Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo 245 -78 med startvansker.


Anbefalte innlegg

Har ei kjempenøtt til dere der ute. For ordens skyld har jeg gjort ei kort historie lang.

 

Bakgrunnsinformasjon:

Volvo 245 L 1978-mod. Km 200 000.

 

Har gått som ei klokke i alle år, helt til nå.

 

1. En morgen jeg skal starte bilen med utetemp. 4+ er den helt død.

Får starthjelp av en annen bil, hvoretter den fungerer uten problemer. Etter å

ha kjørt ei stund, kan jeg stoppe og starte helt uten problemer. Etter å ha stått

over natta, er den imidlertid like død igjen.

 

2. Kjøper et helt nytt batteri fra Biltema som jeg setter inn i bilen. Starter med en

gang og alt er bare fryd og gammen. Storfornøyd med at alt nå er i orden,

parkerer jeg bilen og går og legger meg. Neste morgen er den til min store

forbauselse like død!!! Får nå på nytt starthjelp, og bilen starter med en gang.

Bilen lader maksimalt, og jeg sjekker at det ikke er noe som stjeler strøm.

Ettersom jeg ikke fatter hva som kan være galt, leverer jeg bilen inn til et Volvo

merkeverksted. Der har de iallefall peiling, tror jeg.

 

3. Henter bilen fra verksted. Gutta på verkstedet sier: "Vi har lokalisert en

manglende mutter ved den ene batteriklemma. Dette har muligens bidratt til

at bilen ikke har ladet batteriet tilstrekkelig." Jeg henter bilen fra verkstedet, og

er sjeleglad for at feilen er rettet opp, om enn bagatellmessig og dyr (1500 kr.)

 

4. Vel hjemme parkerer jeg bilen og går inn for å spise middag. Etter middagen

skal jeg ut og kjøre, og bilen er like død som før!!

 

5. Hva i alle dager er det som feiler denne greia? Hvorfor er jeg avhengig av

starthjelp når jeg har nytt batteri, bilen lader 100% og absolutt

ingenting "stjeler" strøm? Vennligst hjelp meg, jeg blir snart sinnsyk hvis dette

skal fortsette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker på meg som om batteriet lader seg ut selv. Du sier du får startet normalt med vanlig starthjelp, så jeg tror neppe det er med tenning/starter osv ting ligger.

 

En mulig feil kan være en liten kortslutning et sted, slik at batteriet tapper seg. Evt kan det kanskje være ladestrømreleet som er gåent?

Lenke til kommentar

Det første som slår meg, er at laderelèet er gåent.

Ladelampen slukker ved en viss spenning, ikke ved at en gitt ampere går til batteriet.

Det som skjer er at spenningen stiger til 14+V mens amperen "renner" tilbake til dynamoen.

Ingen ampere, ingen strøm på batteriet. ;)

Lenke til kommentar

Du sier den lader som bare det, men har du sjekket spenningen på batteriet etter at bilen har stått i ro en stund?

 

Hadde identisk problem på Taunusen min. Når skulle starte bilen kom det bare ett lite klikk fra startmotoren, men strøm var det. Lys og andre ting funket helt som det skulle. Problemet i mitt tilfelle var at ledningen fra batteriet til startmotoren hadde utrolig dårlig kontakt. Etter å fiksa den, så har alt funket som en drøm.

Lenke til kommentar

Bilen min stoppa nettopp mens jeg var ute å kjørte, rett før en rundkjøring (yay).. vakke liv å få i den etterpå, startern gikk ikke rundt engang.. etter en stund kom falck og fikk sett på..

Endte med at de bytta batteri (som var dødt), spenningsregulator (som var død) og noe stempelhelvete som var "tett".. Hørte ikke helt hva han sa på telefonen..

 

Men nå skal den gå som ei klokke igjen, så får se når jeg hentern etterpå..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...