Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilpleietråden - hva og hvordan

bfisk

Anbefalte innlegg

Hei!

Man får jo etterhvert et personlig forhold til bilen sin, og man ønsker å få den til å ta seg best mulig ut. Hva bruker dere av bilpleieprodukter? Hvor ofte vasker dere bilen, og hvor nøye?

Jeg prøver å vaske bilen en gang i uka nå som det er salt på veiene. Noen ganger blir det en nøye vask, hvor jeg også vasker inni, og noen ganger går det kun en kattevask med spyleren med og uten såpe. Har jeg følgende i "bøtta" mi:

Høyttrykkspyler med høytrykkspylershampo fra Biltema

Støvsuger

15-liters bøtte

Syntetisk pusseskinn (turtlewax)

Polérpapir

Småsvamper

Store vaskesvamper

Kjøkkenrull

---

Mikroavfettingsspray

Turtle Wax Zip bilshampo

Brilliant Wax (biltema)

AutoGlym Glass Polish

Black Wax ("bumper-shine" fra Biltema)

Jif Glassvask

Turtle Wax silikonstift

Forøvrig: har etterhvert begynt å gå opp for meg at det er forskjell på å polere og å vokse bilen... Skal man først vaske, så polere, og så vokse? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det en stund siden jeg har hatt bilen på veien, men dette pleier jeg å gjøre :

Enkel vask : Ha på avfettingsmiddel, spyler av på bensinstasjon med høytrykk spyler og drar av alt vannet med en gummiskrape og tørker tilslutt vekk resten av vannet.

Legger jeg litt mer arbeid idet så vasker jeg bilen for hånd med autoglym såpe, har brukt litt forskjellige produkter, og autoglym er uten tvil best syns jeg.

Vasket vel bilen sånn ca 1-2 ganger i uka, avhengig av vær osv.

Et lite tips til rengjøring av ruter, bruk avispapir, blir utrolig reint, får vekk alt av flekker osv.

Polerer\vokser vanligvis om våren og høsten, men vurderer å gjøre det oftere, kanskje annenhver måned. Hva som er forskjellen på polering\voksing, har du en forklaring, har alltid trodd det var det samme.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Jeg er egentlig mer og mer usikker, jo mer jeg leser om dette. Har også alltid trodde det var det samme.

Virker som det er en type man skal bruke først for å rense lakken og "glatte den ut", og så en annen type man skal ha på etterpå, som er en slags beskyttende hinne.. Men jeg vet egentlig ikke.

Lenke til kommentar

Jeg bruker alltid to typer, en som jeg mener er voks, den man tar på først, og så tar man på et annet middel som er tynnere enn voksen, som skal gi mer glans. Mener jeg fikk med en bruksanvisning når jeg kjøpe en en pakke med diverse ting fra autoglym, skal se om jeg finner den, sto litt om hva man skulle bruke, rekkefølge osv.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...