EviLEddiE Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) Jeg vil bare først si ifra at denne disken HAR FUNGERT tidligere som en 250GB disk, dvs at dette IKKE er et problem relatert til gammel BIOS, manglende støtte for 48-bits LBA (har Windows XP SP2), ei heller utildelt plass på disken. Denne harddisken var koplet til systemet mitt gjennom et eMagic eksternt HD-kabinett (via Firewire) da disken plutselig rapporterte at denne ikke var formatert da jeg skulle gå inn på denne. Kjørte da chkdsk, med det resultat at PCen hang seg etter at steg 3 var fullført. Rebootet da maskinen, men da kom disken opp med en størrelse på 128GB! Sjekket med Disk Management, Partition Magic og WD Lifeguard Tools, alle disse rapporterer at disken er på 128/137GB. Koplet da disken direkte til en IDE-kontakt, uten at dette hjalp. Selv BIOS rapporterer 128/137GB med alle tilgangsmåter (LBA, Large, CHS, Auto). Har også kjørt diverse DOS-baserte diagnoseprogram med samme resultat. Det virker som om den resterende plassen bare har forsvunnet rett i løse luften! Jeg vil bare nok en gang understreke at disken har fungert tidligere på samme PC, med rett kapasitet. Er det mulig at man må til med lavnivå-formatering eller installere firmware på nytt? Finner jeg ikke ut noe, får jeg vel bare sende en RMA-forespørsel til Western Digital... Endret 9. januar 2005 av EviLEddiE Lenke til kommentar
z00l Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=165302 Les dette, så ordner det seg -z00l- Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 Jeg leste gjennom denne aktuelle tråden av LarsC før jeg lagde min egen tråd. Problemstillingene beskrevet i nevnte tråd beskriver ikke mitt problem der diskkapasiteten går ned etter at man har vært nødt å reboote pga harddisk-diagnoseprogrammet fryser. Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Om du har muligheten, prøv disken i en annen pc. At disken blir oppfattet som 128/137 GB er jo en klassisk "manglende støtte for 48-bits LBA", så lurer på om det kan ha skjedd noe med osét ditt. Har du andre store disker som blir oppfattet slik de skal? Hvis ja, trenger du sikkert ikke prøve problemdisken i annen pc heller. Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 Disken er testet på en annen PC, men kom likevel opp med kun 128GB. Og siden BIOS også rapporterer det samme, så kan det ikke være noe reletert til manglende 48-bit LBA-støtte. BIOSen på begge PCer er av ny type og PCene er fra før utstyrt med disker større enn 137GB. Har allerede sendt en returforespørsel til Komplett, jeg får se hva de finner ut. Blir mildt sagt forundret dersom de får de manglende gigabytene fram på disken igjen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå