Gå til innhold

Hva er et grafikkkort?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

slettet:

 

Edit: så ikke at det var oppdateringsfrekvensen dere snakket om nå, ja det er vel mulig og kjøre litt over anbefalt men, da er det fort og miste bildet :D

 

 

Edit: typisk altså (alltid en som rekker og quote, før jeg fikk redigert "misforståelsen") ja jeg dreit meg ut bare le............... :p

Endret av Blue--Sky
Lenke til kommentar

Et grafikkort er som sagt den komponenten i PCen som sørger for at man får bilde på en skjerm. Noen hovedkort (selve skjelettet i maskinen) har dette skjermkortet innebygd (onboard skjermkort/vga). Et slikt innebygget skjermkort "stjeler" da minne fra internminnet (RAM) for å kunne behandle nok informasjon slik at bilder vises på skjermen.

 

Et onboard skulle holde for de aller fleste kontorPC-brukere, som ikke trenger å bruke PCen sin til 3D av noe slag.

 

Men dersom man skal spille, blir det med en gang aktuelt å ha et dedikert skjermkort/grafikkort som settes ned i hovedkortet. Slik kan det se ut:

I270922.jpg

 

Disse skjermkortene koster fra 500,- til 5000,- og generelt sett; jo dyrere skjermkort du har, jo høyere kvalitetsinstillinger kan du kjøre på spill som har avansert 3D-grafikk og krever mye av en maskin. Høye oppløsninger, som er heftig diskutert før i denne tråden, gjør også sitt til at det blir tyngre for maskinen/skjermkortet jo høyere oppløsninger man har.

 

 

Ellers vil jeg anbefale deg om å lese litt diverse artikler under "Guider" her på hardware.no. Der kan man lære så mangt om man lurer på noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...