Gå til innhold

Autmatisk henting av epost..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

BlackBerry hadde vært tingen for deg, så hadde du slippet å sjekke mail i det hele tatt. Da blir de sendt til mobilen med en gang mailen er kommet til mail-serveren.

 

Men norske operatører støtter foreløpig ikke BlackBerry tror jeg, og dessuten trenger man server med BlackBerry også...

 

Bare pass på så du ikke gjør slik som denne mannen, hehe:

http://www.mobil.se/nyheter/visa.asp?id=8670&sid=1

Lenke til kommentar

Nesten gratis? Å ringe opp hver halvtime? Det har jeg ingen tro på! Det koster jo noe bare å ringe opp GPRS, hvis han/hun i tillegg skal gjøre dette 48 ganger i løpet av døgnet, tviler jeg sterkt på at det blir "nesten gratis". Er det ikke 50-60 øre for oppkobling da?

 

La oss regne litt;

50 øre * 48 =2400, altså 24 kroner per dag.

24 kr * 7 =168 kroner per uke.

 

Så veldig billig blir det vel ikke, sett at jeg ikke tar veldig feil på visse punkter her (noe det kanskje er stor sjanse for at jeg gjør :tease: ).

Lenke til kommentar

Det å laste ned mail koster men det kommer ann på hvor store mailen er så det spørsmålet er umulig å svare på. Uansett om du laster ned automatisk eller manuelt så vil prisen på å laste ned selve mailene være den samme.

Når du sender en automatisk forespørsel til mailserveren "har jeg fått mail" så går det sikkert med noen få kb og når serveren svarer "nei det har du ikke" så koster sikkert det noen få kb det også. Vil sikkert variere litt fra server/telefon til server/telefon. Som nevnt tidligere nullstill GPRS tellerne dine, sjekk mailen, sjekk tellerene dine igjen. Da får du svaret på hva det koster pr gang

 

 

Hvis du leser linken til Molna så koblet han i historien opp hvert 5 min hele døgnet i en mnd og betalte 59.-

Lenke til kommentar

OK, jeg nullstilte tellerne, og sjekket. Her er resultatet:

 

For å sjekke om det var kommet noen nye mail ( var ikke kommet noen ny...): 54kb......

 

Laste en gammel mail for å lese den på telefonen ( bare tekst) 330 kb.

 

Så hvis jeg forstår dette riktig så betaler jeg 5 kroner bare for å sjekke, og over 30 kroner for å lese en mail???

 

Det er jo sinnsykt dyrt!!!

 

( har telenorabonnemenet, og henter bare topptekst når jeg sjekker om det har kommet ny mail...)

Endret av stue
Lenke til kommentar
OK, jeg nullstilte tellerne, og sjekket. Her er resultatet:

 

For å sjekke om det var kommet noen nye mail ( var ikke kommet noen ny...): 54kb......

 

Laste en gammel mail for å lese den på telefonen ( bare tekst) 330 kb.

 

Så hvis jeg forstår dette riktig så betaler jeg 5 kroner bare for å sjekke, og over 30 kroner for å lese en mail???

 

Det er jo sinnsykt dyrt!!!

 

( har telenorabonnemenet, og henter bare topptekst når jeg sjekker om det har kommet ny mail...)

Det er ikke Telenor sine GPRS priser!

 

Telenor har 20 kr pr. MegaByte, og det er 1024KiloByte i en MegaByte.

 

Altså: 20 : 1024 = 0,01953125 kr. pr. KB.

 

For å lese en mail: 330KB (Var ikke det litt mye for å lese en mail?) * 0,019 = 6,27 KR.

Lenke til kommentar

Ok. Da betaler jeg ca. 1 krone hver gang jeg sjekker ( 55kb). Hvis jeg sjekker hver halvtime blir det ca. 50 kroner i døgnet bare for å sjekke mail. Det er jo sinnsykt dyrt?

 

Og flere kroner bare for å lese en mail . ( man har jo lyst til å lese mailene man får også...når man er vekke fra dataen...).

 

Synes dette var dyrt....

 

Men takk for oppklaring angående telenorprisene....

Lenke til kommentar

55kb var UTROLIG mye bare for å sjekke eposten! Og nå har jeg testet det selv, og det du opplyste med var fullstendig feil. Jeg brukte ca. 1KB for å sjekke eposten, men da var det ingen nye meldinger. Og jeg brukte ca. 1-2KB for å sende en email. Hvis du skal sjekke hvor mye data som er blitt overført når du sjekker eposten gjør du følgende:

 

Koble opp til serveren, hent epost osv. Hold inne meny-knappen (skifte mellom åpne programmer) velg Telefon, gå innpå menyen, gå inn i mappen Tilkobling og start Tilk.beh. Her kan du se hvor mye som er blitt overført, samt hvilken overføringshastighet det går i. Håper dette hjelp. Post gjerne inn resultater, over hvor mye du brukte for å sende email / hente email.

Lenke til kommentar

"GPRS trafikk takseres pr. byte, og prisene gjelder pr. måned.

 

Den første 0,5 Mb koster kr. 100,- pr. Mb

 

Mellom 0,5 og 20 Mb koster det kr. 15,- pr. Mb

 

Over 20 Mb er prisen kr. 10,- pr Mb

 

Eks 1 megabyte er lik 500-800 WAP-sider.

 

Takseringen er løpende. Du betaler for det du sender eller laster

ned.

Den første wap-siden vil koste ca. 10 øre hvis du har svart/hvitt

skjerm på telefonen og ca. 40 øre hvis du har fargeskjerm.

Dette frem til du passerer 0,5 MB eller hhv. 500/150 wap-sider. Da

går prisen ned til hhv 1,5 øre/6 øre pr. wapside.

Eks: Hvis du laster ned 10 wapsider hver dag, vil dette koste ca.

30,- ( svart/hvitt telefon)/ca. 60,- kroner pr. måned ( farger).

 

Mer om GPRS finner du her http://telenormobil.no/tjenester/gprs/

 

 

Med vennlig hilsen

Telenor Mobil AS""

 

 

 

OK, jeg gjorde som du sa, og gikk inn på tilkoblingsbehandling ( godt tips forresten), og sjekket. Noe av "problemet" mitt som gjorde at en sjekk av eposten kostet meg over 50 kb var at jeg har veldig mange epost i innboksen. Da jeg fikk ned det på et normalt nivå, så brukte den ca. 2kb totalt for å sjekk om det var kommet ny mail ( ingen ny mail), og 3 kb for å sende en mail.

 

Jeg sjekket også hvor mye det kostet å sjekke når det hadde kommet en ny mail, og det ble noen kb ekstra. Hvis jeg i tillegg skulle lese denne mailen kom hele tilkobling opp i 7 kb totalt ca.

 

konklusjonen får bli at hvis prisene som du snakker om ( ca, 0.02 pr kb), stemmer så koster rundt 10 øre å sjekke og lese mail. Og det er jo en mer grei pris!

Lenke til kommentar
"GPRS trafikk takseres pr. byte, og prisene gjelder pr. måned.

 

Den første 0,5 Mb koster kr. 100,- pr. Mb

 

Mellom 0,5 og 20 Mb koster det kr. 15,- pr. Mb

 

Over 20 Mb er prisen kr. 10,- pr Mb

 

Eks 1 megabyte er lik 500-800 WAP-sider.

 

Takseringen er løpende. Du betaler for det du sender eller laster

ned.

Den første wap-siden vil koste ca. 10 øre hvis du har svart/hvitt

skjerm på telefonen og ca. 40 øre hvis du har fargeskjerm.

Dette frem til du passerer 0,5 MB eller hhv. 500/150 wap-sider. Da

går prisen ned til hhv 1,5 øre/6 øre pr. wapside.

Eks: Hvis du laster ned 10 wapsider hver dag, vil dette koste ca.

30,- ( svart/hvitt telefon)/ca. 60,- kroner pr. måned ( farger).

 

Mer om GPRS finner du her http://telenormobil.no/tjenester/gprs/

 

 

Med vennlig hilsen

Telenor Mobil AS""

 

 

 

OK, jeg gjorde som du sa, og gikk inn på tilkoblingsbehandling ( godt tips forresten), og sjekket. Noe av "problemet" mitt som gjorde at en sjekk av eposten kostet meg over 50 kb var at jeg har veldig mange epost i innboksen. Da jeg fikk ned det på et normalt nivå, så brukte den ca. 2kb totalt for å sjekk om det var kommet ny mail ( ingen ny mail), og 3 kb for å sende en mail.

 

Jeg sjekket også hvor mye det kostet å sjekke når det hadde kommet en ny mail, og det ble noen kb ekstra. Hvis jeg i tillegg skulle lese denne mailen kom hele tilkobling opp i 7 kb totalt ca.

 

konklusjonen får bli at hvis prisene som du snakker om ( ca, 0.02 pr kb), stemmer så koster rundt 10 øre å sjekke og lese mail. Og det er jo en mer grei pris!

Det første du sa er gamle priser. På telenor sin side står det:

OBS! Nye priser fra 01.01.05 20 kr,- pr. MB.

 

Og ja, det er ganske billig å sjekke epost.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...