Gå til innhold

Hva er poenget med kløe?

Dotten

Anbefalte innlegg

Det er en ting her i livet jeg absolutt ikke forstår. Nei, det er ikke snakk om meningen med livet, eller om Gud eksisterer.

Men det er snakk om kløe.

Hva i all verden er poenget med at menneskekroppen plutselig skal finne ut at den klør på enkelte områder? Hvorfor i all verden har ikke dette forsvunnet i evolusjonen?

Det er jo totalt meningsløst. Man kan plutselig begynne å klø, f.eks hvi huden blir irritert på noe. Men hvorfor skal huden signalisere dette med å begynne å klø? Det er jo totalt meningsløst. Og hvorfor? Jo fordi det å klø er så forbaska godt. Så da klør man - og hva skjer? Jo man får sår eller utslett. Som sagt totalt meningsløst.

Enda værre er det med sår. Begynner sårene å gro, noe som er en fin funksjon som kroppen vår har. Hva skjer da? Jo det begynner å klø når det gror! Hva i h.elvete er poenget med det, unnskyld meg uttrykket? Da risikerer man jo bare å skrape opp igjen såret, eller få sår rundt såret som gror..... :no:

Nei, er det noen der ute som kan gi meg et svar på dette fenomenet. Er det bare en "bug" i systemet.... ? :roll:

Takker på forhånd for svar. :p

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel fordi at kroppen varsler om at det er noe som irriterer huden og et dette kan være en morderisk mygg eller annet mer undsinet vesen som vi bør få vekk før det spiser oss opp!

Men jeg har lest at jo mer du klør, vil det bare klø enda mere, siden man klør bort det naturlige beskyttelseslaget huden har, som er fett.

Lenke til kommentar
Ja, deilig å klø.

Grusomt å la være.

Men...snodige ting du lurer på tråden?

Hmmm, ja glemte den tråden. En moderator kan vel bare stenge denne så kan jeg poste der hvis det skjer ;)

Og hvis den blir stengt, beklager bryderiet moderator :innocent:

Lenke til kommentar
Det er vel fordi at kroppen varsler om at det er noe som irriterer huden og et dette kan være en morderisk mygg eller annet mer undsinet vesen som vi bør få vekk før det spiser oss opp!

Men er jo ikke det som er tilfellet når et sår f.eks gror....

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke med huden din, men huden min har i allefall ikke øyne til å se hva som er et sår og hva som er en mygg...

Det kan kanskje ha noe med det at kroppen gir beskjed om at det stedet du har sår trenger pleie. På diverse dyreprogrammer så ser en at dyr som har fått sår slikker det "rent" (spyttet til div dyr inneholder en del bakterier).

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke med huden din, men huden min har i allefall ikke øyne til å se hva som er et sår og hva som er en mygg...

Det kan kanskje ha noe med det at kroppen gir beskjed om at det stedet du har sår trenger pleie. På diverse dyreprogrammer så ser en at dyr som har fått sår slikker det "rent" (spyttet til div dyr inneholder en del bakterier).

Hmm, du kan ha et poeng. For huden rundt såret er jo den som begynner å klø, og den merker vel noe "fremmed" i nærheten.

Men kløe er da et veldig "buggete" system, fordi det medfører jo en del plager. Og det er jo rart at det å klø skal være behagelig.

Lenke til kommentar

Hmm, du kan ha et poeng. For huden rundt såret er jo den som begynner å klø, og den merker vel noe "fremmed" i nærheten.

Men kløe er da et veldig "buggete" system, fordi det medfører jo en del plager. Og det er jo rart at det å klø skal være behagelig.

JEG VET DET!

Gud kjedet seg da han bygde mennesket!

Men tilbake til saken du stimulerer kløe når du slikker det stedet som klør også. Serlig hos dyr som ofte har en mer ru tunge.

Lenke til kommentar
Noen ganger klør det fordi det er noe så enkelt som f.eks. en flue som har satt seg på deg. Kroppen varsler, men fordi det ikke er direkte fare, varsles det ikke som smerte. Se på det som varsling med lav prioritet.

Så man får en flue i rævva når det klør der da? tror ikke det.

Ikke annet enn hår og skit der...

Lenke til kommentar
Noen ganger klør det fordi det er noe så enkelt som f.eks. en flue som har satt seg på deg. Kroppen varsler, men fordi det ikke er direkte fare, varsles det ikke som smerte. Se på det som varsling med lav prioritet.

Så man får en flue i rævva når det klør der da? tror ikke det.

Ikke annet enn hår og skit der...

Som sagt, det er nok en "bug" i systemet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...