Gå til innhold

[løst]Fjerne ett OS ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan bli problematisk dersom det ikke gjøres under installasjonen av windows. Unattended er mitt felt. Kanskje Karmacom kan svare på om det kan lett gjøres når Windows allerede er installert.

 

Men har oppdaget et problem med å flytte Documents and Settings katalogen. Dersom man flytter den til f.eks D, og reinstallerer Windows ved senere anledning, vil Windows opprette nye mappenavn siden de gamle mappene allerede eksisterer på D. De blir da kalt foreksempel Administrator.maskinnavn.

 

Så det å flytte Documents and Settings til en annen drive av Backup grunner er fåfengt. Da lønner det seg mer å bare ta manuell backup av My Documents mappene.

 

Jeg sitter og lurer på om det i det hele tatt er noen som helst grunn til å flytte Documents and Settings for å bedre ytelsen... Jeg vil tro at Windows liker å ha brukerinfoen nær selve operativsystemet. Og dersom man har flyttet ut My Documents manuelt, og satt alle TMP og TEMP variablene, vil den forholde seg relativt statisk.

De eneste tingene i Documents and Settings som ikke er forholdvis statisk er

C:\Documents and Settings\..\..%userprofile%..\temp <-- dvs hver brukers temp katalog, som blir flyttet uansett når man flytter alle temp-registeroppføringene.

Den andre er "C:\Documents and Settings\..\..%userprofiles\My documents" eller tilsvarende på norsk, som er "mine dokumenter" mappen som også enkelt flyttes bare ved å høyreklikke på "mine dokumenter" ikonet i skrivebordet, velge "egenskaper" eller "flytt mappen" (husker ikke), da vil windows-registeret oppdatere seg. Jeg pleier å flytte den til E: som jeg har som ren datadisk med undermapper som video,bilder,audio,diverse,dokumenter osv. (liker ikke to delte ord i mappenavn, gammel DOS vane..)

 

Alt annet i "C:\Documents and Settings" er statisk og blir sjeldent tatt i bruk og dermed liten vits å gå igjennom 4-500 registeroppføringer for å flytte disse sålenge man flytter:

 

A: Programfiler

B: Temp kataloger og virtuell minnefil

C: Mine dokumenter

 

 

Ang. c:\programfiler, enten det gjøres unnatended ved installasjon, eller manuelt etterpå ved å gjøre om alle registerverdiene, så vil alle programmer derretter legge seg i det nye stedet, inklusive de programmene som finnes som ikke tillater valg av hvor man skal installere.

Enkelte programmer, som PetterG nevnte, lager "C:\program files" uansett, men det er sjeldent. Da må man evt gå inn i registeret etterpå å forandre det også, men somregel er det så få programmer at jeg pleier bare å skjule katalogen så jeg slipper å i det hele tatt se på den ligge der og gjøre rooten min estetisk stygg i utforsker med sin tilstedeværelse.

Jeg skjuler også forøvrig "Documents & Settings" også (ikke recursive, bare mappa) ligger ikke å ha lange 3 delte katalognavn i den pene rooten min, vekk med det fysj.

 

Systemdisken min skal se sånn ut i utforsker:

 

"XP"

 

thats it. En mappe ( + 1 skjult mappe -> "documents & settings" ), rootfiler skjult.

 

D: disken min ser sånn ut:

 

"Program"

"Spill"

"System"

 

(system bruker jeg til å ha XP tweake utils, antivirus/spyware-programmer osv installert i.)

 

 

E: disken min ser slik ut:

"video"

"audio"

"bilder"

"dokument"

"diverse"

"privat"

"arbeid"

 

med undermapper, som f.eks video\dvd, audio\musikk\mp3 osv osv.

 

F: disken min ser noe som slik ut:

 

skjult:

"Temp\Midlertidige Internett Filer"

"Temp\Windows""

"Temp\wincdimage" (brukes av av den interne CD-skriver/drop&drag i windows)

 

Synlig:

 

"Midlertidig" <- legger litt ting jeg ikke har rukket å kategorisere/lagre/prøve ut, dvs roteskuffen min. Har alltid en link til denne på skrivebordet mitt.

 

"Download" <- der jeg laster ned alt av lovlige og ulovlige saker og ting via

forskjellige programmer.

 

G: (dette er den eksterne USB2.0 250GB disken min, den har bare en mappe:

"backup"

der legger jeg alt av cd-imager, spill, operativsystem-installasjoner osv som jeg har spart opp gjennom årene.

 

 

NB: Katalog-strukturen min er INGEN FASIT. Bare la det ut for å gi et lite inntrykk av hvordan det kan lønne seg å ha ting organisert slik at man orker å holde det rent og ryddig lenger.

 

 

PS: ang det å skjule. Jeg skrur ALLTID av valget "skjul filtype for kjente filformater" <-- ADVARSEL: Å ha den på er ett virus sin beste venn.

det vil gjøre at f.eks en fil som heter "bigboobs45.jpg.exe" som er egentlig en programfil og sannsynlig et virus, vil vises som "bigboobs45.jpg" i utforsker, dermed tror man at det er et bilde, man klikker på den for å se bildet, og vips, så er det gjort...

(valget finnes i listen i utforskermenyen "Verktøy > Mappealternativer > Vis").

 

Karma

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Nå går det kjapt gitt. :)

 

Jeg sitter på en [email protected] med 1024MB Ram.

 

Jeg valgte å la alle partisjonene være NTFS. FAT32 er ikke merkverdig kjappere dersom man tweaker bort en del av NTFS funksjonene (tidsstempling og indexing).

 

Mitt partisjons oppsett:

 

C: - 2GB

>> XP

>> CF (Common Files, fra tidligere Program Files mappen. Tenkte de filene likte seg nærmt Windows mappen)

>> Profiles (Tidligere kalt Documents and Settings)

 

D: - 3GB (Dersom man jobber med store filer, må denne partisjonen være større)

>> Temp

>> Temporary Internet Files

>> Pagefile

 

E: - Resten av 80GB'en

>> PF (Program files ja, uten common files...)

>> Games

 

F: - 250GB (Min eksterne)

>> Applications

>> Backup

>> CD Images

>> Downloads

>> DOX

>> Drivers

>> E-Books

>> Emulators

>> Movies

>> Music

>> My Documents (Flyttet fra Profiles mappen)

>> Workspace

 

Windows mappen består av 4300 Filer på totalt 870 MB.

 

Med unntak av det som ligger på min eksterne disk, ble alle plasseringer og navn (Windowsmappen, temp variablene, profilene, Program Files og Common Files) gjort automatisk under installasjon. My Documents måtte jeg flytte selv.

 

Drivere og sikkerhetsoppdateringer var integrert i installasjons cd'en, så det var tut og kjør med en gang jeg kom inn i Windows.

 

Custom themes og ny bruker med autologin var blitt laget og aktivert under installasjon.

 

Recovery Console ble også automatisk installert, så jeg har lett tilgang til det under boot menyen.

 

Alt dette uten å løfte en finger mellom da jeg valgte hvor jeg ville at Windows skulle installeres, og til jeg satt på Internett. Det krevde derimot at jeg partisjonerte harddisken og formaterte alle partisjonene før jeg startet installasjonen.

 

Etter å ha installert en horv med programmer og kontrollpanel til driverene (nForce og Catalyst) er maskinen fremdeles kjapp som pokker. Jeg ser oppstartslogoen til Windows i litt under ett sekund.

 

Ved bruk av Tweak UI har jeg skjult partisjonene C: og D: da jeg som mange andre liker å ha det ryddig.

 

Konklusjonen er:

nLite, Unattended installasjoner og TuneXP er noe som virkelig kan anbefales til alle performance friker. Men man må regne med å legge ned mange dager med eksperimentering for å få det til å fungere 101 prosent. Å ha en cd-rw plate eller en virtuell maskin (VMWare eller MS Virtual Machine) er ikke dumt dersom du ikke vil kaste vekk flere 10-talls med cder.

Endret av shabador
Lenke til kommentar

Nei...får ikke dette helt til. Flytting av temp og pagefile har gått greit.

Men flytting av "Program Files" går ikke som ønsket.

 

Har kopiert c:\Program Files til d:\prog. Har forandret alle oppføringer i registeret fra "c:\Program Files\" og "c:\progra~1\" til "d:\prog".

Etterpå renamet jeg "c:\Program Files\" til "c:\_program_files_old\" og rebootet.

 

Etter reboot lager XP en ny katalog "c:\Program Files\". Denne inneholder "common files" pluss noen andre. Hvis jeg starter program fra startmenyen, leter den seg faktisk frem til "c:\_program_files_old\" i stedet for å start fra "d:\prog". Ser ikke ut som om endringene i registeret har hatt noen innvirkning.

 

Forstår ikke hva jeg gjør galt. Eller har jeg misforstått, og at dette er noe som må gjøres når XP er nyinstallert??

Lenke til kommentar

I følge både Peterg og Karmacom skal man kunne gjøre dette. Men det er MANGE registeroppføringer som må endres, og det har garantert sine fordeler å gjøre det når Windows er nyinstallert. Det kan være det er mange programmer som inneholder referanser til c:\Program Files utenfor registeret... Diverse .cfg og .ini filer for eksempel.

 

Programmet "Registry Workshop" kan ihvertfall hjelpe deg å forenkle jobben med å endre alle registeroppføringene.

Endret av shabador
Lenke til kommentar

Bobba, Jeg kommer til å lage en mye mer gjennomgående 'guide' som jeg kommer til å bytte ut første posten min med. Den kommer til å ha med linker osv til tweaknig, gå igjennom tweakingen også step-by-step. Vært litt treg i deltagelse på denne posten siste dagene, har hatt kraftig hodepine i 4 dager på rad nå, så jeg har ikke orket ikke å sette sammen linker/kilder, bare orket å skrive i forum.

 

Så fort hodepine gir seg så skal jeg lage en enklere guide de som ikke har gått igjennom de stegene før.

 

Min holdning til når forklaringer ikke blir forstått er følgende:

"if you invent the wheel, but nobody understand's it,

then you have no wheel, nor was it ever invented."

 

( håper på berømmelse for sitatet i år 3000 *krysser fingrene* )

 

Der ser du hva hodepine gjør med folk :D ( nå bare surrer og roter jeg weee hehe ).

 

 

Karma

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Bobafett! Jeg kom på noe ekstra...

 

Du kan kjøre disse kommandoene fra msdos ledetekst (evt. legge det inn i en .bat eller .cmd fil):

set commonprogramfiles D:\prog\common files
set programfiles D:\prog\

 

Da skal ihvertfall alle miljøvariablene være endret. Kan være det hjelper på. I tillegg må selvsagt alt som refererer til C:\Program Files i registeret erstattes med D:\Prog.

Endret av shabador
Lenke til kommentar
Min holdning til når forklaringer ikke blir forstått er følgende:

"if you invent the wheel, but nobody understand's it,

then you have no wheel, nor was it ever invented."

Mener å ha forstått guiden, men får det bare ikke helt til.

Ghost kommer jo godt med i slike tilfeller.

Har funnet frem en gammel maskin for å teste litt.

 

Bruker "Registry Workshop" til oppgaven. Og takk og pris for det. Forandret settings for over 9700 oppføringer.

Lenke til kommentar
9700 ???

 

Hva/hvor var det så mange? på programfiler oppføringer? eller totalt?

 

Ikke på en fresh Windows installasjon håper jeg?

 

Karmacom

Dette er en installasjon som har overlevd et bytte av hovedkort. Den er nok noen mnd. gammel. Kanskje det er det som lager litt krøll.?

Når jeg tenker meg om har denne installasjonen vært med på litt flytting også. Først ghostet fra en IBM-disk til en Samsung p-ata, for deretter å bli ghostet til en Samsung s-ata.

Det er kanskje på tide med en fresh install.

 

Ved å søke på c:\progra~1\ fant jeg 1661 oppføringer.

Ved å søke på c:\program files\ fant jeg 8404 oppføringer.

Det blir totalt 10065 det.

Det må ha vært noe annet som ble 9700.

Lenke til kommentar

Hallo igjen folken!

 

Dere aner ikke ha dere har satt igang her I Stavanger. :D

Jeg og to kompisser har virkelig fått bryne oss på guidene deres. :hmm:

 

Personlig har jeg nå satt opp hele studioet mitt (to stasjonære + en bærbar) på ny med nLite, Kamacon's lille guide og Blackviper sin Service-guide, som en av dere foreslo tidligere. Mekka tre nye XP cd'er med sp2, drivere og det funka fint. Men var nervøs når jeg skulle installere Cubase, Photoshop osv, spesielt siden nLite er et så "faaaaarlig" program....rene slakter tendenser...men så viser det seg at alt funker 50% bedre en tidligere tempfiler og programfiler legger seg der de skal og alt er bare jubel.

 

Eneste..til nå..som jeg har litt problem med er at enkelte installlogger (txt.filer) legger seg på C:\ (systemdisken) ved installasjon. Er det "alvorlig" og bør jeg gjøre noe med det?

 

Kanskje det er dette som gjelder?

set programfiles "d:\Program Files" <-- Bytt ut med det som passer deg...

Gjøres det i command prompt i så fall?

 

 

Eller så har jeg og tatt i bruk ClamWin antivirus (freeware)....anbefales!!! :thumbup:

 

 

Takker Karmacoma, petterg og shabador for innsyn i dataverdenen deres.

En skikkelig braintwist men det var/er verd det.......

 

 

Shonah :thumbup:

Lenke til kommentar
Er dette noe man gjør èn gang, eller er dette noe som må kjøres hver gang XP startes?

Jeg vil tro man slipper unna med å gjøre det èn gang. Men jeg er ærlig talt ikke 100% sikker.

 

Du kan sjekke hvilke verdier hver variabel har med å kun skrive:

 

"set commonprogramfiles" og "set programfiles"

 

I mitt tilfelle lister det opp

ProgramFiles=E:\PF

CommonProgramFiles=C:\CF

 

Men jeg tror jeg vil anbefale deg å ta en fresh install... Det kan umulig være bra for ytelsen å gå og flytte rundt OS'et på flere maskiner. En norm er at når man får nye komponenter i maskinen... Formater. Dette gjelder selvsagt ikke for alle komponenter, men for noe så pass kritisk som hovedkort, så er det anbefalt.

Lenke til kommentar
Eneste..til nå..som jeg har litt problem med er at enkelte installlogger (txt.filer) legger seg på C:\ (systemdisken) ved installasjon. Er det "alvorlig" og bør jeg gjøre noe med det?

 

Kanskje det er dette som gjelder?

set programfiles "d:\Program Files" <-- Bytt ut med det som passer deg...

Gjøres det i command prompt i så fall?

Jeg tror ikke noen usle logger kommer til å fragmentere C: så alt for mye. :)

 

Dersom de legger seg i rooten til C:, så kommer det nok av instillinger i programmet (I noen programmer kan det sikkert endres, men i andre ikke...). Jeg kommer ikke på noen løsning på dette.

 

set programfiles gjøres i command prompt ja. Eller unattended.

Lenke til kommentar
Eneste..til nå..som jeg har litt problem med er at enkelte installlogger (txt.filer) legger seg på C:\ (systemdisken) ved installasjon. Er det "alvorlig" og bør jeg gjøre noe med det?

 

Kanskje det er dette som gjelder?

set programfiles "d:\Program Files" <-- Bytt ut med det som passer deg...

Gjøres det i command prompt i så fall?

Jeg tror ikke noen usle logger kommer til å fragmentere C: så alt for mye. :)

 

Dersom de legger seg i rooten til C:, så kommer det nok av instillinger i programmet (I noen programmer kan det sikkert endres, men i andre ikke...). Jeg kommer ikke på noen løsning på dette.

 

set programfiles gjøres i command prompt ja. Eller unattended.

Ok..takk for det!

 

Satser på at det går greit. Tenkte nå å ghoste C:\ og D:\ så får vi se hva som skjer, etter litt bruk, når partisjone blir overskrevet med med disse

 

Shonah :thumbup:

Lenke til kommentar
Men jeg tror jeg vil anbefale deg å ta en fresh install... Det kan umulig være bra for ytelsen å gå og flytte rundt OS'et på flere maskiner. En norm er at når man får nye komponenter i maskinen... Formater. Dette gjelder selvsagt ikke for alle komponenter, men for noe så pass kritisk som hovedkort, så er det anbefalt.

Må bare for ordens skyld nevne at jeg kjører "repair" etter bytte av hovedkort. Maskinen er dønn stabil. Men jeg synes at oppstarten tar lang tid.

 

Men det blir nok en fresh install i løpet av uka.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Må si at du har skrevet en kjempeflott guide, Karmacom! :yes:

 

Bare et kjapt spørsmål:

Hva kan jeg få problemer med hvis jeg fjerner Internet Explorer fullstendig (dvs. lager en ny windows-cd der IE ikke installeres)?

Endret av Slettet-IBL5Pam9QB
Lenke til kommentar
Hva kan jeg få problemer med hvis jeg fjerner Internet Explorer fullstendig (dvs. lager en ny windows-cd der IE ikke installeres)?

Nei, si det... :ermm:

 

Jeg har ikke beveget meg ut på så tynn is, så jeg vet egentlig ikke hva du kan forvente.

 

Du kan kanskje finne ut litt mer, dersom du leter deg litt frem her:

http://www.msfn.org/board/index.php?showforum=89

Endret av shabador
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...