Gå til innhold

hardisken borte i windows?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Windows har dårlig støtte for filsystemer -- den støtter faktisk bare Microsofts egne! Linux støtter selvsagt alle. Derfor må du bruke et Microsoft-filsystem (helst FAT32) hvis du vil ha tilgang til en partisjon både i Linux og Windows. Det finnes tredjepartsprogrammer som kan lese ext2/3 i Windows, men dette er ikke noe å basere seg på for storbruk.

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at "alle harddiskene" dine er av fat32-filsystemet. Du får en pose twist av meg i posten om du har klart å installere linux på en slik partisjon.

Forklar litt nærmere hvilken av diskene du ikke får fram du. osv.

Lenke til kommentar
Jeg tviler sterkt på at "alle harddiskene" dine er av fat32-filsystemet. Du får en pose twist av meg i posten om du har klart å installere linux på en slik partisjon.

Det er fullt mulig:

"With Umsdos, Linux can be installed in a standard DOS partition. Linux is then installed as a second (or third) OS in the partition."

Men ikke akkurat anbefalt :)

Lenke til kommentar

Litt usannsynlig at mandrake installerte seg på en 60GB stor fat32 partisjon som default, jeg tror at mandrake satte opp ext3/reiserfs partisjoner til deg på hd #2....

For å få vist partisjonene i windows så må du (som slime_mold sa) ha et tredjepartsprogram som leser ext3 (eller reiserfs) partisjoner.

ps: harddisker kan ikke ha filsystem, partisjonene (eller andre typer biter) av harddisken kan det, men det visste du vel?

Endret av RatiX
Lenke til kommentar

Det er fullt mulig:

"With Umsdos, Linux can be installed in a standard DOS partition. Linux is then installed as a second (or third) OS in the partition."

Men ikke akkurat anbefalt :)

Hehe, nei ikke akkurat anbefalt det der nei. Det er bare til de som tviholder på windows sine ubrukelige filsystemer, eller de som ikke tør å ta steget fullt ut.

En pose twist er på vei til deg. :fun:

Lenke til kommentar
En pose twist er på vei til deg.  :fun:

Hvordan kan du vite om han har rett når han ikke får vist en fat32 partisjon i windows? ;)

Hehe, jeg vet ikke, men jeg er ivertfall helt sikker på en ting; og det er at vår venn xadox her, ikke har helt kontroll over diskene sine. Jeg er forresten bombesikker på at mandrake har latt han i stikken og installert et linux-filsystem. Spørsmålet er bare hvor. ;)

Lenke til kommentar
ps: harddisker kan ikke ha filsystem, partisjonene (eller andre typer biter) av harddisken kan det, men det visste du vel?

Jo, du trenger ikke nødvendigvis dele opp en harddisk i partisjoner.

Prøv f.ex mkfs.etellerannet /dev/hda, da får du en harddisk som ikke er delt opp i partisjoner og hvis filsystem opptar hele disken.

Lenke til kommentar

Det interessante spørsmålet til xadox er:

hvordan ser /etc/fstab ut i Mandrake?

klarer du å få vist oss den filen, så kan vi si hva som går an og ikke...

hvis ikke jeg husker feil vil fdisk -l (liten L, også i mandrake) vise hvilke partisjoner som finnes? dvs fra fdisks synspunkt. Det er også info som kan være av interesse.

M.

Lenke til kommentar
Jo, du trenger ikke nødvendigvis dele opp en harddisk i partisjoner.

Prøv f.ex mkfs.etellerannet /dev/hda, da får du en harddisk som ikke er delt opp i partisjoner og hvis filsystem opptar hele disken.

Wow!

Det visste jeg ikke, er det kompitabelt med andre OS?

Lenke til kommentar

/dev/hdf1 / ext3 defaults 1 1

none /dev/pts devpts mode=0620 0 0

/dev/hdf6 /home ext3 defaults 1 2

/dev/hdg /mnt/cdrom auto umask=0,user,iocharset=iso8859-1,codepage=850,noauto,ro,exec 0 0

/dev/hdh /mnt/cdrom2 auto umask=0,user,iocharset=iso8859-1,codepage=850,noauto,ro,exec 0 0

none /mnt/floppy supermount dev=/dev/fd0,fs=ext2:vfat,--,umask=0,iocharset=iso8859-1,sync,codepage=850 0 0

/dev/hde1 /mnt/win_c vfat umask=0 0 0

/dev/hde5 /mnt/win_d ntfs umask=0,nls=iso8859-1 0 0

none /proc proc defaults 0 0

/dev/hdf5 swap swap defaults 0 0

her er fstab-en

Lenke til kommentar

hde er disk en der det er installert windows. hde1 er c:(fat32) og hde5 er d:(ntfs).

hdf er disk to, der du har installert GNU/Linux med ext3 filsystem. Den er delt opp i tre partisjoner, en til /, en til /home og en til swap. De vil du ikke uten videre få tilgang til fra windows.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...