Gå til innhold

V-sync-av eller på?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg har et 6800 gt kort og lurer på hva forskjellen er når V-sync er på eller av?  Hva gjør egentlig V-sync? :whistle:

V-sync har som hensikt å synkronisere antall bilder per sekund med oppdateringsfrekvensen på skjermen. På denne måten unngår du såkalt "tearing".

Ved å aktivere v-sync vil du også tape ytelse, men dersom du har en kraftig maskin, skal ikke dette være et problem.

Endret av apwr
Lenke til kommentar

"Tearing" er når du kan antyde at bildet blir revet opp i to deler når du f.eks snur deg rundt veldig hurtig i et skytespill. Noen kan ikke forakte "tearing" mens andre synes det er helt greit.

Men husk at v-sync tapper ytelse, men i de fleste tilfeller vil det ikke være et problem med 6800GT.

Lenke til kommentar

La oss si at skjermkortet kan kjøre et spill i 65FPS mens skjermen kjører på 70Hz. Dvs at skjermkortet ikke er raskt nok til å rendre en hel frame per refresh. Siden kortet da må vente på vsyncen før den kan begynne å rendre neste frame (med dobble buffering) så er resultatet at skjermkortet bommer på anhver vsync og frameraten blir da halvparten av refresh raten. La oss da si at en frame er 90% ferdig når en vsync kommer, da må kortet rendre de resterende 10% under neste vsync interval, resten av tiden står kortet idle. Dette vil mao si at selv om kortet kan rendre 65 frames i sekundet får du kun 35FPS.. det er ganske waste spør du meg.

I situasjoner der skjermkortet bommer på 2 eller flere vsync etterhverandre begynner vi å snakke om slide-show. Så spesielt med trege kort og krevende spill kan det det hardt utover ytelsen.

De fleste spill har vsync default av nettopp pga dette.

Selv vurderer jeg fra spill til spill om jeg skal bruke vsync eller ikke.

Tearing er ikke alltid like merkant og enkelte er mer følsom for det enn andre.

Lenke til kommentar

eg merka det eindel før, men idag så er det heilt fint med alt av

er jo STOR ytelses forskjell i fleire spel

BTW spel med dynamisk lys som blinker VELDIG ofte i sekundet ser heilt på trynet ut uten vsync

Eksempel her er feks gamle Unreal 1

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar
Det er snakk om 1 promille ytelsesforskjell.

Det er så betydelig stor bildeforskjell, at det lille ytelsetapet ikke spiller noen rolle.

Jeg spiller HL2 i 1024x768 med alt på maks samt 4xAA uten vsync av den enkle grunn at den får meg ned i 30 FPS på brett med store landskaper (kanalene f.eks) Med vsync av holder jeg 50-60 FPS.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Det er snakk om 1 promille ytelsesforskjell.

Det er så betydelig stor bildeforskjell, at det lille ytelsetapet ikke spiller noen rolle.

Jeg spiller HL2 i 1024x768 med alt på maks samt 4xAA uten vsync av den enkle grunn at den får meg ned i 30 FPS på brett med store landskaper (kanalene f.eks) Med vsync av holder jeg 50-60 FPS.

Ja, ok. Jeg overdrev litt. :blush:

Men jeg spiller heller HL2 med 30fps uten tearing, enn med 50fps med tearing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...