Gå til innhold

Firewire/SCSI-harddisk til videoredigering?

Anbefalte innlegg

Jeg har store planer om å skaffe meg en ny maskin til videoredigeringa mi.

Har nå lest veldig mange av innleggene, og det ser ut til at mange er enige om at en rask harddisk er viktig....

Er det da å foretrekke å skaffe meg en firewire- eller SCSI-harddisk til videoen?

Har nå en Pentium III 800MHz maskin med rundt 400MB RAM. Harddisk på 80GB, 7200RPM bruker jeg kun til videoen nå.

Har ellers hatt noen problemer med at exporten tilbake til DV-kameraet har ført til noen digital skavanker, lyd som kutter ut i noen frames o.l.

Bruker forøvrig Premier 6.01.

Noen som har noen hete tips til helt ny maskin?

Vil det f.eks hjelpe med 1GB RDRAM og en Intel Pentium 4 2.2 GHz Boxed PC400?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-06-11 19:35, tgronli skrev:

Jeg har store planer om å skaffe meg en ny maskin til videoredigeringa mi.

Har nå lest veldig mange av innleggene, og det ser ut til at mange er enige om at en rask harddisk er viktig....

Er det da å foretrekke å skaffe meg en firewire- eller SCSI-harddisk til videoen?

Har nå en Pentium III 800MHz maskin med rundt 400MB RAM. Harddisk på 80GB, 7200RPM bruker jeg kun til videoen nå.

Har ellers hatt noen problemer med at exporten tilbake til DV-kameraet har ført til noen digital skavanker, lyd som kutter ut i noen frames o.l.

Bruker forøvrig Premier 6.01.

Noen som har noen hete tips til helt ny maskin?

Vil det f.eks hjelpe med 1GB RDRAM og en Intel Pentium 4 2.2 GHz Boxed PC400?

PC er ikke noe å satse på hvis du skal drive videored. i stor stil. Appel er det som gjelder. Kjører selv med en P4-1800Mhz, faktisk en Dell maskin.. med to disker på 80G WD koblet sammen i Raid 0 på eget PCI kort, men den henger seg opp til stadighet...Bruker Pinnacle DV500Pluss med adobe 6.0 til red. Har bare problemer!!

Diskene virker utmerket forresten,sånn passelig med plass.

hilsen guso

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

guso skrev:

PC er ikke noe å satse på hvis du skal drive videored. i stor stil. Appel er det som gjelder. Kjører selv med en P4-1800Mhz, faktisk en Dell maskin.. med to disker på 80G WD koblet sammen i Raid 0 på eget PCI kort, men den henger seg opp til stadighet...Bruker Pinnacle DV500Pluss med adobe 6.0 til red. Har bare problemer!!

Diskene virker utmerket forresten,sånn passelig med plass.

hilsen guso

Jeg er ikke helt sikker på om jeg kan si meg enig i påstanden din om at PC er ubrukelig i redigeringssammenheng. Selv kjører jeg 2x120GB 7.200 WD disker 512 MB minne P4 1,8 NW på ABIT BD7 HK. Redigeringsprogrammet heter AVID DV Express 3.0. og er et meget "tungt" program. Forøvrig et meget bra program som overgår både Pinnacle DV500 og Adobe 6.0

Jeg har enda ikke hatt problemer med AVID, men så koster det til gjengjeld ca. 25.000,- Kanskje det er her forskjellen ligger? Uansett så er det lite problemer med å bruke PC til redigering. NRK og TV2 bruker PC baserte redigeringssystemer, så hvordan kan du uttale deg?

En helt annen sak, så er det jo litt kjedelig å få slengt i fleisen at det kun er Apple som gjelder. Den påstanden tror jeg du må spise i deg.

Til tgronli:

Når det gjelder valg av HD, så ville jeg ha valgt en Firewire løsning. Kjøp f.eks. en IDE Western Digital på 120GB. Deretter kjøper du et adapterkabinett fra f.eks. Komplett.no som heter Datafab Dette blir da en eksternløsning, men veldig fleksibel. Et annet pluss er jo at du også får med USB 2 på kjøpet.

Som nevnt tidligere i posten, så kjører jeg en ganske tung programvare på en IP4 1,8NW med 512 MB DDR minne. Dette fungerer helt utmerket for meg, men det skader jo ikke å ha litt minne i reserve. Jeg ville ha lagt litt penger i grafikkortet. Der ligger mye av flaskehalsen. Et kort som har vært på makredet en stund er Matrox PCI RT2500 Video Redigerings Kort Dette kortet har fått meget bra kritikker rundt omkring, men det skulle bare mangle, hvis man ser på prisen. Forøvrig finner du en grei test av dette kortet på Din Side

Håper at dette bidro med noe.

Lykke til!

[ Denne Melding var redigert av: Veslemøy på 2002-06-20 23:02 ]

Lenke til kommentar

Hei Veslemøy!

Endelig noen som kommer med et fornuftig svar.

Skifter jo ikke ut til en Apple bare pga litt redigering...

Skal virkelig vurdere å kjøpe denne firewire-harddisken. Men vil denne harddisken arbeide mer uavhengig av hva som ellers skjer på maskinen min. Jeg mener, selv om jeg skrur av det meste av bakgrunnsapplikasjoner, så får jeg noen digitale skavanker på filmen min når pc'n plutselig finner på noe. Dette varer vanligvis bare i et sekund eller noe, men det er nok til at exporten ikke blir 100%.

Fryktelig irriterende.....

Vennlig hilsen

tgronli

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig!

Hvis du kjøper firewire adapterkabinett, taper du noen hastighets-% bare på translasjon av protokollene! I bruker du penger på noe som i utgangspunktet er IDE HDD likevel så du får ALDRI bedre hastighet enn på IDE!

SCSI er "the ultimate solution" hvis du er villig til å investere. Firewire er for fleksibilitet (at du kan ta HDD med deg), men ikke for hastighet. Men jeg tror at du får nesten samme hastighet som med SCSI, hvis du kobler en bra IDE HDD som eneste enhet til IDE-port.

Lenke til kommentar

Ja, og hvis det virkelig er flaskehals i IDE subsystem, kan du prøve huffyv codec (jeg har prøvd den med analogopptak gjennom Virtualdub) - den komprimerer ikke mer enn 2:1, men er "lossless" og du reduserer HDD-trafikk med 50%.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Quote:

Den 2002-06-21 12:44, DidzisK skrev:

Jeg er ikke enig!

Hvis du kjøper firewire adapterkabinett, taper du noen hastighets-% bare på translasjon av protokollene! I bruker du penger på noe som i utgangspunktet er IDE HDD likevel så du får ALDRI bedre hastighet enn på IDE!

SCSI er "the ultimate solution" hvis du er villig til å investere. Firewire er for fleksibilitet (at du kan ta HDD med deg), men ikke for hastighet. Men jeg tror at du får nesten samme hastighet som med SCSI, hvis du kobler en bra IDE HDD som eneste enhet til IDE-port.

Beklager folkens, jeg har vært fraværende en stund, og jeg beklager hvis jeg har villedet noen i troen på at Firewire er det ultimate. Jeg er helt enig i det DidzisK skriver. Firewire er som nevnt fleksibelt. På en annen side, så e jo Firewire glimrende hvis du skal klippe med en laptop.

Glemte å nevne i posten min at jeg selv kjører IDE, og har overhodet ingen problemer.

Nå er vel dette svaret gått ut på dato, men har du prøvd å importere den ferdig redigerte AVI filen din inn i et annet program?

Ulead Mediastudio Pro 6,5 er jo også et bra program tatt prisen i betraktning. Trail versjon av programmet kan du laste ned fra følgende adresse: http://downloads-zdnet.com.com/3000-2194-8...tml?tag=lst-0-6

Dette kan være et brukbart alternativ til Adobe P

Håper at det ordner seg, eller har ordnet seg.

Uansett: MAC er ikke alfa og omega!

Lenke til kommentar

Hei!

Har forsåvidt ikke importert den ferdige avi-filen inn i et annet program. Det skal jeg teste ut etter å ha downloada trialversjonen av Ulead.

Ellers kan jeg opplyse om at jeg har saumfart hele brukerveiledninga til Adobe Premier (flere ganger), og har faktisk funnet noen triks for å få alt til å gå mer smertefritt.

Exporterte ca 20 min av en film jeg har redigert her om dagen.....og det oppstod absolutt ingen problemer...ikke med bildet og ikke med lyden.

Men, jeg takker alikvel for alle tips og råd. Kommer nok til å opppgradere hardware-parken min om ikke så lenge uansett.

MVH tgronli

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...