Gå til innhold

Mange raw bilder til jpg?

Anbefalte innlegg

Si man tar 500-1000 bilder på en ferie, og disse vil man gjerne ha på PC'n å titte litt gjennom som jpg filer. Mens man har kanskje 30 bilder man vil jobbe mere med.

For det hadde vært best å tatt alt i raw format, hvis man fort kan få alle bildene over til jpg i samme kvalitet som man tar jpg med kamera på jpg large instilling.

Hender man tar bilder på en fest hvor man bare vil sende noen tullebilder på mail uten redigering, men så var det plutselig et bra bildet der som man hest skulle hatt i raw.

Kan photoshop gjøre dette lett, eller finnes det bedre programmer som gjør alle raw bildene om til jpg i greit fargetemperatur osv uten å måtte åpne alle 500 bildene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lasteet ned en demo versjon av Bibble pro 4. Går på prefferences Tetshered shoting Canon haker jeg av.

Åpner et bildet. Går på file-batch convert.

Velger JPEG proof. Hvor rawfilene er og et sted hvor dette skal ligge.

Filene blir på 260kb. Veldig lite når jpg filene tatt med Eos 300D ligger på 3-4mb. Convert to web gallery til 51kb og til 16 bit tif på 36MB.

Hvorfor blir jpeg proof så små? Må jo stille kameratemoeratur osv her også. AS shot uten instillinger blir ikke bra. Noen tips. Mulig jeg må gjøre noe anderledes?

Lenke til kommentar

Hvorfor tar du RAW bilder hvis du alikevel skal batch prosessere dem til JPG.

Det eneste jeg kan tenke meg er hvis du batch prosessere dem til JPG for å lettere se igjennom hvilke av de 50 bildene av de 1000 som er verdt å ta vare på. For så å gå tilbake til RAW bildene for å justere de 50 optimalt.

For poenget med RAW er jo å ha større mulighet for å justere bildene perfekt.

Hvis du ikke gjør det, og ikke benytter deg av det, ta bilder i JPG så slipper du mye arbeid.

AKIRA

Lenke til kommentar

Hittil har jeg tatt bildene i jpg. Men i raw får man bedre kontroll i fargetemperatur og tint, noe jeg gjerne vil.

Si man tar 300 bilder i et bryllup. Så er det 50 bilder man vil forandre farger og kontrast på og noen du vil jobbe enda mer med for det ble såpass vellykket at du vil printe det i større format. Da er raw ypperlig.

Mens de 250 andre bildene vil du ha å vise som slideshow på PC eller TV uten at du gjør noe med de.

Altså må man konvertere 250 bilder til jpg.

Lenke til kommentar
...Var det ikke det jeg skrev da?

AKIRA

Tror du har missforstått litt... Du sier han skal bare fotografere i jpeg når man uansett skal bruke dem som jpeg senere...

Men han vil bruke RAW for å få bedre kontroll med de få bildene som blir bra, og så konvertere de andre i ettertid til jpeg... Han kan jo ikke på forhånd vite hvilke bilder han vil ha i RAW og hvilke som blir bare sånn passe ->til jpeg!!!

Skyt i RAW uansett!! Det er så skuff å "fremkalle" bilder som er blitt bra og så har man så begrensede muligheter dersom man skyter jpeg....

Lenke til kommentar

Jeg får bare si igjen...

Var det ikke det jeg skrev?

Jeg skrev et lite unntak om han ikke ville ta bilder i JPG..og det var akkurat det samme han beskrev. Jeg forutså behovet han beskrev i ettertid. Som gjør hans behov helt riktig.

Men ser ikke helt ut til at han fikk det med seg.

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...