg tro at dette kan være feilen... Samme feilmelding her da jeg første gang skulle installere et system med socket 754 og a64-3000+. Minne var 2x512 Twinmos Twister-brikker. Ved installasjon av winxp kom den samme feilmeldingen gang på gang. Bios klarerte 1024 mb ram som ok. Men da jeg testet den ene brikken alene, talte bios opp 384 mb ram. Etter at denne brikken ble byttet gikk det greit å installere winxp, og feilmeldingen(IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL ) har ikke vist seg senere. Lenke til kommentar
toredenstore Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 IRQL not less or equal betyr noe sånn som at en ekstern enhet ber prosessor om å håndtere en avbruddsrutine som ikke finnes. Dette skyldes som regel feil i driver under gitte omstendigheter, eller en eller annen hw feil. Om du skriver ned den eksakte feil meldingen, IRQL not less or equal 0x........ 0x........ osv, og søker på denne på microsoft sine hjemmesider så vil du finne mer utfyllende informasjon om hva feilmeldingen egentlig betyr. De hexadesimale tegnene inneholder blant annet i/o addressen til den enheten som feiler. Det betyr at du kan gå inn i startmeny --> tilbehør --> systeminformasjon og sammenligne addressen til enheten som feiler med de i/o addressene du finner der (det er ganske mange dog, men du kan ha flaks å finne den der ganske fort...) Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 den feilmeldingen er en gjenganger, men den har ikke noen spesielle relasjoner med usb enheter, cd-rom'er eller andre enheter. sånn generelt så er det en driverfeil, uansett hva slags driver det er. punktum. når du får den meldingen så må du se på hvilken driver som blir listet opp på bsod'en og feilsøke i den retningen. f.eks så kan det stå atiicdxx.dll, eller CMIDS3D.DLL eller ett hav andre filer, dog som oftest dll eller ocx filer. det du må gjøre er å finne ut hvor filen hører hjemme, de to jeg listet opp tilhører ati kontrollpanel og c-media audio drivere. når du vet hvilken driver som lager krøll så bør du prøve nyere drivere evt. andre versioner av den samme drivere. ofte kan det hjelpe og ja, den slags feil er en god indikasjon at du kjører for høy overklokking. en annen grunn til sånne bsod'er kan være korrupt minne, ustabil spenning eller kanskje en korrupt installasjon av windows.. en liten detalj til, beta/hacket (tweaket) drivere kan også gi sånne meldinger. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 en annen grunn til sånne bsod'er kan være korrupt minne, ustabil spenning eller kanskje en korrupt installasjon av windows.. Jess... Det har jeg prøvd. Og, det er en ond sirkel som kan være vanskelig å komme ut av, spesiellt for de som har liten tålmodighet. Man installerer Windows på en maskin som ikke er helt stabil og har det gående. Lenke til kommentar
2mmy Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Cy_19: Du bør vel bruke tools for den harddisken du har, tipper vel at Seagate sine tools gjerne er "spesialskrevet" mot bios i Seagate sine disker. Hitachi sine tools finner du her: http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm |2mmy| Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 noe jeg sa.. kloke ord. av erfaring? akkurat.. maskinen som allerede er på bristepunktet av hva den kan klare og er svært følsom på variasjoner får en svikt i strømmen som gjør at den leser feil i minnet eller fra harddisken uten å oppdage det, og så lagrer den det som en viktig systemfil i windows, når så windows leser denne filen igjen så vil windows gjøre feil pga feil instrukser og vil da, grunnet den orginale feilen, kanskje lagre en annen viktig fil med feil i. sånn går det og før man vet ordet av det så er windows installasjonen korrupt og man har ikke noe annet enn problemer med maskinen.. det er tydlig bsod problemene har sammenheng med klokking av prosessoren så her er mitt hete tips. klokk ned maskinen! reinstaller windows, få tak i de siste driverene til alle komponentene du har, test minnet, stresstest maskinen og hold ett nøye blikk på spenningene. om du absolutt skal klokke opp igjen, gjør det i små steg og stresstest maskinen lenge og test minnet mellom hver gang du justerer opp hastigheten litt, hold også ett meget nøye blikk på temperaturen og spenningene. selv for den minste bagatellefeilen du får, klokk ned igjen fordi du allerede har nått smertepunktet på hva maskinen klarer. nuff said.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) den feilmeldingen er en gjenganger, men den har ikke noen spesielle relasjoner med usb enheter, cd-rom'er eller andre enheter. sånn generelt så er det en driverfeil, uansett hva slags driver det er. punktum. Trur det er lurt å ikke være så veldig kategorisk her... Det er jo riktig at det er feil i drivere(programmer) som resulterer i denne feilmeldingen/krasjen(bsod). Men det hjelper utrolig lite når det finnes kun en driver-versjon..eller man benytter den siste/beste driver man kan finne.. når det likevel krasjer.. Når jeg forteller trådstarter, deg.. og andre.. at jeg har testet ut akkurat denne feilsituasjonen og *verifisert* at det i mitt tilfelle skyldes USB-problemer.. så tror jeg det er lurt å høre litt etter...og ikke fortsette å "lure" trådstarter til å klokke opp/ned og kjøre memtest til han blir "blå i trynet" (og ikke finne noen feil). Trådstarter har Socket-A.. Problemet startet etter installering av en USB-enhet (med tilhørende "aktivering" av driver), Da kan det være *veldig* lurt å avinstallere dette.. og sjekke om problemet forsvinner.. For det gjorde det i mitt tilfelle... Edit: Bare en kommentar til.. Denne feilmeldingen kommer også veldig ofte ved inkompatibel RAM iforhold til chipset.. eller ved for agressive instillinger av FSB/Minne (klokking).. bare så det ikke er noen tvil om det..Jeg kan ikke se at dette er tilfelelt for trådstarter.. "Stop barking up the wrong tree".. Endret 10. januar 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå