Boah Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) Ok, det er paa tide aa oppgradere fraa min gamle Samsung SyncMaster 171P LCD til ein som er litt st0rre, og med det i tankane saa har eg visse kriterier om at den b0r være bedre paa det meste- med andre ord st0rre enn 1280x1024, raskare enn 25ms, kontrast paa 500:1 eller meir. Samt bedre bildekvalitet, saaklart. F0rst litt om min personlige erfaringer med den skjermen eg har - den er jo eit PVA panel med 25ms responstid. Det er ein skjerm eg har vore veldig godt forn0gd med. Den er ikkje perfekt til (fps-) spel, men fungerer greit. Saaklart har den litt ghosting i form av motion blur, men ingenting eg ikkje klarer aa takle :-) Saa eg regner med at ein skjerm i dag vil slaa det eg har - sj0lv om etter aa lest masse saa virker det som LCD har stagnert litt i forhold til kva ein kanskje kunne ha forventa. Etter litt unders0kelser saa vil dette tilseie ein 20" LCD minimum, ettersom 19 tommers fortsatt kun har 1280 x 1024. Saa, etter vidare lesing paa temaet, deriblant hardware.no tester og traader om nedanfor nevnte skjermer her paa forumet, har eg komt fram til tre alternativ: Eizo FlexScan L885 (evt L887? den virker ikkje aa ha komt i butikker ennaa) Design ser desidert best ut av alle tre, samt alle tester gir den full pott. Virker som den funker i spel óg. I f0lge TomsHardware, bruker denne skjermen eit Sharp panel, og faar der ganske daarlig karakterer for spel. Men paa TomsHardware blir det ogsaa sagt at det er eit S-IPS panel, mens hardware.no testen lister den som eit VA panel. Denne er óg den dyraste skjermen, til rundt £1000 inkl. mva her (London, UK). NEC MultiSync LCD2080UX+ Bruker ein LCD1880SX paa jobb som fungerer utmerka (men der er det lite 3D speling som skjer). Vanskelig aa finne tester, og hardware.no er ein av faa plasser som har testa den. Det som er av tester er positivt, med unntak av TomsHardware testen over som ikkje spesifikt testa denne skjermen, men det virker som NEC skjermen bruker det samme LG-Phillips 16ms S-IPS panelet. Forel0pig min favoritt. Koster ca £750 her (inkl mva). Lacie Vision 20 Photon II Virker som den bruker samme panel som NEC-skjermen, og tester (inkl hw.no) er positive. Pris her er ca £650 uten ekstra-utstyret men inklusive mva. Regner med at med mindre eg er veldig uheldig saa vil alle tre over knuse den skjermen eg har naa. Er det nokon her som bruker ein eller fleire av dei over, saa er eg interessert i personlige meininger og erfaringer med ting som speling og generelt bruk. Eg er ikkje grafisk designer, but only the best will do Edit: Denne skjermen er daa tiltenkt generell bruk som jobb (programmering), veldig enkle grafiske ting (mine evner er begrensa), filmer og spel. Til slutt - eg har vel egentleg bestemt meg for enten NEC- eller Lacie-skjermen, men eg er aapen for overtalelser Endret 9. januar 2005 av Boah Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Et annet alternativ å ta med er kanskje Apple 20" Cinema http://store.apple.com/Apple/WebObjects/uk...1.2.1.3.0.0.1.0 Lenke til kommentar
nilberg Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 NEC2080 uten tvil. En helt vanvittig skjerm. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 NEC2080 uten tvil. Men er den verdt £100 mer enn LaCie, som visstnok er jevngod med denne? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Jeg har bare erfaring med LaCie-skjermen, men den er (fortsatt) fantastisk. Min store LaCie-tråd finner du her: Link. Av hva jeg har lest om dem så langt tror jeg forskjellen på Nec og LaCie er minimal, så prisen blir viktig. Den eneste viktige forskjellen ellers så langt jeg vet er at LaCie har en mørk blå-grå ramme (som skal være mest mulig nøytral), mens Nec kommer med sort eller lys ramme. Jeg har vel samme bruksområde som trådstarter, det vil si mye programmering, litt hobbygrafikk. Har ikke maskin som takler spill for øyeblikket, så det har jeg ingen erfaring med. Geir Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Som brukar av både 2080ux+(privat) og Photo20visonII (jobb) så vil eg sei at det er jevngode, untatt på eit punkt, LaCien er dårligare på VGA når det er eit møkka VGA-kort som står i. Min Dell X300 har store "problemer" (uskarpt blilde) mens naboskjemen er krystallklar på ein D800 med DVI-docking. (Vi har bytta om for å sjekke om det var skjermen, men det var same resultatet på begge). Necen er bedre med same maskin men ikkje så mykje, men nok til at ein merker forskjell. Så skal skjermen koblast opp til ei bærbar maskin vil eg absolutt anbefale docking med DVI som ekstrautstyr for å få det optimale resultatet. mvh JanEirik Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Interessant. jeg kjører jo på en bærbar med et 9000 kort i og VGA. Nå fikk jeg virkelig lyst til å prøve hvor bra skjermen er på et skikkelig skjermkort med DVI. Geir Lenke til kommentar
Boah Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Takk for interessante svar saa langt. Et annet alternativ å ta med er kanskje Apple 20" Cinema Tok den med i vurderinga, spesielt etter prisen blei satt ned paa Apple-skjermer (Apples 20" koster naa £699 inkl. mva her borte). Men eg kom til at for widescreen saa er 20" for lite, og med dagens priser paa 23" saa koster det meir enn det smaker. untatt på eit punkt, LaCien er dårligare på VGA når det er eit møkka VGA-kort som står i. For min del er det kun snakk om DVI (har eit X800XT PE grafikkort som tok over for mitt gamle truverdige 9700 rett f0r jul), saa forskjellen mellom VGA og DVI er ikkje saa viktig saadan, men det er interessant aa vite. Men er den verdt £100 mer enn LaCie, som visstnok er jevngod med denne? Prisforskjellen mellom Lacie og NEC er, om dei er bortimot heilt like paa kvalitet, ganske interessant. Ein del av meg tenker at det maa være ein grunn til forskjellen - inntrykket eg faar av hardware.no's tester er at Lacie-skjermen for eksempel kanskje har meir synlig baklys, men det er klart at det var kun ein skjerm som blei testa av begge to. Kanskje NEC er litt meir ekslusivt enn Lacie? Jeg har bare erfaring med LaCie-skjermen, men den er (fortsatt) fantastisk. Min store LaCie-tråd finner du her Takk for den, hadde ikkje lest den. Litt forskjellige reaksjoner der mhp speling, men mest fraa folk som er f0rstegangsbruker av LCD, virker det som. Naa er eg vant til LCD, saa det lover jo bra. Men korleis er svartfargen? Oppgitt kontrast er 400:1, som er litt darligare enn min 171P. Det er klart at sp0rsmaalet er litt subjektiv - samt at oppgitt som regel er ulik reell, men det faar naa vaere. To andre ting er litt interessante. For det f0rste at TomsHardware slakta LG-Phillips panelet saapass som han/dei gjorde naar det gjaldt spel - dvs om det er riktig at det er samme panelet som staar i desse skjermane. Det andre er at det virker som at NEC-skjermen ikkje har blitt naakke saerlig testa og/eller brukt, ettersom det er forholdsvis vanskelig aa finne kommentarer paa den. Den har tross alt vore ut ei god stund naa. Paa forhaand takk igjen :-) Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Takk for den, hadde ikkje lest den. Litt forskjellige reaksjoner der mhp speling, men mest fraa folk som er f0rstegangsbruker av LCD, virker det som. Naa er eg vant til LCD, saa det lover jo bra. Det er mulig du sikter til meg når du nevner førstegangsbrukere i den tråden. Jeg var vant med CRT, og merket etterslepet veldig godt til å begynne med, f.eks ved spilling og til og med på musepekeren på desktopen. I tillegg reagerte jeg på "buingen" som også ble nevnt i tråden, og jeg la også merke til screendoor. Ingen av disse tingene er noe jeg legger merke til nå, det var kun en svært kort tilvenningsperiode. Så nå er jeg meget fornøyd med LaCie-skjermen min, det eneste som kanskje irriterer meg litt er det "sølvskinnet" som også ble nevnt i tråden til tom wfa. Jeg har ikke prøvd NEC 2080UX+, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan disse er i forhold til hverandre. Men jeg tror ikke NEC er mer eksklusivt en LaCie som du sier, da LaCie er svært anerkjent som produsent, og de har også dyre og anerkjente CRT-skjermer. Endret 10. januar 2005 av Rikky Lenke til kommentar
John P. Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 LaCie er kanskje ikke et så kjent merke som NEC, men de har vært og er store innen skjermer til grafisk bruk(proff). Men etter hva jeg har skjønt, er NEC skjermen og LaCie skjermen så og si identiske; de bruker jo også samme panel. Jeg kjøpte til slutt etter mye om og men en LaCie, fordi det var det beste kjøpet på det tidspunktet. Jeg fikk også et godt tilbud på den, takket være tom waits for alice. Jeg så faktisk på akkurat de samme skjermene som du nå gjør. Siden jeg var førstegangs LCD bruker, var det ganske uvant i begynnelsen, men jo mer jeg bruker den, desto bedre er den. Jeg ser nå detaljer i mørke partier i bilder som jeg ikke så på 19" CRT skjermen jeg hadde(med mindre jeg skrudde gamma og kontrast på max på den). Fargene er også jevne og gode, med gode fargeoverganger. Jeg kan se "buingen", men her snakker vi om en millimeter mer inn på midten av sidekanten i forhold til hjørnene - så jeg må ihvertfall se nøye etter(og i dagslys) for å legge merke til det. Det er uansett noe både NECen og LaCien har fått "kjeft" for. For meg var det litt vanskelig i begynnelsen å få stilt inn skjermen så det ble behagelig - lysstyrken ble alt for mye for meg. Men jeg satte skjerminnstillingen til Night - Photo, og da er den både nøyaktig og behagelig til mitt bruk(i mitt rom). Kan vel kanskje sammenligne det med å gå fra et billig Elkjøp stereoanlegg og over til et High End stereo anlegg. I begynnelsen vil det kanskje høres for lyst ut, men i virkeligheten er det bare flere detaljer som kommer igjennom i diskanten, og det er slik det skal høres ut. Jeg bruker DVI tilkobling, så det er ikke så mange innstillinger jeg får brukt - det meste er automatisk. Til spill kan jeg ikke si jeg har merket noen forskjell fra 19" CRTen jeg hadde. Bortsett fra kanskje litt etterslep etter ett av togene som farer forbi i HL2. Men da måtte jeg nesten konsentrere meg for å se det. Nå er jeg riktignok ikke noen "hardcore gamer". Men kan ikke si jeg legger merke til etterslep mens jeg spiller. Når det gjelder baklys, så er de synlige når skjermen er helt svart(altså på, men med et heldekkende svart "bilde", eller under bootup). Men disse er egentelig ikke synlige dersom det er noe annet på skjermen som trekker oppmerksomheten bort fra det. Kan egentelig ikke anbefale en skjerm over en annen, siden min erfaring er veldig begrenset, men basert på hva de som tester disse skjermene har sagt, kan du egentelig ikke gå feil uansett om du velger NECen eller LaCien. Da er det stort sett design og pris som skiller. EIZOen har jeg ikke peiling på, men tror nok den er en smule tregere til spill, men muligens noe bedre på grafisk arbeid. Lenke til kommentar
Boah Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 Daa falt valget paa NEC'en (fekk litt avslag ved aa bestille gjennom jobben), og ordren er avsendt. Skjermen skulle daa ankomme i maarra ut paa dagen. Takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå