Gå til innhold

[løst]Fjerne ett OS ?


Anbefalte innlegg

Med frakoblet nettverkskabel booter jeg fremdeles på ca. 20 sek., men med nettverkskabelen tilkoblet bootes det nå på ca. 40 sek.

Høres ut som DHCP requester som feiler...

Prøv å sette ip-adresse manuelt og se om det hjelper på boottiden. (Om dhcp henter ip'r fra isp må du sette den manuelt til det samme som du fikk sist fra dhcp-server, og sette den tilbake til dhcp etter testen.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Jeg driver å skal lage meg en unattended Windows-cd, men det er ett eller annet som ikke stemmer helt. Jeg har modifisert winnt.sif-filen, slik at jeg skal slippe å skrive inn cd-key osv. men jeg må likevel skrive den inn når jeg skal installere.

 

Slik ser winnt.sif-filen min ut:

 

;SetupMgrTag
[Data]
   AutoPartition=0
   MsDosInitiated = "0"
   UnattendedInstall="Yes"

[Unattended]
   UnattendedMode=FullUnattended
   UnattendSwitch="Yes"
   OemPreinstall=Yes
   OemSkipEula=Yes
   FileSystem=*
   WaitForReboot="No"
   NoWaitAfterTextMode = 1
   NoWaitAfterGUIMode = 1
   TargetPath=\Windows
DriverSigningPolicy=Ignore
NonDriverSigningPolicy=Ignore
   ProgramFilesDir="D:\Programmer"
   CommonProgramFilesDir="D:\Programmer\Common Files"
   KeyboardLayout="Norwegian"

[SystemFileProtection]
   SFCQuota=0

[Display]
   Xresolution=1280
   Yresolution=1024
   BitsPerPel=24

[GuiUnattended]
   EncryptedAdminPassword=No
   AdminPassword=XXXXXXX
   TimeZone=110
   OEMSkipRegional=1
   OemSkipWelcome=1

[UserData]
   ProductKey=XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX
   ComputerName=XXXXXX
   FullName="XXXX XXXXXX"
   OrgName=""

[RegionalSettings]
   Language = 0414

 

Er det noe som ikke stemmer?

Endret av Slettet-IBL5Pam9QB
Lenke til kommentar

Eneste jeg kan tenke er bruken av gåseøyne. ProductKey skal være slik "xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx". Er ikke helt sikker på om dette stemmer, men du kan prøve. Her er min winnt.sif:

 

[Data]
AutoPartition = 0
MsDosInitiated = 0
UnattendedInstall = Yes
AutomaticUpdates = Yes

[Unattended]
UnattendMode = FullUnattended
UnattendSwitch = Yes
OemPreinstall = Yes
OemSkipEula = Yes
ComputerType = "ACPI Uniprocessor PC", Retail
FileSystem = *
Repartition = No
WaitForReboot = No
NoWaitAfterTextMode = 1
NoWaitAfterGUIMode = 1
TargetPath = "XP"
DriverSigningPolicy = Ignore
NonDriverSigningPolicy = Ignore
Hibernation = No
ProgramFilesDir="E:\PF"
CommonProgramFilesDir="C:\CF"

[SystemFileProtection]
SFCQuota = 0

[GuiUnattended]
EncryptedAdminPassword = No
AdminPassword = "XXXXXXXX"
TimeZone = 105
OEMSkipRegional = 1
OemSkipWelcome = 1

[Shell]
CustomDefaultThemeFile = "%WinDir%\Resources\Themes\Chaninja.theme"

[Display]
BitsPerPel=32
Xresolution=1280
Yresolution=1024
Vrefresh=85

[UserData]
ProductKey = "XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX"
ComputerName = "SHABADOR"
FullName = "Bjarte Manger"

[RegionalSettings]
Language = 0414

[Identification]
JoinWorkgroup = "BAT"

[WindowsFirewall]
Profiles = WindowsFirewall.TurnOffFirewall

[WindowsFirewall.TurnOffFirewall]
Mode = 0

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Å få en unattended xp cd å virke på flere maskiner er ingen problemer. Det er da en fordel å legge plenty av forskjellige drivere inn i driverdatabasen ved hjelp av nLite.

 

Men... Man kan ikke ha forskjellige serienummer og samtidig slippe å skrive de inn.

 

Det du kan gjøre er å kjøre en annen type unattended installasjon, som gjør at den kun spør etter den infoen du ikke har fylt inn i winnt.sif, resten går automatisk. Dette vil jo selvsagt føre til at man må skrive inn serienummeret halvveis i installasjonen, og den vil dermed ikke være full unattended.

 

Man legger da dette inn i winnt.sif:

[Unattended]
UnattendMode = DefaultHide

Husk også å fjerne ProductKey linjen fra [userData]

 

Den eneste andre metoden er å måtte lage en cd for hver pc.

 

Legger ved en referanse fil som inneholder alt du kan sette i winnt.sif

>> Ref.chm

 

Ser også at MSFN sin unattended side er blitt oppdatert nå. Anbefaler folk om å ta en titt der, da det er mye god informasjon.

>> unattended.msfn.org

 

Kombiner siden over med dette programmet, og ting blir mye enklere.

>> nLite

Endret av shabador
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Oi. Så ikke at det hadde kommet nye innlegg inn her før nå. ;)

 

Dersom du bare setter ProgramFiles variabelen til f.eks F:\PF og ikke forandrer CommonProgramFiles, vil du få denne automatisk plassert under C:\Program Files\Common Files.

 

Jeg har i grunn ikke peiling på om det har så alt for mye å si med tanke på ytelse, men det er bare å gå for magefølelsen siden jeg tviler på at noen har fått dette dokumentert.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Urgh!

Nå gir jeg opp å legge programfiler, common files, og Documents and Settings på egen partisjon på laptoppen. Har hatt minst 15 forsøk. Selve instalasjonen går greit, men driverene.... virker som det er en innebygget anti-fornuftig-oppsett detektering ved instalasjon. Driverinstalasjons rutinene sier at driverene ikke er ment for denne maskinen, tar en reboot, og gjør ingenting mer.

Fant en måte å få pakket ut selve driverfilene fra .cab filene (som av en eller annen grunn ikke lot seg åpne av noen av programmene jeg normalt bruker for å pakke ut .cab filer. Da gikk det å instalere de fleste driverne med en haug av feilmeldinger, og så fort jeg legger inn Intel speedstep driveren henger maskina seg på oppstart.

Ved bruk av en identisk unattended fil, bare kommentert bort linja som spesifiserer hvor program files, common files og profiles skal være fungerer alt som det skal.

Jeg har også prøvd å bare endre på en av disse instillingene, men det viser seg at alle tre må stå på standard for at driverene skal instalere seg feilfritt.

 

På desktopen var det ingen problemer med unattended instalasjon.

Laptopen er en Sony GRX 650

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bra guide "Karmacom",+ inspill av "petterg" og "shabador"!!!!

 

Venter i spenning på del 2 av Karmacom's lille guide!

 

Trenger litt inputt på opsett av nlite og

en winnt.sif-fil som flytter "dockuments and settings" og "temp" oppføringer til annen partisjon under installasjon.

 

Har noen klart dette uten triksing og fiksing i registeret etter installasjon?

 

Er det noen anbefalt metode for å ta image av hele opsettet i etterkant?

Regner med det er bare å velge ut de partisjonene som det blir henvist til i os'et/registeret?

Endret av AIH
Lenke til kommentar
Trenger litt inputt på opsett av nlite og

en winnt.sif-fil som flytter "dockuments and settings" og "temp" oppføringer til annen partisjon under installasjon.

 

Har noen klart dette uten triksing og fiksing i registeret etter installasjon?

 

Er det noen anbefalt metode for å ta image av hele opsettet i etterkant?

Regner med det er bare å velge ut de partisjonene som det blir henvist til i os'et/registeret?

Temp har jeg ikke funnet noen måte å flytte på, men den kan jo flyttes i ettertid uten å endre registeret: Første du gjør når os er ferdig instalert er Control Panel -> System -> Advanced -> Environment Variabels. Endre så de FIRE temp parameterene i de to listene.

 

Documents and Settings setter du i unattend.txt fila:

[GuiUnattended]
   ProfilesDir=D:\_prof

 

Jeg bruker Knoppix til å ta image. Knoppix 3.8 har NTFS støtte og partimage som standard. Knoppix er gratis live linux cd.

Ellers er Norton Ghost 8 en fin sak (koster noen kr da). Nye ghost 9 er ubrukelig!

Ulempen med ghost er at programmet må instaleres. Ghost 8 kan instaleres på en testmaskin, og generere boot floppy uten å kødde med systemet du skal ha image av, mens Ghost 9 MÅ instaleres på systemet, og legger samtidig en prosess som blir kjørende i bakgrunn konstant!

Fordelen med ghost 9 er at du kan (må) ta image mens systemet kjører - en svært tvilsom teknikk som kun egner seg dersom man tar image OFTE.

Lenke til kommentar
Temp har jeg ikke funnet noen måte å flytte på, men den kan jo flyttes i ettertid uten å endre registeret: Første du gjør når os er ferdig instalert er Control Panel -> System -> Advanced -> Environment Variabels. Endre så de FIRE temp parameterene i de to listene.

Takk for svar!

 

Har kun forsøkt og flytte temp med registry editor.

 

Når du endrer temp under "Environment Variabels" hvordan gjøres det?

 

Får opp dette under variabelverdi:

%USERPROFILE%\Lokale innstillinger\Temp

og

%SystemRoot%\TEMP

men er ikke sikker på hva jeg skal skrive inn istedet.

 

Kan jeg bytte ut med:

F:\Temp eller F:\Temp\Windows

for alle 4 oppføringene?

Er det en fordel å lage ulike mapper for forskjellige "temp" oppføringer?

 

Jeg lurer også på om evt. nye brukere du legger til i etterkant får noe "temp" eller "documents and settings" på systempartisjon?

Lenke til kommentar
Temp har jeg ikke funnet noen måte å flytte på, men den kan jo flyttes i ettertid uten å endre registeret: Første du gjør når os er ferdig instalert er Control Panel -> System -> Advanced -> Environment Variabels. Endre så de FIRE temp parameterene i de to listene.

Takk for svar!

 

Har kun forsøkt og flytte temp med registry editor.

 

Når du endrer temp under "Environment Variabels" hvordan gjøres det?

 

Får opp dette under variabelverdi:

%USERPROFILE%\Lokale innstillinger\Temp

og

%SystemRoot%\TEMP

men er ikke sikker på hva jeg skal skrive inn istedet.

 

Kan jeg bytte ut med:

F:\Temp eller F:\Temp\Windows

for alle 4 oppføringene?

Er det en fordel å lage ulike mapper for forskjellige "temp" oppføringer?

 

Jeg lurer også på om evt. nye brukere du legger til i etterkant får noe "temp" eller "documents and settings" på systempartisjon?

Du kan f.x. skrive f:\temp på alle, ja.

Eller du kan skrive f:\temp\%username% hvis du vil ha forskjellig for hver bruker. (Å ta en reboot og så sjekke i reg-edit kan være en god ide om du skal ha for flere brukere.)

 

Mapper du setter opp FØR installasjon av os vil gjelde alle brukere og alle programmer.

Registerendringer du gjør i HKCurrentUser vil kun påvirke den aktuelle brukeren.

HKUsers\Default endrer instillingene som skal gjelde for nye brukere

 

 

Edit:

Hvis du tar Start->Kjør->"cmd"->[OK]->"set" [enter] får du en liste over noen av variablene du kan benytte i registeret. Husk %-tegn forran og bak. F.x. %USERNAME%, %HOMEPATH%, %TEMP%...

Endret av petterg
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Oi. Har kommet et par nye poster her siden sist, ja. (Blitt litt mye World of Warcraft i det siste)

 

Får svare på noe:

Trenger litt inputt på opsett av nlite og

en winnt.sif-fil som flytter "dockuments and settings" og "temp" oppføringer til annen partisjon under installasjon.

 

Har noen klart dette uten triksing og fiksing i registeret etter installasjon?

Documents and Settings kan lett endres på i nLite eller winnt.sif. Les mine tidligere poster. Mener jeg har skrevet noe om dette.

 

Temp/Tmp directoryen kan ikke endres via nLite eller winnt.sif. Men man kan endre registeret under installasjonen ved hjelp av diverse script. Les denne posten:

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=3498859

Endret av shabador
Lenke til kommentar

Nå har jeg testet en del ved hjelp av Karmacom's oppsett!

 

Det virker som det ikke har noe veldig effekt (oppstart og ytelse)

når du kun har en disk til rådighet for å lage partisjoner på. (Bærbar)

 

Er det flere som har synspunkter på dette..?

 

Har også fått erfare at det straks blir mye værre å sette opp

multiboot med f.eks boot-magic når du har spredt windows'en over mange

partisjoner. Er dette en dårlig kombinasjon?

 

Jeg får ikke startet windows når jeg brøver multiboot av 2 windows-installasjoner, der en av dem følger Karmacom. Tror det er stasjonsbokstaver som forandrer seg.

 

Må vel prøve å få slutt på multiboot'ene med WMWare.

Lenke til kommentar

Har kjørt med Karmacom's oppsett siden slutten av februar. Har ikke merket så mye angående oppstart, men er av den oppfatning at systemet mitt er mye mer stabilt enn tidligere. Bruker Diskeeper 9, og har bare fått beskjed om at c: burde defragmenteres en gang. Og det var rett etter installasjon.

 

Har lagt merket til en ting. Jeg har gitt "Program Files" navnet "Prog". Noen programmer insisterer på å installere seg i "Program Files". Så nå har jeg en katalog som heter "Program Files" og en som heter "Prog". Har forsøkt å forandre dette med Registry Workshop uten å lykkes. Så neste gang jeg skal installere XP, skal navnet "Program Files" benyttes. Det har sikkert ikke noe å si, men det ser ryddigere ut i "Utforsker".

 

Har ikke hatt problem med dualboot, men det er sammen med Linux.

 

Det jeg liker best ved dette oppsettet er at hvis XP går skikkelig på trynet, mister jeg ikke data ved en reinstallasjon.

Har sluttet å bruke Ghost. Tar backup av viktige kataloger ca. en gang i uka.

Lenke til kommentar

Har prøvd meg litt fram med nlite og MSFN, men skjønner ikke helt dette.

 

Hvordan kan jeg feks integrere at msn messenger og messenger plus skal bli instalert sammen med windows automatisk?

 

Gjelder i grunn ikke bare de to nevnte programmer, men alle programmene jeg bruker.

 

Hadde hvert greit å kunne sitte i en dvd, markere av hvilke programmer som skal instaleres med windows, og etter en time eller to er alt klart og ferdig konfigurert.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...