Gå til innhold

Ringenes Herre sammendrag, tilbakemeldinger?

Anbefalte innlegg

Hei!

På skolen, har vi et litratur prosjekt, vi skal lese en bok og skrive sammendrag av boken. Jeg har lest Ringenes Herre 2 ganger før, også leste jeg den i julen.

Sammendraget mitt inneholder ikke bare Ringenes Herre, men også Hobbiten og litt fra Silmarilion (skrev jeg det rett?). Jeg er ikke ferdig med To Tårn og Atter en Konge enda.

Her er sammendraget:

Innledning

J.R.R. Tolkien begynte å skrive Ringenes Herre i 1937 og var ferdig i 1954. Ringenes Herre regnes som ett verk, men er delt opp i seks bøker, og har tre undertitler, Ringenes Brorskap, To Tårn og Atter en Konge. Hobbiten kom ut i 1937, den var egentlig en barnebok. Silmarilion er delvis skrevet av sønnen til J.R.R Tolkien, Christopher Tolkien.

I dette sammendraget konsentrerer jeg meg mest om Ringenes Herre.

Om Saruon

Sauron var opprinelig et englelignende vesen som kunne skifte usende. Han tjente Melkor (senere kalt Morgoth)

Om maktens ringer

Tre Ringer for alvene under det blå;

Syv er for dverger i saler av sten;

Ni for menn som all kjødets gang må gå

Men for Mørkets herre en eneste en

I det dunkle Mordor hvor skyggene rår.

Én Ring skal samle dem, én Ring finne dem,

Én Ring betvinge dem og i mørket binde dem.

I det dunkle Mordor hvor skyggene rår.

Det var Saruon som først lærte Alvene å smi magiske ringer. Det ble smidd tre ringer for alvene. Det var Gil-galad, Galadriel og Cirdan som hadde ringene først. Før Gil-galad døde, gav han sin ring til Elrond. Cirdan gav sin til Mithrandir (Gandalv). Galadriel beholdt sin.

Det ble også laget syv ringer for dvergene. Fire ble spist opp av drager og de tre andre fikk Sauron tak i.

Menneskene fikk ni ringer, men menneskene var lette å påvirke, de ble Saurons tjenere, og ble til ringskrømt. Bare en med en av maktens ringer kunne se dem.

På innsiden av Den Ene Ringen sto dette (oversatt fra en Mordor dialekt av Alvisk):

Én Ring skal samle dem, én Ring finne dem,

Én Ring betvinge dem og i mørket binde dem.

Hvis Sauron fikk tak i Ringen så hadde han makt til å herske over alle de andre ringene.

Om Hobbitene

Hobbitene er ca 3 fot høye. De slekter mer på alver og mennesker enn dverger. De er veldig glade i mat og var sannsynligvis de første som puttet Pipe-urt i piper

Hobbiten

Bilbo er en helt vanlig Hobbit, helt til Gandalv og 13 dverger kommer på døren, og skal ha han med til Ensomhetsfjellet, som lomme tyv og for å drepe en drage, som har tatt dvergenes huleganger og gull.

På reisen må de søke ly for regnet i en liten hule, det viser seg at det egentlig er en av inngangene til et hule nettverk som tussene hadde. Bilbo går seg bort og kommer helt ned til roten av fjellet. Der finner han en gull ring og det er ikke bare en vanlig gull ring, det er Den Ene Ringen. Da de kom til Ensomhetsfjellet, fant de en bakvei inn i fjellet. Bilbo måtte gå inn, og helt ned til dragen, han tok med seg et stort drikke beger i gull opp til de andre dvergene. Da ble dragen sur og for ut for å finne den som hadde vært og hentet noe av skatten, dragen fløy til en landsby som lå i nærheten. Der var det en som greide å felle dragen. Etter dragen var felt, så var det et stort slag på grunn av at dvergene hadde drept stortussen da de ble angrepet av tussene i tusse hulene. Bilbo kom seg hjem igjen og levde lykkelig… …en stund.

Ringenes Herre – Ringenes Brorskap

Bilbo hadde avskjedsfest og bursdag for seg selv og Frodo, Bilbo ble 111 år og Frodo 33 år, Frodo ble myndig. Midt under avskjedstalen, forsvant Bilbo i et lysblaff.

Frodo gikk inn, der satt Gandalv, han gav Frodo testamentet og Ringen fra Bilbo.

Gandalv kom til Frodo det året han ble 50 år gammel. Gandalv fortalte historien om Ringen. Det var ingen på skrift på ringen før Gandalv hev den i peisen, da kom skriften fram.

Frodo måtte dra fra Hobbsyssel snarest mulig. Da han dro, ble Sam, Munti og Pippin med.

På veien til Bri måtte de passe seg for sorte ryttere, Ringskrømt. I Bri møtte de en man som kalte seg Vidvandre. Han sa at de måtte gå før det ble lyst dagen etter, fordi Ringskrømtene var etter dem, dessuten måtte de sove på samme rom som han. På natten kom skrømtene, men de fant bare noen sekker fylt med gress. Dagen etter gikk de til Blåsertorp. Der ble de angrepet på nytt av skrømtene. Frodo ble stukket av Heksekongen fra Angmar, en av Ringskrømtene.

Etter noen dager kom de til Kløvendal. Der møtte de Gandalv og Bilbo. Bilbo hadde dratt dit etter selskapet, og Gandalv hadde vært fanget hos Saruman den Hvite. Saruman var trollemenenes leder, men nå hadde han inngått i en allianse med Sauron. Sauron var nå på leting etter Den Ene Ringen. Hvis han fikk tak i den, kom ikke Midgard til å se ut som det så ut da. Det var ingen som hadde store nokk hærer, for å forsvare seg mot en så stor makt!

Det vare et rådsmøte i Kløvendal, der det skulle bestemmes, hva som skulle skje med Ringen. Det ble bestemt at Ringen skulle ødelegges, men den eneste måten å ødelegge en av maktens ringer, var enten å kaste den ned i Dommedags Berg eller at en drage spiste den opp. Det var ingen drager igjen i Midgard, så det var bare et alternativ. Frodo meldte seg frivillig til å bære ringen. Sammen med Frodo dro Munti, Pippin, Sam, Gandalv, Boromir, Aragorn, Legolas og Gimli. Boromir kom fra Minas Tirith og var sønn til Riksforstander Denethor II. Legolas var alv fra [Lothlorien?]. Gimli var en dverg og kom fra [Ensomhetsfjellet].

Egentlig skulle de gå over et fjell, men det var alt for mye snø, så de bestemte seg for å gå igjennom Moria, en forlatt dvergesteinhall, i fjellet. I et gravkammer ble de angrepet av orker. Det var så vidt de kom seg unna. På en bro ved utgangen, ble de angrepet av en Balrog. En Balrog er et svært flamme vesen fra dypet. Gandalv datt ned i dypet i lag med Balrogen.

Etter Moria, dro resten av brorskapet til Lothlorien. I Lothlorien fikk Frodo se i en vannfontene hos Galadriel. Han så Gandalv, og at Hobbsyssel ble angrepet av orker.

Brorskapet tok båt ned Storfloden, og ved [Amon Hen] gikk de i land. Orkene angrep dem og Boromir ble drept. Orkene tok med seg Munti og Pippin, fordi, de trodde at det var de som hadde ringen. Frodo og Sam, dro over fjellet.

Aragorn, Legolas og Gimli, dro etter orkene, for å redde hobbitene.

Noen med forslag til endringer? Noe mere jeg burde ta med?

Edit: alt inni klammer er ting jeg ikke er 100% sikker på.

Endret av Gwaihir Vindherre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis Sauron fikk tak i Ringen så hadde han makt til å herske over alle de andre ringene.

Akkurat dette virket litt merkelig for meg. Du burde kanskje nevne at det var Sauron som lagde ringen og mistet den.

Kan kanskje skrive litt mer om forhistorien generelt.

Ellers vil jeg prøvd å skrive om litt på Hobbiten-delen. Den er skrevet litt vanskelig.

Hoveddelen ville jeg delt litt opp i avsnitt. Ting som dette ser ganske uryddig ut:

Frodo gikk inn, der satt Gandalv, han gav Frodo testamentet og Ringen fra Bilbo.

Gandalv kom til Frodo det året han ble 50 år gammel. Gandalv fortalte historien om Ringen

Du burde kanskje gå gjennom litt og se om du finner noen ting du kan forklare litt bedre. Alle vet ikke like mye om dette emnet.

Moria er vel forresten en slags dvergeby og boka heter "Ringens Brorskap"

Ellers ville jeg og passet meg litt for orddelingsfeil.

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar
Sauron var opprinelig et englelignende vesen som kunne skifte usende.

Tja... En maia. Hvis du setter det at maiaene kunne skifte utseende høyest, syns jeg ikke du har prioritert riktig.

Om du leser begynnelsen av Sillmarillion, finner du ut mye om hva en maia er, og kan forhåpentligvis skrive noe litt mer relevant... (IMO).

Men det ser jo ganske bra ut, om enn ikke litt kort.

Lenke til kommentar
Sauron var opprinelig et englelignende vesen som kunne skifte usende.

Tja... En maia. Hvis du setter det at maiaene kunne skifte utseende høyest, syns jeg ikke du har prioritert riktig.

Om du leser begynnelsen av Sillmarillion, finner du ut mye om hva en maia er, og kan forhåpentligvis skrive noe litt mer relevant... (IMO).

Men det ser jo ganske bra ut, om enn ikke litt kort.

Det er ganske lenge siden jeg leste Sillmarillion, og jeg har ikke den selv, men jeg kan sikkert få låne den fra en kompis i morgen. Ellers takk for tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Når du skriver et sammendrag av en bok må du huske på at den som leser sammendraget kanskje ikke har lest boka før. Hvis jeg ikke har lest boka før ville det hver mange ting jeg ville lurt på.

Gandalv kom til Frodo det året han ble 50 år gammel. Gandalv fortalte historien om Ringen.

Du burde fortelle at det er Den Ene Ringen det er snakk om, og hvilken historie det er snakk om.

Frodo måtte dra fra Hobbsyssel snarest mulig. Da han dro, ble Sam, Munti og Pippin med.

Hvorfor måtte Frodo reise fra Hobbsyssel? Du burde kanskje si at han reiser fordi Sauron er på jakt etter ringen.

Sauron var opprinelig et englelignende vesen som kunne skifte usende. Han tjente Melkor (senere kalt Morgoth)

Du burde kanskje skrivet at han er ond.

Ellers ser det bra ut, men du kunne slått sammen enkelte setninger slik at det det blir mer flyt i språket. Enkelte skrivefeiler. Det kunne kanskje vært litt lengere og mer detaljert, husk at det er en ganske lang bok du skriver om.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Dette ble vel, etter min mening, en altfor kortfattet og knotete sammendrag av boken. Hendelsesforløpet er ikke riktig forklart, og jeg er i tvil om at folk som ikke har lest boken eller kjenner historien bak, ville forstått mye av dette. Attpåtil av det andre har påpekt, vil jeg trekke fram følgende som jeg mener krever din oppmerksomhet:

Midt under avskjedstalen, forsvant Bilbo i et lysblaff.

Her burde du forklare at Bilbo, som nå har bært ringen og dens byrder i lang tid, ønsket selv å forlate Hobsyssel og at det dermed ikke var en kidnapping det er snakk om (som du muligens gir inntrykk av her).

Frodo ble stukket av Heksekongen fra Angmar, en av Ringskrømtene.

Men du har rent glemt å nevne den forferdelige forgiftningen av kniven, den ville flukten til vadestedet, og det faktum at Frodo såvidt overlevde hendelsen.

I Lothlorien fikk Frodo se i en vannfontene hos Galadriel. Han så Gandalv, og at Hobbsyssel ble angrepet av orker.

Kanskje burde du spesifisert at dette var et magisk vann-speil (skål med vann til randen) som viste fortid, nåtid og fremtid.

Orkene tok med seg Munti og Pippin, fordi, de trodde at det var de som hadde ringen

Saurmans visdom var muligens innskrenket etter forræderiet, men han hadde fremdeles nok vett til å ikke informere orker altfor inngående om sine ærender, ettersom de ikke er særlig til å stole på. De fikk kun ordre om å bringe tilbake småfolket urørt og i livet , mens de andre skulle drepes. Ikke mer.

For en bok med så stor dybde og stoff, er det ikke rart du må korte ned på mange punkter. Men ikke la det gå utover sannheten; et sammendrag skal presentere fakta, ikke bruddstykker av den egentlige betydningen. Men jeg synes dog du har gjort et godt arbeid med teksten, og med litt finpussing bør den gi et godt bilde av historien i korte trekk. Prøv dessuten å få bort noen av skrivefeilene, enten gjennom Word eller finurlig gjennomlesning.

Lenke til kommentar
Når du skriver et sammendrag osv...

Jeg holder akkurat nå å skrive mer om Sauron. Jeg skal også ta med mer om Tom Bombadill og Hvordan det egentlig var etter Blåstertopp. ikke sånn som i filmen, med Arwen :nei:

I går rettet jeg tror jeg at jeg rettet mesteparten av skrivefeilene, men jeg har ikke lagt det ut enda.

Dette ble vel, etter min mening, en altfor kortfattet osv...

Jeg skal skrive mer, da jeg selv så at det ble litt lite informasjon. Jeg skriver i Word, så jeg får vell bare lese igjennom et par ganger eller be mamma eller pappa lese gjennom.

Vi skal lese alle sammendragene opp for klassen, så vi har begrenset med tid på oss, men jeg kan jo snakke med læreren og be om å få mer tid til å lese opp. Oppgaven går mer på muntlig enn på skriftlig, så om det er et par skrivefeil, så er ikke det den største feilen. Men jeg skal pråve å rette mesteparten.

Endret av Gwaihir Vindherre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...