Gå til innhold

Gammel Toshiba! (T1950CT, for å være nøyaktig)

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått tak i en Toshiba T1950CT fra 1994. Disken er formatert, og det er kun MS-DOS 6.2 på maskinen. Jeg lurer på om det er mulig å få installert Windows el. lignende på maskinen. Det må være et slikt operativsystem, ettersom jeg ikke liker MS-DOS og slike (hvem gjør vel det?!). Disken er 500 mb stor, og den har en diskettstasjon. I tillegg er det en mus som stikkes inn på siden av denne masinen, og en kortplass.. Dette er alt jeg vet. Utenom å innstalere windows, vil jeg vite om det er mulig å sette inn et nettverkskort i maskinen og lignenede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heisann, vet ikke hvor mye plass win 95/98 krever men det må vel bli noe av dem, dersom det er et PCMCIA kortplass du har så kan du sette et nettverkskort i det, det er på størrelse med ett kreditkort (litt tykkere og lengre) og koster mellom 500 - 1000 kroner.

er det ikke cd-rom på så må du vel nesten kjøpe en ekstern, som også kan kobles via f.eks. PCMCIA kortplass. dette er noe du trenger for å installere win, men det vil jo ikke akkurat bli mye plass igjen til office f.eks. og slike ting da du bare har 500 mb ledig. og en ekstern cd rom koster jo penger den og. så vil du ha en bærbar som du kan bruke fornuftig, så ville jeg nesten anbefale deg å finne en litt nyere modell, med større hardisk og evt cd-rom. vet ikke hvor vanlig det er med netkort i eldre modeller, det er jo ikke akkurat standard i dag heller..

Den menneskelige hjerne fungerer

ikke raskere enn de tregeste hjernecellene, regelmessig inntak av alkohol hjelper til med å fjerne de svakere hjernecellene, som igjen gjør at hjernen blir et raskere og mer effektivt organ.

[ Denne Melding var redigert av: Folo på 2002-06-12 12:17 ]

Lenke til kommentar

Toshiba T1950CT er en 486/DX2/50MHz såvidt jeg vet.

Det er normalt ikke mer enn 16Mb minne på den.

Den ble levert med Win 3.1 eller 3.11

Win 3.11 ble levert på 9 disketter.

Om den støtter PCMIA nettverkskort er jeg ikke sikker på.

En eldre versjon av Win 95 burde kanskje også gå.

Den var å få på 21 disketter.

I Dos 6.22 ligger software som kan fordoble diskens størrelse.

Lenke til kommentar

Når det gjelder dette med å skaffe seg en ny maskin, så er det uaktuelt. Jeg skal skaffe meg en ny snart uansett, men det hadde vært morsomt å se hva du kan få gjort med en åtte år gammel maskin. Fikk tak i tre andre datamaskiner i går (stasjonære), og jeg vil gjerne ha noe ut av dem og. Har nok litt samlermania når det gjelder gamle datamskiner og mobiltelefoner...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...