MarkusG Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Har lest det som står i malen og begynner å skjønne litt hva det er. Men jeg har noen spørsmål angåendet WLAN - Kan du koble deg opp mot andre mobler og enheter via WLAN? Akkurat som BT? - Kan du koble deg på internett via det? Og hvis, hvordan? Takker for alle svar Lenke til kommentar
SumSar Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) tror det trådløst nettverk? W(ireless)LAN Endret 9. januar 2005 av SumSar Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 W-lan er tråløst nettverk. Fungerer ikke overalt, men der det er tråløst ADSL kan du koble deg opp med w-lan og få ADSL på mobilen/PDAen gratis. Vet ikke om det er mulig å koble seg opp mot andre telefoner med w-lan. En type bensinstasjoner (husker ikke hvilken) har dette, og mange bedrifter har det også. Lenke til kommentar
MarkusG Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 Hvor lang rekkevidde er det? Altså hvor nære må du være en plass med trådløst internett? Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 En type bensinstasjoner (husker ikke hvilken) har dette, mange bedrifter har det også. Tror det er statoil som har det.. Lenke til kommentar
edonis Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 W-lan er tråløst nettverk. Fungerer ikke overalt, men der det er tråløst ADSL kan du koble deg opp med w-lan og få ADSL på mobilen/PDAen gratis. Vet ikke om det er mulig å koble seg opp mot andre telefoner med w-lan. En type bensinstasjoner (husker ikke hvilken) har dette, og mange bedrifter har det også. Hjemme har vi trådløs Telenor ADSL gjennom en D-link de-614+, kan jeg da surfe på mobilen min gratis? hvordan, i tilfelle? Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Hjemme har vi trådløs Telenor ADSL gjennom en D-link de-614+, kan jeg da surfe på mobilen min gratis? hvordan, i tilfelle? Da må du ha en mobil (f. eks nokia 9500) som støtter WLAN. Forøvrig har Peppes wlan Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Grunnen til at jeg nevner wLAN som et alternativ er at det allerede finnes noen mobiler på markedet (bla. Nokia 9500) med dette eller med utbygningsmulighet for dette (gjennom SD). Så hvorfor har de det? Jeg starter med å sitere 'Ordlisten for mobilbrukere' som ligger under 'guider' her på amobil.no: WLAN (Wireless LAN) - Det samme som et vanlig LAN (Local Area Network), med unntak av ledninger. Her er alt trådløst og har hastigheter på alt fra 2 til 54 Mps. Her går utviklingen fort, og det kommer stadig høyere hastigheter. Grunnen er relativt simpel, via wLAN får du tilgang til det meste av filene du har, kan sende de til og fra, koble deg opp til internett,(intranett) som vanligvis er et noe raskere nett, sende/motta email 'billigere' osv. Itillegg har Nokia 9500 (kanskje flere?) mulighet for å kun ha på wLAN og slå av GSM (på en måte selve telefonen altså). Dermed kan man være tilkoblet wLAN på flyet, hotellet o.l. i sikkerhet. Når det gjelder Statoil sitt wLAN tilbud så er dette noe man ('selvsagt') betaler for. - edonis: Så lenge din router støtter samme 'type' wLAN som telefonen (for Nokia 9500 gjelder dette 802.11b standarden, altså 11Mbit pr. sek.) (Itillegg må du selvsagt tilpasse en evt. kryptering deretter, Nokia 9500 fks. støtter bla. Cisco CCX, WPA 1.0, VPN osv.) Lenke til kommentar
Tommy Angelo Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Nå blir 9500 slaktet sønder og sammen i alt som er i tester. Så 11 Mbit pr sek er vel en hastighet du ikke engang er i nærheten av. Synd for jeg hadde veldig lyst på den telefonen. " Jaguar med strikk motor" " Glem Wlan, bruk GPRS, det går raskere" http://mobiltesten.no/default.asp?page=109&article=14467 http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1305091 http://www.dinside.no/php/art.php?id=114864&=katnav Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Nå blir 9500 slaktet sønder og sammen i alt som er i tester. Så 11 Mbit pr sek er vel en hastighet du ikke engang er i nærheten av. Synd for jeg hadde veldig lyst på den telefonen. " Jaguar med strikk motor" " Glem Wlan, bruk GPRS, det går raskere" http://mobiltesten.no/default.asp?page=109&article=14467 http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1305091 http://www.dinside.no/php/art.php?id=114864&=katnav Det er selvsagt en annen sak Men den støtter altså 802.11b (11 mps), det var det jeg ville presissere Lenke til kommentar
MarkusG Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Grunnen til at jeg nevner wLAN som et alternativ er at det allerede finnes noen mobiler på markedet (bla. Nokia 9500) med dette eller med utbygningsmulighet for dette (gjennom SD). Så hvorfor har de det? Jeg starter med å sitere 'Ordlisten for mobilbrukere' som ligger under 'guider' her på amobil.no: WLAN (Wireless LAN) - Det samme som et vanlig LAN (Local Area Network), med unntak av ledninger. Her er alt trådløst og har hastigheter på alt fra 2 til 54 Mps. Her går utviklingen fort, og det kommer stadig høyere hastigheter. Grunnen er relativt simpel, via wLAN får du tilgang til det meste av filene du har, kan sende de til og fra, koble deg opp til internett,(intranett) som vanligvis er et noe raskere nett, sende/motta email 'billigere' osv. Itillegg har Nokia 9500 (kanskje flere?) mulighet for å kun ha på wLAN og slå av GSM (på en måte selve telefonen altså). Dermed kan man være tilkoblet wLAN på flyet, hotellet o.l. i sikkerhet. Når det gjelder Statoil sitt wLAN tilbud så er dette noe man ('selvsagt') betaler for. - edonis: Så lenge din router støtter samme 'type' wLAN som telefonen (for Nokia 9500 gjelder dette 802.11b standarden, altså 11Mbit pr. sek.) (Itillegg må du selvsagt tilpasse en evt. kryptering deretter, Nokia 9500 fks. støtter bla. Cisco CCX, WPA 1.0, VPN osv.) Gjorde det ikke så mye klarere men Hvordan skal man betale Statoil F.eks? Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Gjorde det ikke så mye klarere men Hvordan skal man betale Statoil F.eks? Hva er det du ikke skjønner? - Statoil tingen må du liksom betale på forhånd- via et kontantkort lignende system eller noe sånn. Men har du wLAN på jobben eller hjemme er dette selvsagt gratis, er jo tilgangen til nettet du betaler for hos statoi. Endret 10. januar 2005 av Remerser Lenke til kommentar
MarkusG Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 OK da skjønner jeg, har du svar på det andre spørsmålet mitt i slengen? Om det er mulig å koble sammen mobiler og enheter med det? Lurer litt på det... Siden PSP har WLAN Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Akkurat det er jeg passe usikker (vet ærlig talt ikke), men antar egentlig at det ikke går. (Tar andre enheter i sammenligning, og ofte kreves det router). Lenke til kommentar
MarkusG Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Link Lett å bruke Maskinen er lett å bruke. Alt fra å bytte spill til og spille over WLan går som en drøm. Overføring av bilder og video krever ikke mer enn en datamaskin med USB-utgang. Når PSP’en er koblet til, flytter du bare filene over. Navigasjonen i menyene på spilleren går også som fot i hose. Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Link Lett å bruke Maskinen er lett å bruke. Alt fra å bytte spill til og spille over WLan går som en drøm. Overføring av bilder og video krever ikke mer enn en datamaskin med USB-utgang. Når PSP’en er koblet til, flytter du bare filene over. Navigasjonen i menyene på spilleren går også som fot i hose. Hva har det med saken å gjøre uansett? PSP er ikke Nokia 9500 Dessuten er det snakk om to ulike enheter og merker. Lenke til kommentar
MarkusG Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Nei var ikke det jeg mente.... Lurte på om det var via WLAN man koblet seg opp mellom to PSP'er, Postet denne her fordi at det er ingen som svarer på duppeditter forumet... Endret 10. januar 2005 av makos Lenke til kommentar
VroD Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Hei slenger meg på her eg. Du spør om det er via wlan man kopler to PSPer, og det er det. Som det står i artikkelen du henviser til, link " Lett å bruke Maskinen er lett å bruke. Alt fra å bytte spill til og spille over WLan går som en drøm. Overføring av bilder og video krever ikke mer enn en datamaskin med USB-utgang. Når PSP’en er koblet til, flytter du bare filene over. Navigasjonen i menyene på spilleren går også som fot i hose. " Ein annan ting er at det også er wlan på utrolig mange hotell i norge, og det er wlan i sentrum av mange byer i europa. mvh: frode Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Altså koble enheter direkte sammen uten bruk av router? Forstår jeg deg riktig? Dette kalles ad-hoc. Det støttes av de aller fleste enheter som støtter WLAN, om ikke alle. Alt du trenger er to enheter med støtte for WLAN . Når det gjelder Internett: Hvis det i området er koblet et trådløst aksesspunkt til Internett funker det fint. (Om aksesspunktet må ha en router innebygget eller tilkoblet varierer etter om du må koble til eller ikke). Hos foreldrene mine får jeg for eksempel Internett fra to av naboene som bor 30 meter unna gjennom vegger og garasjer. Vandrer jeg ut av huset får jeg opp 2-3 nettverk til. Du kan altså surfe med alt som støtter WLAN veldig mange plasser om du bor i byen . Lenke til kommentar
MarkusG Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 Har noen flere spørsmål her siden på duppeditter forumet har ingen svart på 5 dager Vet noen av dere om det kommer brennbare UMD - disker? Slik at man kan legge inn sager og filmer på dem? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå