Gå til innhold

Plassering av vifter


Anbefalte innlegg

Dette høres kanskje dumt ut, men det får no bare være... :)

 

Hvor er det lurt å plassere viftene for å få best kjøling og mest mulig fred og ro?

 

Har Chieftech BX Miditower:

 

bx2.jpg

 

For øyeblikket har jeg bare en stock cpu kjøler som kom med 3400..

 

Og har lest at man burde ha en vifte helt nede framme på kabinettet for å blåse luft mot bakenden og 1-2 vifter bak som skal suge ut luft.

 

Men så kommer vi til det jeg lurer på.

Tenker å sette inn en vifte på døra også, men skal jeg montere den så den suger ut luft eller blåser inn luft?

 

Og er det lurt å ha en 120mm vifte, isåfall hvor skal man plassere den?

Endret av ShadowKiller
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 vifte foran som blåser inn.

1 120mm vifte i sidedøren som blåser inn.

1 vifte under PSU som blåser ut.

1 vifte i toppen av kabinettet som blåser ut. (Kan evt settes under den vifta som plasseres under PSU).

 

Det er lurt å ha en 120mm vifte, da den kan flytte mer luft på mindre turtall enn en 80mm vifte.

Lenke til kommentar
1 vifte foran som blåser inn.

1 120mm vifte i sidedøren som blåser inn.

1 vifte under PSU som blåser ut.

1 vifte i toppen av kabinettet som blåser ut. (Kan evt settes under den vifta som plasseres under PSU).

 

Det er lurt å ha en 120mm vifte, da den kan flytte mer luft på mindre turtall enn en 80mm vifte.

Så en vifte foran.

en 120mm i sidedøren.

 

og 2 vifter bak eller 1 bak og 1 i taket.

 

Hvis man har 2 vifter:

120mm 32 db og 37 db fra samme leverandør med akkurat samme mål.

hvilket er best? :hmm:

 

holder en finger på 32db siden den bråker mindre.

Endret av ShadowKiller
Lenke til kommentar

Har samme kabinett selv, og har 5 vifter plassert, alle 80x80mm

 

Jeg har 2 stykker forran som blåser luft inn. Spesielt viktig er den som sitter i Harddisk rammen, denne kjøler HDD slik at du ikke merker noe varme fra dem. Så har jeg en i døren, plassert slik dem kom i fra produsenten (sidedør med vindu). Denne blåser inn, nesten rett på CPU. Denne kan du godt bytte til en 120mm.

 

Så har jeg 2 som tar luft ut i fra kabinettet, som er plassert under PSU.

 

Jeg anbefaler sterkt Papst vifter, hadde 4 stk enermax før, og disse bråkte noe enormt. Maks med papst viftene (4x26dB og 1x19dB) på maks er minimum av hva enermax var. Jeg har viftestyring så da høres de ikke, hvis du ikke har dette, velg vifter som ligger rundt 20 dB.

 

Når det kommer til PSU så satte jeg 2 vifter på den som fulgte kabinettet. Byttet ut den invendige, med en mer stillegående (Bequiet 20dB, ville heller valgt Papst, men testet disse). Den som er inni PSU blåser ut, så monterte jeg enda en vifte på yttersiden av PSU, på grillen som stikker imot DVD/CD-Rommer. Denne blåser inn i PSU slik at den dytter luft til neste vifte. Denne viften fikk jeg kun festet med 2 skruer. Brukte skruene som fulgte med, og skrudde igjennom grillen, passer perfekt. Men siden jeg bare fikk festet med 2 skruer, så limte jeg fast den delen som ikke har skurer fast til metallet.

 

Syntes selv dette fungerer meget bra.

 

 

Edit: SHADOWKILLER: hvis du har vifte styring så er helt klart 37 dB versjonen best, den dytter mye mer luft. Hvis du ikke har så bruk 32 dB. 37dB er ganske høylytt. Viftestyringen gjør at du kan stille ned viften når du skal ha det stille, men under spill så slå alt på fullt, så får du bedre kjøling, det er da det trengs, ikke til internett bruk.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Så selv om man velger en vifte som har lavere db, så påvirker ikke dette ytelsesevnen til viften? :ermm:

 

Har tenkt å kjøpe viftestyring, denne

 

Og du skrev at du byttet den innvendige viften på PSU`en. Er det en vanskelig operasjon som jeg på et eller annet vis kan ødelegge hele dritten?

Har kjøpt PC`en fra komplett.no ferdigbygd og vil gjerne ha garantien.. :D

 

Jeg prøvde nylig å stikke øret nært PSU`en og den bråkte jo som uvær!!

 

Jeg vurderer no å kjøpe:

- 120mm vifte som plasseres på døren

- 2x80mm vifter foran ( evt. 1x80 og 1x120mm foran ??? :dontgetit: )

- 2x80mm vifte bak

 

sound good? :roll:

 

Edit:

Greit, så siden den er kontrollerbar, så burde jeg velge vifta som har høyest db ( siden den yter bedre ) ? :dontgetit:

Endret av ShadowKiller
Lenke til kommentar

Jo saktere viften går, jo mindre luft dytter den. Så lav dB betyr mindre effekt.

 

Ja du vil miste garantien på PSU (kanskje hele?) hvis du bytter vifte. Men selve inngrepet er enkelt. Var litt trangt å få den nye viften nedi, men deg gikk. Det eneste problemet er at ledningene til viften er loddet fast. Jeg fikset dette med å bruke sukkerbit, og koblet begge viftene til denne. NB isoler den gule lederen som du ikke får bruk for slik at denne ikke kommer borti noe metal (den er til å vise turtall på viften).

 

Vet ikke hvordan Komplett er på garanti og slik, men vanlige produsenter som Dell og elkjøp kjøpte PCer, mister vel garantien hvis du åpner PCen? Men sjekk på komplett sine sider. Kanskje du har mistet den alt hvis du har åpnet kabinett døren?

Lenke til kommentar

skal kjøpe ny PSU når jeg kommer så langt i mitt prosjekt...

Dessuten, så måtte jeg sette inn nettverkskort da jeg fikk pc`en og da var forseglingen brutt...

 

Jeg får kjøpe meg vifter og kikke på greia en dag.

 

blir sannsynnlig å kjøpe 4x800mm 37db Papst

og 2x120mm 37db Papst

og en 80-120mm adapter

 

Så, har jeg bestilt multiverktøy til casemod, så jeg kan orde plexi-glass i døra, der jeg har tenkt å sette en av de 120mm Papst viftene..

men nå kommer jeg over til casemod, så jeg stopper her.. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...