Gå til innhold

[løst]Fjerne ett OS ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kontrol panel->System->Advanced->Environment Variables <- dekker ikke alle registeroppføringene og vil føre til feil hvis du har installert enkelte applikasjoner som belager seg på disse ekstra oppføringene som har lagt seg til etter at Windows ble installert. For å være på sikre siden burde man søke gjennom registeret.

Nja, det spørs på NÅR man gjør det. Hvis man gjør det på et nyinstalert OS, før man har lagt inn noen programmer går det fint. (Jeg har enda ikke funnet noen filer i de tradisjonelle tmp katalogene på mine system, men jeg lar mappene ligge der, tomme, i tilfelle noe skulle få bruk for de.)

Lenke til kommentar
ang fysisk posisjonering av minnefilen i windows. Jo og nei, men operativsystem-filene blir brukt/accesset langt oftere enn denne, derfor lønner det seg først og fremst å posisjonere selve OS-systemet/filene først på hardisken.

 

Er ikke i tvil om at det lønner seg med OS filer først. Men er litt i tvil om det er noen fordel med TEMP filer til slutt - de burde vel heller ligge like etter OS (Sett at man bare har en HD) Da slipper lesehodene å flytte seg så langt, og temp filer blir skrevet og lest ganske ofte.

SWAP fila derimot ser jeg fordel med å ha på slutten av disken.

Lenke til kommentar
Karmacom: er hele den regla med disk oppsett osv hovedsaklig tenkt for lap-toper eller er det bra til stasjonære også ??

Jeg bruker det på alle mine maskiner. Ikke bare fordi det øker ytelsen, men også sikkerheten. OS partisjonen kan formateres uten at jeg mister noe som helst av data (bare registeret som må settes opp på nytt).

Lenke til kommentar
Karmacom: er hele den regla med disk oppsett osv hovedsaklig tenkt for lap-toper eller er det bra til stasjonære også ??

Jeg bruker det på alle mine maskiner. Ikke bare fordi det øker ytelsen, men også sikkerheten. OS partisjonen kan formateres uten at jeg mister noe som helst av data (bare registeret som må settes opp på nytt).

er det mye pes? å sette opp registeret på nytt liksom ?

hva er enkleste måten å gjøre det på ?

Lenke til kommentar
Men du Karmacom. Jeg har eksperimentert litt med å flytte Programfilesdirectory i regedit. Har du noen erfaring med å flytte på dette?

Ja, beskrev det i den guiden jeg skrev. Ingen problemer der, først KOPIERER du den til dit du skal ha den, så den eksisterer 2 steder samtidig.

Så forandrer du alle henvendelser til den i registeret.

Så rebooter du, så sletter du den første originale katalogen den var på før.

 

Karmacom

Lenke til kommentar
Karmacom: er hele den regla med disk oppsett osv hovedsaklig tenkt for lap-toper eller er det bra til stasjonære også ??

Jeg bruker det på alle mine maskiner. Ikke bare fordi det øker ytelsen, men også sikkerheten. OS partisjonen kan formateres uten at jeg mister noe som helst av data (bare registeret som må settes opp på nytt).

er det mye pes? å sette opp registeret på nytt liksom ?

hva er enkleste måten å gjøre det på ?

Enkleste er å bruke Registry Workshop IMO. bruker det selv.

 

Karmacom

Lenke til kommentar
Karmacom: er hele den regla med disk oppsett osv hovedsaklig tenkt for lap-toper eller er det bra til stasjonære også ??

Bra til alt, enda bedre på stasjonære for der har du ofte flere FYSISKE disker og kan da dra det enda lenger. Mindre pes for systemet, og raskere, å lese fra 2 disker samtidig, enn å lese fra 2 steder på en fysisk disk skiftvis.

 

På min stasjonære har jeg 9 sekunder boottid til win XP pro fortsatt etter 9 mnd.

(12-14 sekunder iberegnet BIOS-POST wait). Det er en drastisk forskjell fra MS sitt default-oppsett når OS'et nettopp er installert.

 

Karmacom.

Lenke til kommentar
ang fysisk posisjonering av minnefilen i windows. Jo og nei, men operativsystem-filene blir brukt/accesset langt oftere enn denne, derfor lønner det seg først og fremst å posisjonere selve OS-systemet/filene først på hardisken.

 

Er ikke i tvil om at det lønner seg med OS filer først. Men er litt i tvil om det er noen fordel med TEMP filer til slutt - de burde vel heller ligge like etter OS (Sett at man bare har en HD) Da slipper lesehodene å flytte seg så langt, og temp filer blir skrevet og lest ganske ofte.

SWAP fila derimot ser jeg fordel med å ha på slutten av disken.

Jo, du har egentlig rett rent teknisk på de små temp-filene rent fysisk. Men jeg opplever at det er lettere logisk for ett menneske og da ha alt av disse temp-fil katalogene samlet på en egen partisjon, siden man da oftere/lettere vil kunne slette dette uten å klikke seg frem til underkataloger og annet vissvass.

Ihvertfall på en 1-disk løsning kan dette gi litt mindre ytelse rent fysisk/teknisk, på en 2-disk løsning derimot, legger jeg temp-partisjonen først på en ny fysisk disk og legger da alle temp-kataloger dit dermed kommer de først på den fysiske disken beregnet for det.

Fungerer egentlig litt hipp som happ for meg, siden kombinasjonen av alle de tingene man gjør for å optimalisere Windows gir så drastisk ytelsesforandring og så utrolig mye bedre stabilitet at det er til å glise av.

 

 

Karmacom.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Ok Karmacom, first step ;)

 

Tenkte å sette på formateringen i natt, men jeg har jo ikke floppy.

Jeg vet jeg kan starte fra windows cd-en, og formatere fra den, men blir det noe bra?

Tenkte meg en rimelig Grundig rens. Jeg har system mechanic 5.0 og partition magic 8.0 (om de er gode på formatering).

Lenke til kommentar

Jeg er i samme situasjon som halvorsen, tenkte å slenge inn helt ny install i maskina istedenfor å ha alt småtteriet til acer liggende.

 

Smelte bare i en gammel xp-pro cd (1,5-2 år gammel tenker jeg) brukte den til å partisjonere og satte igang install på c:, lot de andre partisjonene stå uten å formateres, tenkte å ta de senere.

 

Problemet er at den finner ikke all hardwaren, kommer ikke ut på internett engang, så trenger litt råd.

 

Slik jeg tror det er vil den vel ikke på internett fordi hardwaren er nyere enn xp.

Holder det å laste det en cd med alle aktuelle drivere og installere eller bør jeg få tak i en nyere cd med xp?

 

Eller evt klarte ikke windowscden å formatere bra nok slik at det har blitt konflikter mellom nye installasjonen og de gamle dataene på harddisken?

 

takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Tror derfor at du bare bør installere driverene hmm.gif

 

Var det jeg regnet med egentlig.

 

Vet du forresten hvordan man kan få lastet ned patcher fra windows update for å brenne på cd?

 

(slik at jeg slipper å få sasser og mydoom med en gang den går på nett...:(

Lenke til kommentar

Ok først, hvilken Windows-installasjon har du? upgrade eller fullversjon? XP home eller XP Pro?

 

Er det OEM-installasjon eller en "ren" installasjon?

 

Du burde ha en "ren" installasjons-versjon i fullversjon, har du ikke det, men bare en upgrade, er sjansen stor for at du må installere WIN98 først etter formatering. så installere Win XP fra Win98.

 

Gi meg info om installasjons-versjonen din først , så tar vi det videre derfra.

 

Karmacom

Lenke til kommentar

Dette er egentlig ment for mer avanserte brukere, ettersom enkelte av stedene man må gjøre instillinger kan være "farlige" for de som ikke vet hva de gjør i denne sammenhengen, noe som fort kan gjøre Windows ubrukelig.

Absolutt noen gode råd her, men noen av tipsene er såpass ekstreme at jeg rett og slett ikke ville anbefalt de, med mindre du er 101% ytelsesfreak og ikke bryr deg om sikkerheten til systemet. Greit nok å boote på >10 sek, men du skriver ikke noe kjappere i word fordet. Værre er det når noe fokker seg på PC'n og du har skrelt bort alt av sikkerhet. Husk at mange av disse funksjonene som treiger ned systemet ditt har en funksjon. Jeg ville f.eks DEFINITIVT beholdt NTFS. Det er et journalførende filsystem, noe som -uten utdype i det uendelige- rett og slett er en fordel. Greit nok at du sparer noen sekunder i ny og ne med FAT32, men hva om du krasher PC'n eller den blir skrudd av 'feil'? Det tar *svært* lang tid å kjøre en integritetessjekk på en FAT32 formattert disk av noe størrelse. Tenk også på hvor psykt mye tid det tar å sette opp maskinen din fra grunnen hvis noen av disse tipsene gjør systemet ditt ubrukelig.

Har ikke tid eller ork nå, men kanskje jeg lager en "sensurert" liste som gir et mer balansert forhold mellom ytelse og sikkerhet siden. Enn så lenge : bruk sunn fornuft :-)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...