Gå til innhold

[løst]Fjerne ett OS ?


Anbefalte innlegg

Nei ikke hele XP-imagen ( :D ), jeg mener basis boot-bin/image filen man trenger for å konstruere selve boot-prossesen med i f.eks Nero.

 

Skal rote litt i egne linker her også, kanskje vi burde starte en egen "workshop"-tråd her for hele unattended prossessen med og uten Nlite. Sikkert mange som er innterressert i å følge med aktivt step for step over lengre tid, kunne vært nyttig.

 

 

Karma

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenkte ikke at det skulle være så enkelt å modifisere intillingene der. Og det er jo mye smartere å slippe å flytte filer rundt etter install

Tanken på hvor enkelt det hadde vært for MS å legge inn slike valg i vanlige installasjoner under f.eks "expert-settings" eller lignende, irriterer meg til de grader.

 

Karma

Heilt einig, og argumentasjonen man ofte får er at "det blir for lett for menigmann å tabbe seg ut".

 

Men menigmann har sjeldan rein os-cd fra Microsoft no for tida, men ein recovery-cd fra maskinleverandør. Og dermed null sjanse for å tabbe seg ut.

 

Det hadde ikkje vore veldig vanskelig å latt ekpertbrukarar få meir direkte innflytelse på installasjonsvalga.

Lenke til kommentar
7: Gå i System/Egenskaper/Ytelse>Virtuellt minne. Slå av virtuellt minne på C: disken. 

 

Dersom du slår av virtuellt minne fullstendig på boot partisjonen, kan ikke XP lage en memory.dmp fil. Dette er litt dumt dersom det oppstår feil som må debugges.

 

Jeg ville heller aldri ha brukt FAT32 på bootpartisjonen, men nok om det. Glimrende XP tweak guide.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke upgrade versjonen av XP kan brukes sammen med nLite, og XP Pro er anbefalt. Jeg har aldri hørt om at man kan forandre Upgrade til Boot-install versjon, men det kan være.

Jeg har Upgrade versjon av XP Pro, å har brukt nlite for å integrere SP 2.

 

Går helt fint med clean installasjon å, bare å ha feks Win 98 cden klar, sette den inn i cdrom når XP instalasjonsveiviseren ber om det..

Det er kun for å bekrefte at du har en tidligere versjon av Win..

 

Trenger ikke installere Win 98 feks.

Lenke til kommentar

Okay. Da er det vel ingen problem. :)

 

Men nå har jeg en mulig oppdagelse. Jeg får ikke sjekket om det fungerer før i 5 tiden i dag, men her er den. *trommevirvel*

 

For å få endre Temp mappene under installasjon, gå inn i i386 mappen på unattended cd'en du har laget, rediger filen HIVEDEF.INF. Søk så etter "temp_dir" (Den ligger nesten nederst i filen), forandre til f.eks:

TEMP_DIR="E:\Windows"

litt lenger nede ligger også "U_SHELL_FOLDERS_CACHE". Den kan jo kanskje forandres til:

U_SHELL_FOLDERS_CACHE="E:\Temporary Internet Files"

Eneste av referanser til temp dir jeg finner i de andre Hive-filene er innstillinger som bruker variabelen jeg satt i Hivedef.inf.

 

Lagre hivedef.inf og bruk nLite til å lage et cdimage. Brenn ut og start installasjonen. Jeg minner fremdeles om at Partisjonering og formatering må gjøres FØR du booter med den redigerte XP cd'en.

 

Jeg kommer tilbake med oppdateringer når jeg har funnet ut mer.

 

EDIT: Dette fungerte beklageligvis IKKE...

Endret av shabador
Lenke til kommentar
Det hadde ikkje vore veldig vanskelig å latt ekpertbrukarar få meir direkte innflytelse på installasjonsvalga.

OFF-Topic:

 

Når du sier det, minner meg litt om tidlig 90-tallet når alle printer-produsenter kastet seg på "easy-setup" bølgen. Før alle printerdrivere ble stappfull av bloatware, popup-gadget advarslere som ikke kan slåes av, "auto-instilling" for valg av raster osv. kunne man velge type raster, størrelse, diamond/rund-raster, diffusion-raster og mye andre instillinger.

 

Nå i dag kan man ikke velge en dritt på de fleste printerdrivere lenger, alt er "auto-instilling, fotografi, tegning og tekst" og slike tette valg uten noen form for rent tekniske raster-valg lenger.

 

*går å tar hjertemedisinen sin* :thumbdown:

 

 

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Dersom du slår av virtuellt minne fullstendig på boot partisjonen, kan ikke XP lage en memory.dmp fil. Dette er litt dumt dersom det oppstår feil som må debugges.

Meningen er at virtuellt minne skal flyttes og slåes på igjen når man er ferdig med å sette opp windows, bare liten vits å la defragmentering kjøre mens det ligger en svær 700mb fil der.

 

Karma

Lenke til kommentar
Okay. Da er det vel ingen problem. :)

 

Men nå har jeg en mulig oppdagelse. Jeg får ikke sjekket om det fungerer før i 5 tiden i dag, men her er den. *trommevirvel*

 

For å få endre Temp mappene under installasjon, gå inn i i386 mappen på unattended cd'en du har laget, rediger filen HIVEDEF.INF. Søk så etter "temp_dir" (Den ligger nesten nederst i filen), forandre til f.eks:

TEMP_DIR="E:\Windows"

litt lenger nede ligger også "U_SHELL_FOLDERS_CACHE". Den kan jo kanskje forandres til:

U_SHELL_FOLDERS_CACHE="E:\Temporary Internet Files"

Eneste av referanser til temp dir jeg finner i de andre Hive-filene er innstillinger som bruker variabelen jeg satt i Hivedef.inf.

 

Lagre hivedef.inf og bruk nLite til å lage et cdimage. Brenn ut og start installasjonen. Jeg minner fremdeles om at Partisjonering og formatering må gjøres FØR du booter med den redigerte XP cd'en.

 

Jeg kommer tilbake med oppdateringer når jeg har funnet ut mer.

Nice, supert, nå er vi på vei ett sted :D

 

Karma

Lenke til kommentar
Det hadde ikkje vore veldig vanskelig å latt ekpertbrukarar få meir direkte innflytelse på installasjonsvalga.

 

OFF-Topic:

 

No er det vel ikkje så mykje igjen som er ONTOPIC her! :)

 

Men det er eit svært interessant tema, så hold det gåande. Er forøvrig einig i at ein XP-tweak-kategori burde vore oppretta. Og dersom man no etterkvart får kompilert det essensielle av denne tråden inn i eit dokument så bør det inn i "guider" raskare enn ein kan seie svarabakthivokal, og gjerne få ein sticky i tillegg.

Lenke til kommentar
altså, hvor mange referanser fant du til "c:\programfiler", "c?:prog..." bare 2? det er mange mange fler (gjentatte verdier), også når windows er helt nyinstallert.

 

Karmacom

 

Når jeg søker i registeret på: c?:prog , C?progra~1 og C:\progra~1 finner jeg ingen ting :no:

 

Jeg finner heller ingen ting når jeg søker på dette i min stasjonære maskin heller :(

 

Og ja det var bare 2 referanser til c:programfiler jeg fant, men disse fant jeg ikke i søket. Disse visste jeg hvor var.

Lenke til kommentar
Og ja det var bare 2 referanser til c:programfiler jeg fant, men disse fant jeg ikke i søket. Disse visste jeg hvor var.

Du mener c:\programfiler og ikke c:programfiler håper jeg?

 

og dette er RETT etter install, ingenting annet, ingen drivere, ingenting installert?

 

Karma

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

EDIT: Hmm, du skal jo finne MASSEVIS av registeroppføringer som begynner med "c:\prog.." dvs ikke litterært med de tre prikkene "...", men søk på "c:\prog" (uten gåseøyne) og skru av "skill mellom store og små bokstaver. Husk også å markere første grenen helt øverst i registeret før du begynner søket og velg "søk nedover". Hvis det er engelsk win XP, så skal den finne da masse ..\program files\.. og ...\progra~2.., hvis det er norsk, skal den finne masse verdier som begynner på ...\programfiler og ..\progra~1..

dvs den kan finne verdier som f.eks "C:\progra~1\Microsoft\Outloo~1\default.wab" osv osv. da skal de f.eks forandres til (i dette eksempelet): "D:\prog\Microsoft\Outloo~1\default.wab" osv osv.

 

 

NÅR det er gjort:

 

da kan du jo alltids prøve å kopiere programfiler katalogen over til D: og rename den så den heter D:\Prog, så reboote, så rename C:\programfiler til C:\slettes, reboote igjen og sjekke at ting og tang fungerer uten noen feilmeldinger når du starter f.eks internet explorer eller andre småprogrammer.

 

Hvis ting da fungerer, så kan du slette C:\slettes , og begynne å installere alt av drivere, og alt av programmer på D:

 

*venter til du har gjort det*

 

Karma

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Ok nå fant jeg litt her. Når jeg søker på c:\prog og C:\progra~1 finner jeg masse, egentlig altfor mye. Må jeg forandre på allt? Det er sikkert flere hundre :dontgetit:

Skal filer som denne: "C:\PROGRA~1\FELLES~1\MICROS~1\OFFICE11\MSOICONS.EXE,6"

omregistreres til D:\Prog for eksempel?

Eller er det bare de som begynner med: "C:\Programfiler" som skal omregistreres?

 

Edit: litt forandring ;)

Endret av Halvorsen
Lenke til kommentar

Så ikke ut som om jeg klarte å forandre registeret før det ble lagt inn i Windows. Temp_dir på HIVEDEF.inf var ikke nok å forandre på. Installasjonen gikk smertefritt, men temp var fremdeles lokalisert under C:\XP\Temp.

 

Dersom noen har erfaringer med endring av HIVE og noen idéer, kom gjerne med dem.

Endret av shabador
Lenke til kommentar
Ok nå fant jeg litt her. Når jeg søker på c:\prog og C:\progra~1 finner jeg masse, egentlig altfor mye. Må jeg forandre på allt? Det er sikkert flere hundre :dontgetit:

Skal filer som denne: "C:\PROGRA~1\FELLES~1\MICROS~1\OFFICE11\MSOICONS.EXE,6"

omregistreres til D:\Prog for eksempel?

Eller er det bare de som begynner med: "C:\Programfiler" som skal omregistreres?

 

Edit: litt forandring ;)

Ja, alle referanser som inneholder c:\prog..... c:\progra~1..... og c?prog..... MÅ forandres, hver eneste en.

 

Enten kan du gjøre det manuelt i regedit, eller med registry workshop http://www.monkerud.com/RegistryWorkshop.exe

 

bare installer den, det er shareware/trialversion.

 

Så søker du på f.eks c:\progamfiler

merker allt i listen nedenfor den finner, høyreklikker og velger "replace", så skriver inn at "c:\programfiler" skal byttes med "D:\Prog"

 

så søker du på c:\progra~1

merker allt i listen nedenfor den finner, høyreklikker og velger "replace", så skriver inn at "c:\progra~1" skal byttes med "D:\Prog"

 

så søker du på c?\programfiler

merker allt i listen nedenfor den finner, høyreklikker og velger "replace", så skriver inn at "c?\programfiler" skal byttes med "D?\Prog"'

 

 

Karmacom

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...