Gå til innhold

Vannet går ikke rundt...!

Anbefalte innlegg

Jeg omplasserte vannkjølinga fra og ha pumpa (eheim aquastream) ned til opp i kabinettet.

Radiatoren har jeg nederst i kabinettet og jeg flytta den 5 cm lengre frem i kabinettet.

Jeg har denne radiatoren

og denne tanken og denne blokka.

I tillegg til å skifte plasser på gjenstander rundt om i kabinettet så utførte jeg en såkalt "Eheim mod" på pumpa som går ut på å feste propellen bedre så det ikke lager en "klirrelyd" (som da irriterte meg sterkt, FØR).

Nå får jeg ikke vannet til å gå helt rundt i systemet....

Trenger hjelp, er det pumpa svak eller er noe annet galt som jeg kan teste ut ?

Vannet kommer nesten opp til pumpa og jeg lurer på om det er utluftingssystemet i pumpa som nekter ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje pumpa ikke har nok sugehøyde, eventuelt kan du jo prøve å senke pumpa til "den får tak på vannet" for å så løfte den igjen.

Uansett bør pumpa være nederst i systemet

Ei sentrifugalpumpe som vi brukar i vannkjølinga har tilnærma 0 meter sugehøyde for luft. Den må ha vann heilt inn til "propellen" for å fungere. Når den har fått litt vatn å jobbe med er det ikkje så nøye kor den står.

Likevel kan det nevnas at trykket i systemet vanligvis vil være minst ved innløpet til pumpa. Om vanntemperaturen blir for høg blir slangen mjuk og føyelig. Om trykket samtidig kjem under atmosfæretrykket kan slangen kollapse - bli flattrykkt. Ikkje heilt bra for sirkulasjonen mao.

Dette kan vi forhindre ved å plassere pumpa lavt i forhold til tanken og/eller ein tjukk slange mellom pumpe og tank.

Lenke til kommentar
Kanskje pumpa ikke har nok sugehøyde, eventuelt kan du jo prøve å senke pumpa til "den får tak på vannet" for å så løfte den igjen.

Uansett bør pumpa være nederst i systemet

Jeg har som sagt plassert pumpa ned men, vannet stiger og går trekker seg tilbake igjen hele tiden... mellom cpu og tanken er problemet med at lufta går ikke ut...

PS. Det er ikke overalt det er luft...

Det er bare et lite parti.......

Men det hinder kjølingen i å gå helt rundt.

Skjønner ikke hvorfor utluftingssystemet fungerer som det skal...

Jeg har latt pcn stå på i en time...

og ser litt forbedringer.. Men ikke mye...

Jeg kan jo slenge opp et par bilder senere..

Lenke til kommentar
Du kan godt ha pumpen høyt plasert bare du har vanntanken litt høyere oppe enn pumpen. På den måten så vil vannet samle seg i vanntanken og ikke i pumpen. Jeg har pumpen og vanntanken høyt oppe, dette er ikke noe problem. Men pass på for luft i pumpen. :yes::D

Du mener vel: luften?

Lenke til kommentar

Samme problem her, har Titan TWC-A04

Pompe,tank og radiator i et...

Å det ligger på høyde med cpu.

Slik er det satt opp: System--> Cpu--> liten radiator(80*80)--> Gpu--> System.....

Når jeg har koblet til Agpblokka og, vil ikke vannet gå rundt og det er luft noen plasser.

Men når jeg kobla ut Agp blokka så gikk det greit med en gang :cry: ....

Titan Twc A04 er jo til for å klare å drive agp og.........

Vet ikke hva jeg gjør galt....

Noe hjelp å få ;) ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...