Gå til innhold

[løst]Fjerne ett OS ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må si at du har skrevet en kjempeflott guide, Karmacom!  :yes:

 

Bare et kjapt spørsmål:

Hva kan jeg få problemer med hvis jeg fjerner Internet Explorer fullstendig (dvs. lager en ny windows-cd der IE ikke installeres)?

Kommer ann på hva du anser som som problemer.

Det kan oppstå mange rare feil hvis du ikke gjør det riktig, men sett at du gjør det riktig så skal ting fungere fint i Windows bortsett fra at du mister en del innebyggede funksjoner i Windows Utforsker, som å f.eks skrive inn en URL-addresse i et utforsker vindu. Du må også sørge for å registrere URL-filer til åpning i nye programmer, og URL-addresser i søkelinjer med mindre du bruker et program som fjerner IE automatisk for deg og gjør hele jobben med registeret og DLL og ODBC-koblinger også for deg.

 

Du burde da også sørge for å installere et godt alternativ, som f.eks Firefox osv.

 

Husk, at IE er ikke nødvendigvis teknisk mindre sikkert enn f.eks Firefox, Mozilla osv. IE og MS er bare 100.000 ganger så ofte angrepet av hackere fordi de er mest utbredt i verden, og dermed er langt flere sikkerhetshull funnet i IE.

De fleste hackere er ikke ute etter deg som bruker, men somregel ute etter hverandre pga. hverandres favoritt-browser / favoritt-OS osv. og forsøker derved å skade rivalens sin "favoritt" for å vise sin overlegenhet. Det går bare dessverre utover brukerne og på deres bekostning, siden vi står midt i skuddlinjen.

Først i det siste har hacking blitt rettet mot brukere pga fortjenste ved å selge sine metoder til selskaper som vil reklamere for seg koste hva det måtte koste.

 

Hadde Firefox eller Mozilla hatt et like stort omfang, ville hackere verden rundt kastet seg over det også i like stor grad, akkuratt som IE.

Det er omstendighetene først og fremst som gjør IE usikkert, ikke kodingen.

 

Husk også at mange sikkerhetshull for Firefox / Mozilla / Opera er fortsatt åpne de også, og det tar somregel lenger tid før resten av verden får vite om dem. Tidrommet hackere har på seg på å utnytte sikkerhetshull der før verden blir alarmert og sikkerhetspatcher lages, er langt lengre perioder enn med IE, ettersom også browsere som Firefox/Mozilla/Opera har opprettet seg et rykte på å være bombesikre, noe de ikke er, men tror mange nok det, så beholder de det ryktet en god stund fremover, selvom det ikke er tilfelle. Da vil også motviljen til å innrømme slike feil ved å legge ut patcher være større, og sjansen for at du som bruker får høre om dem er minimal til og med hvis du søker rundt på Google/Altavista eller brukerforumer.

 

Jeg har selv laget en socket, som går tvers igjennom mail-klientene som følger med alle de respektive browser-løsningene. Skal ikke legge ut den teknologien her nå, ettersom jeg ikke har hacker-formål med koden og har planer om å evt bruke det til noe nyttig jeg kan tjene på etterhvert, som f.eks levende chat direkte inni enkeltmailer uten å måtte ha en chatteklient installert, som går igjennom firewalls, filtere osv.

 

Hvis formålet ditt er en superrask maskin som ikke trenger en browser i det hele tatt, så burde det ikke være noe problem. Skal du f.eks bruke Firefox, sørg for å bruke like mye tilleggssikkerhet på TCP/UDP/UPNP-packets generelt i Windows som firewall, filter-proxy mot scripting som du ville brukt ellers med IE installert.

 

Karma

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Karmacom: Når jeg skal skifte temp i registeret hva søker jeg på i Registry workshop, "\temp"?

 

Takker for svar :thumbup:

Ikke peiling?

 

alt som har med \temp i seg...

det kan være f.eks

 

C:\documents & settings\%userprofile%\lokale instillinger...\..\temp

 

Alt som har med ordet temp å gjøre og ikke forstsetter ordet, som f.eks "template" <-- må ikke forandres.. osv.

 

 

Søk på "\temp", så sorterer du alle søket, da vil du se ca 4-5 forskjellige paths som går igjen hele tiden, dermed må du kopiere den nøyaktige pathen, hele pathen siden du skal forandre stasjonsbokstaven, velge replace og velge f.eks

 

i replace boksen:

 

from: C:\Documents & Settings\%userprofile%\local settings\temp

to: F:\temp\Windows

 

hvis du hadde f.eks bare valgt i replace boksen:

 

from: \temp

to: F:\temp\Windows

 

så ville resultatet blitt helt feil, noe som:

C:\Documents & Settings\%userprofile%\local settingsF:\temp\Windows

 

 

 

1: søk på "\temp"

2: sorter (klikk på kolonne for path i registry workshop sitt søkeresultat-vindu)

3:klipp ut hele pathen til en av de mange like funnene

4:merk alle de like funnene av første path du finner. path mener jeg verdi, ikke selve registernøkkelnavnet.

5: høyreklikk i resultvinduet når du har merket de med like verdier som skal forandres, velg "Replace.."

6: skriv inn eller kopier inn verdien du klippte ut i "from:" ruten

7: skriv inn målet det skal forandres til i to: ruten.

 

Gjenta prossesen for de 4-5 verdene med lik paths du finner.

somregel finner man f.eks 5-600 slike hvorav ca 100 og 100 har lik path verdi.

 

Karma

Lenke til kommentar
Jeg mener å ha hørt at Windows Update ikke vil fungere uten Internet Explorer. Kan det stemme?

Det finnes faktisk en extension for firefox som visstnok skal la det være mulig å bruke den til windows update. Har ikke prøvd det selv siden jeg synes det er greit å ha IE for sider som ikke vises bra i andre browsere.

 

 

https://addons.update.mozilla.org/extension...?id=195&vid=660

 

Har visst ikke kommet til siste versjon av firefox ennå, men kun 1.0PR...

Lenke til kommentar

Javel....da er testmaskin satt sammen. Dette er en ASUS-ting med XP1800+, 756 MB RAM og en 60 GB HDD. Alt sammen kjører på en 70W PSU....og det virker.

 

Har partisjonert slik Karmacom har beskrevet, og det funker fantastisk bra. Klarer ikke 12 sek. men booter på 20 sek. Ikke dårlig det. Og da har jeg ikke begynt å tweake.

 

Fant ut et par ting:

set commonprogramfiles=d:\prog\commonfiles

set programfiles=d:\prog

 

blir resatt c:\program files etter reboot. Så løsningen her var å forandre oppføringen i registeret.

 

Et annet tips: For å slette "program files" etter kopiering, måtte jeg logge inn som administrator i safe mode.

Lenke til kommentar

Hvis du måtte logge inn som admin for å slette programfiler katalogen, da har du ikke gjort alt riktig, og programfiler katalogen på C: er fortsatt oppført på viktige steder i registeret.

 

Det holder ikke bare å forandre med SET / setenv kommandoer, du må inn i registeret og forandre hver eneste en av oppføringene i registeret.

 

dvs. i følgende rekkefølge:

 

1: Kopier (ikke flytt) programfiler katalogen dit du skal ha den og rename den, f.eks D:\prog

 

2: Gå så inn i registeret og gjør alle nødvendige forandringer som nevnt tidligere.

 

3: Reboot

 

4: Gå inn i registeret igjen, dobbeltsjekk at ingenting har resatt seg/reregistrert seg ved første reboot.

 

5: Hvis det har det, så forandre de siste smulene i registeret og reboot igjen.

 

6: Slett C:\programfiler

 

7: Reboot.

 

 

Karma

Lenke til kommentar

ca 20 sekunder, før alle tweaks høres riktig ut ja.

 

Det er også flere tweaks jeg ikke har skrevet, men jeg skal ta sette av en hel dag neste uke å skrive en fullstendig "oppskrift" som inkluderer alt jeg ikke har skrevet om også, som da vil føre til boot-tid på alt mellom 7-14 sekunder ca. (for tiden ligger jeg på 9 sekunder boot-tid nå)

 

Flere av de tingene innebærer tukling med gpedit.msc og forutsetter at du bruker win XP Pro og ikke Home utgaven.

 

Da kan man gjøre ting som "do not wait for all network-stations to connect before completing login" etc, som sparer fort en 3-4 sekunder hvis man kjører i nettverk. og "Do not reconnect physical access to network stations on start-up" som sparer nok en 2-3 sekunder ved oppstart.

Det man sparer også mye på er å skru av en del services som jeg skal komme inn på spesifikt også, dvs. hvilke tjenester ALLE kan skru av uavhengig av hva de bruker maskinen til.

 

Må bære få satt av tid, litt lite tid for tiden (det ble mye "tid").

 

Karma

Lenke til kommentar

Prøvd nLite nå, ganske imponert. Skal fikle med det litt til nå.

 

Positivt med Nlite også er at jeg brukte det på en Upgrade versjon av XP PRo, og den krevde allikevel ikke noe verifisering av eldre programvare, dvs. den oppførte seg som en fullversjon, noe som kommer godt med så man slipper å dytte inn (og ikke minst måtte ta vare på) f.eks en gammel WIN98SE CD for verifisering.

 

Jeg fjernet minimalt, bare et par ting, og allikevel havner installasjonen på bare 850MB etter at SP2 og alt av patcher er installert. CD-imagen min ble på 450MB, 50MB mindre, men som sagt, jeg fjernet ikke så mye.

 

Veldig behagelig å kunne stille inn også slik at den starter uten alle themes i windows osv.

 

Nå mangler det bare å få til at den flytter \temp, \programfiler osv også, skal se om jeg kan lager en pre-registerfil for det og få flettet det inn via OEM-bat installasjonsmetoder som det sto nevnt litt om.

 

Det bringer opp et annet spørsmål, noen som har prøvd XPLite?

 

 

Karma

Lenke til kommentar

Fant forøvrig dette i I386/HIVEDEF.INF på installasjons-image:

 

TEMP_DIR="%USERPROFILE%\Lokale innstillinger\Temp"
THATCHES="Stråmatte"
TULIP="Tulipan"
U_SHELL_FOLDERS_APPDATA="%USERPROFILE%\Programdata"
U_SHELL_FOLDERS_DESKTOP="%USERPROFILE%\Skrivebord"
U_SHELL_FOLDERS_FAVORITES="%USERPROFILE%\Favoritter"
U_SHELL_FOLDERS_NETHOOD="%USERPROFILE%\AndrMask"
U_SHELL_FOLDERS_PERSONAL="%USERPROFILE%\Mine dokumenter"
U_SHELL_FOLDERS_PRINTHOOD="%USERPROFILE%\Skrivere"
U_SHELL_FOLDERS_PROGRAMS="%USERPROFILE%\Start-meny\Programmer"
U_SHELL_FOLDERS_RECENT="%USERPROFILE%\Recent"
U_SHELL_FOLDERS_SENDTO="%USERPROFILE%\SendTo"
U_SHELL_FOLDERS_START_MENU="%USERPROFILE%\Start-meny"
U_SHELL_FOLDERS_STARTUP="%USERPROFILE%\Start-meny\Programmer\Oppstart"
U_SHELL_FOLDERS_TEMPLATES="%USERPROFILE%\Maler"
U_SHELL_FOLDERS_COOKIES="%USERPROFILE%\Cookies"
U_SHELL_FOLDERS_MYPICTURES="%USERPROFILE%\Mine dokumenter\Mine bilder"
U_SHELL_FOLDERS_LOCAL_SETTINGS="%USERPROFILE%\Lokale innstillinger"
U_SHELL_FOLDERS_LOCAL_APPDATA="%USERPROFILE%\Lokale innstillinger\Programdata"
U_SHELL_FOLDERS_CACHE="%USERPROFILE%\Lokale innstillinger\Temporary Internet Files"
U_SHELL_FOLDERS_HISTORY="%USERPROFILE%\Logg"

 

Men fortsatt ikke funnet programfiler...

 

 

Karma

Lenke til kommentar

Å endre på instillingene i hive er som oftest ikke vits, da de merkelig nok blir overskrevet av andre filer skjult i i386 hierakiet under installasjon.

 

Programfiler flyttes jo enkelt ved å legge til dette i winnt.sif filen

[Unattended]
ProgramFilesDir="D:\PF"
CommonProgramFilesDir="D:\PF\My Common Files"

Som jeg skrev i mitt første innlegg her inne...

 

Komplett liste over saker og ting du kan endre i winnt.sif

http://unattended.msfn.org/xp/reference.htm

Lenke til kommentar
Bare til å bruke cmdwow.exe

 

Les mer her:

http://unattended.msfn.org/xp/runonceex.htm

 

Registeret nLite bruker blir lagt i i386 mappen som nlite.in_. Pakk denn ut med kommandoen

expand nlite.in_ nlite.inf

Husker ikke hvordan man pakker den ned igjen i cab format for øyeblikket, men søk litt på google (eller direkte på msfn.org så finner du nok ut av det.)

ja leste om cmdnow, iexpress og fotb, men så mange som sier de har problemer med at ikke alle scriptene fullfører pga random feil, ikke sett noen definitiv løsningen i forumet der enda.

 

 

Men nlite.inf var det jeg lette etter ja :D skal sjekke ut det nå, og prøve å finne ut hvordan man pakker det inn igjen. :D takk takk :D

Lenke til kommentar
Flere av de tingene innebærer tukling med gpedit.msc og forutsetter at du bruker win XP Pro og ikke Home utgaven.

 

Da kan man gjøre ting som "do not wait for all network-stations to connect before completing login" etc, som sparer fort en 3-4 sekunder hvis man kjører i nettverk. og "Do not reconnect physical access to network stations on start-up" som sparer nok en 2-3 sekunder ved oppstart.

Du kunne vel ikke forklart litt nærmere om hvordan man gjør dette??

 

Har kjørt Windows Update og installert ca. 8 GB med programmer. Med frakoblet nettverkskabel booter jeg fremdeles på ca. 20 sek., men med nettverkskabelen tilkoblet bootes det nå på ca. 40 sek.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...