LeD Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 Observerer at hardware.no 11/06-2002 kan fortelle at "den populære fildelingsklienten Morpheus har blitt lansert i ny versjon". Det opplyseses derimot IKKE om at Morpheus er en voldtatt versjon av open-source gnutellaklienten Gnucleus. Så hvis du vil ha "Morpheus" uten shopping, reklame og ****skap går du til http://www.gnucleus.com. Vil du derimot ha den "gode gamle" Morpheus, er adressen http://www.kazaa.com. Synes hardware.no kunne gjort en smule research, og informert om dette før de publiserer denne nyheten... Å informere uvitende om at programvare som Morpheus og Lindows er styggedom er en svært viktig oppgave. At GPL-lisensen utnyttes av kommersielle interesser på denne måten, og at de faktisk lykkes med det, er en stor trussel mot all fri programvare. LeD Lenke til kommentar
shadowlord Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 Jepp, enig i at det burde vært med i artikkelen. http://www.gnucleus.com/general/clones.html Mvh, Espen. Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 helt enig - viktig å holde på open source. leste dette mens jeg lastet ned morpheus 1.9 - og lastet straks ned gnucleus..... skal ikke installere morpheus engang.... Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 finner man mere med gnucleus? Lenke til kommentar
LeD Skrevet 11. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2002 Quote: Den 2002-06-11 22:13, minimum payne skrev:finner man mere med gnucleus? Nei, programmene er identiske, og "finner" dermed det samme. Forskjellen er at Morpheus er full av reklame og dritt. Alle programmer som benytter gnutella-nettverket vil "finne" det samme. (LimeWire, BearShare, Gnucleus, osv...) Det er altså ingen grunn til å velge Morpheus istedet for Gnucleus. LeD [ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-06-11 22:20 ] Lenke til kommentar
b-real Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 Herregud da menneske...seff gjør de ikke det når det er ny versjon av Morpheus. Seff kan man bruke MASSE unødvemdig tid på å ramse opp alle alternativene som det finns på internett men hva er så vitsen med det? Lenke til kommentar
LeD Skrevet 11. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2002 Quote: Den 2002-06-11 23:04, B|Real skrev:Herregud da menneske...seff gjør de ikke det når det er ny versjon av Morpheus.Seff kan man bruke MASSE unødvemdig tid på å ramse opp alle alternativene som det finns på internett men hva er så vitsen med det? Var ikke interessert i å vite om alle alternativer. Men Morpheus har KOPIERT et annet program, og deretter lagt til massevis av reklame og søppel. Det ORIGINALE programmet finnes dessuten i en NYERE versjon enn Morpheus. Skal man annonsere nye versjoner av programmer på hw.no, så fortell i det minste om SKIKKELIGE programmer, og ikke søppel. Jeg reagerer på at det i artikkelen "anbefales" at man laster ned programmet. Hadde forfatteren hatt kunnskap om programmet, evt. gjort et 3 minutters søk i google før nyheten ble presentert, er jeg overbevist om at artikkelen ville hatt en annen vinkling. LeD Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 Morpheus er forøvrig stappet med spyware... sjekk ut http://www.kazaalite.com Lenke til kommentar
b-real Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Quote: LeD skrev (2002-06-11 23:12):Var ikke interessert i å vite om alle alternativer. Men Morpheus har KOPIERT et annet program, og deretter lagt til massevis av reklame og søppel. Det ORIGINALE programmet finnes dessuten i en NYERE versjon enn Morpheus.LeD Hva du er interisert i er da vel kanskje bare en liten andel av hva resten av brukererne vil ha. Og hvis du skal begynne med hvem som var først så kan du vel egentlig bare gi opp. Da måtte vi sitte her med DOS og masse drit i steden for Xp eller andre OS'er og programmer. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 12. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2002 B|Real, har du overhodet lest det jeg har skrevet og satt deg inn i saken? INGEN brukere ville hatt Morpheus hvis de visste hva Morpheus var. ALLE som bruker Morpheus er naive, dumme, i beste fall uvitende. Jeg ber deg om å laste ned Morpheus og Gnucleus, og sammenlikne disse. Så kan vi diskutere videre. Virker ikke som om du har forstått at Morpheus og Gnucleus er NØYAKTIG SAMME program. (Ikke "noen som kom først", eller "mange alternativer"). Morpheus har bare lagt til reklame og spyware til et annet gratis program. LeD Lenke til kommentar
b-real Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Quote: LeD skrev (2002-06-12 12:31):B|Real, har du overhodet lest det jeg har skrevet og satt deg inn i saken? Jo det har jeg gjort. Quote: INGEN brukere ville hatt Morpheus hvis de visste hva Morpheus var. Sist jeg skjekket så var det et p2p program. Quote: ALLE som bruker Morpheus er naive, dumme, i beste fall uvitende. Nå kommer du til det stadiet som MANGE klager over på forumet. Quote: Jeg ber deg om å laste ned Morpheus og Gnucleus, og sammenlikne disse. Så kan vi diskutere videre. Virker ikke som om du har forstått at Morpheus og Gnucleus er NØYAKTIG SAMME program. Vel det var da oxo Morpheus og Kazaa oxo, og hørte ganske få klager fra de. Og da kan du jo egentlig si at Gnucleus, Morpheus og Kazaa er helt det samme. Noen kan jo ikke være originale og lage et helt nytt program, som for eksempel spill. Skal man slutte å spille alle andre spill fordi at mange bruker Quake III-motoren?? For å si det rett ut så syns jeg det er en hull-i-hode tankegang. Så til det denne nyheten egentlig var om, og det er at det var en ny versjon av Morpheus, og ikke at de har kopiert et annet program og lagt til masse ting. Det var en nyhet om en ny versjon. Og ikke noe mer. Ærligtalt så fatter jeg ikke hva poenge ditt er, og hvorfor du diskuterer dette. Jeg slutter denne diskusjonen nå! Lenke til kommentar
LeD Skrevet 12. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2002 Quote: Vel det var da oxo Morpheus og Kazaa oxo, og hørte ganske få klager fra de. Og da kan du jo egentlig si at Gnucleus, Morpheus og Kazaa er helt det samme. Tidligere var Kazaa, Grokster og Morpheus det SAMME programmet. Bare ikonet og navnet var forksjellig. Disse var alle fulle av reklame, og det var det samme hvilket program du valgte. Kazaa og Grokster er forsatt like, men Morpheus har ikke lenger noe med disse å gjøre. Quote: Så til det denne nyheten egentlig var om, og det er at det var en ny versjon av Morpheus, og ikke at de har kopiert et annet program og lagt til masse ting.Det var en nyhet om en ny versjon. Og ikke noe mer.Ærligtalt så fatter jeg ikke hva poenge ditt er, og hvorfor du diskuterer dette.Jeg slutter denne diskusjonen nå! Du synes altså at er uinteressant at "Morpheus versjon 1.95" UTEN reklame kan lastes ned fra http://www.gnucleus.com? Jeg synes det burde vært nevnt i artikkelen. Morpheus har ALDRI laget et dataprogram. Det eneste de har lagt til er reklame og søppel. At hw.no gir gratisreklame til slike programmer, er en trussel mot all fri programvare, feks Linux. Som en seriøs nyhetsformidler burde hw.no heller tatt sterk avstand fra Morpheus, og fortalt hva det virkelig var. LeD [ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-06-12 13:08 ] Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Quote: Den 2002-06-12 12:31, LeD skrev:INGEN brukere ville hatt Morpheus hvis de visste hva Morpheus var. ALLE som bruker Morpheus er naive, dumme, i beste fall uvitende. Takk for det - regner med at jeg er naiv, dum eller i beste fall uvitende... (personlig håper jeg på det siste). Som sagt i mitt svar i går, så lastet jeg ned gnuclues. Men det ville ikke installere (manglet en eller annen fil). Så jeg installerte heller morpheus... Grunnen til at jeg ikke brukte tid på å få gnucleus til å virke : jeg bruker det ikke så mye, så jeg gidder ikke bruke tid å installere det, så lenge jeg kan installere morpheus uten problemer. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 LED: Herregud hvor trangsynt du er...Helt utrolig. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 BearShare kan du velge om du vil innstalere spyware,men eg bruker ikke noen av de p2p programmene lenger er så mye dårlig kvalitet,kjøper det eg vil ha,mye bedre kvalitet. Kjetil Lenke til kommentar
LeD Skrevet 12. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2002 Quote: Den 2002-06-12 13:17, B|Real skrev:LED: Herregud hvor trangsynt du er...Helt utrolig. Det er ikke jeg som er trangsynt... Kan du gi meg en god grunn til at hw.no burde formidle nyheten om Morpheus? (Og at mange bruker programmet er ikke en grunn, det er et alvorlig problem) LeD Lenke til kommentar
b-real Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Quote: LeD skrev (2002-06-12 13:19):Kan du gi meg en god grunn til at hw.no burde formidle nyheten om Morpheus? (Og at mange bruker programmet er ikke en grunn,... Det er akkurat det som er grunden. At du vil ha flere brukere over på ditt program som du bruker er ditt problem. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 12. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2002 Quote: Den 2002-06-12 13:42, B|Real skrev:Det er akkurat det som er grunden.At du vil ha flere brukere over på ditt program som du bruker er ditt problem. Herrejesus.. Du har virkelig problemer med å forstå dette? Gnucleus er ikke et annet program som jeg synes er bedre enn Morpheus. Gnucleus ER Morpheus uten reklame. 100% samme program. Brukerne av Morpheus blir lurt, svindlet, voldtatt. Og jeg synes det er mer interessant å fortelle dem det, enn at en "ny" versjon av Morpheus har kommet. Tenk om du hadde brukt all din fritid på å utvikle et flott program som du ville dele med verden. Et stort stygt firma tar programmet ditt, og stapper det fullt av reklame og distribuerer det som sitt eget. Millioner av uvitende mennesker bruker "det stygge" programmet, og seriøse internettsider skriver nyheter om det. Da ville du kanskje takket ja til den jobben hos Microsoft, og sluttet å lage fri programvare. Det ville vært trist. Dersom jeg hadde snakket om et annet program, som jeg synes var kulere enn Morpheus, er jeg enig i at jeg hadde vært en idiot :smile: LeD Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Quote: Den 2002-06-11 19:27, LeD skrev:Så hvis du vil ha "Morpheus" uten shopping, reklame og ****skap går du til http://www.gnucleus.com. Vil du derimot ha den "gode gamle" Morpheus, er adressen http://www.kazaa.com. Morpheus og KaZaA er to forskjellige ting da (nesten) Morpheus finner du på http://www.musiccity.com og KaZaA finner du på http://www.kazaa.com men den andre må jeg prøve ... Lenke til kommentar
LeD Skrevet 12. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2002 Quote: Den 2002-06-12 13:56, Kebab GUD skrev:Morpheus og KaZaA er to forskjellige ting da (nesten)Morpheus finner du på http://www.musiccity.comog KaZaA finner du på http://www.kazaa.com Det finnes en protokoll som heter FastTrack. Tidligere brukte Kazaa, Grokster og Morpheus dette nettverket. Programmene var 100% like. Bare ikonet og navnet var endret noen steder. Nå er det bare Kazaa og Grokster som bruker Fasttrack. Uansett hvilket av disse programmene du bruker, vil du finne de samme filene! Det finnes et annet nettverk som heter Gnutella. Dette er en åpen standard og et distribuert nettverk som er UMULIG å forby/stenge. Bl.a. BearShare, LimeWire og Gnucleus benytter dette nettverket. (Du vil altså finne samme filer med disse programmene.) Gnucleus er open-souce akkurat som Linux. Derfor kunne Morpheus KOPIERE kildekoden til Gnucleus, legge til sin logo og sin reklame, og distribuere programmet som sitt eget nye program. Det er dette jeg synes alle har rett til å vite. Så kan de velge akkurat det programmet de ønsker... LeD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå