orjanj Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Jeg bruker mapper i Mine bilder på Win xp til å holde orden på bildene. Får et problem når jeg har redigert bildene i PS og lagrer de i PS format. Da kan jeg ikke åpne/vise bildene i Mine bilder, men kun i PS. Noen som vet råd?? Lenke til kommentar
tomviktor Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 PS format, mener du da PSD som er photoshop? Skal du vise dem i windows sin forhåndsvisning? I så fall må bildene være lagret i jpeg, gif eller bmp! Lenke til kommentar
orjanj Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 Ja, PSD. Hva anbefaler du å lagre i om bildet er redigert da, og man ikke vil tape for mye info samtidig som det skal forhåndsvises i win?? Lenke til kommentar
tomviktor Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 jpeg, med liten kompressjon (velg kvalitet 12 i photoshop)! Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) TIFF !!! eller png Visningen fungere på andre formater enn bmp, gif og jpg . Bruker selv kun tiff på bilder, og her vises thumbnails utmerket. jpeg bør ALDRI brukes på bilder før de evt skal på web e.l Endret 9. januar 2005 av kvikks Lenke til kommentar
orjanj Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 Er det stor forskjell mellom TIFF og PSD da?? Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Er det stor forskjell mellom TIFF og PSD da?? Tiff: Stands for "Tagged Image File Format." It is graphics file format created in the 1980's to be the standard image format across multiple computer platforms. The TIFF format can handle color depths ranging from 1-bit to 24-bit. Since the original TIFF standard was introduced, people have been making many small improvements to the format, so there are now around 50 variations of the TIFF format. So much for a universal format. Recently, JPEG has become the most popular universal format, because of its small file size and Internet compatibility. Mere om tiff; http://www.ee.cooper.edu/courses/course_pa...ses/EE458/TIFF/ PSD: Står for Photoshop Document og kan kun utnyttes 100% i Adobe prgram, derfor et godt format til produksjone, men ikkje for videre distro. En tiff kan alle bildebehandlingsprogram etc åpne Litt om de mest vanlige filformatene til bilder; http://www.designer-info.com/master.htm?ht...ile_formats.htm Lenke til kommentar
orjanj Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 Takk for bra svar!! Lenke til kommentar
tomviktor Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 TIFF !!! eller png Visningen fungere på andre formater enn bmp, gif og jpg . Bruker selv kun tiff på bilder, og her vises thumbnails utmerket. jpeg bør ALDRI brukes på bilder før de evt skal på web e.l Hehe, da lerte jeg noe nytt! Trodde ikke forhåndsviseren viste tiff og png! Da er det jo selvsagt at man bør bruke tiff. Personlig skyter jeg i raw og lagrer i Tiff eller PSD, men har aldri brukt forhåndsvisningen i windows xp.... Lenke til kommentar
mandela Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 TIFF !!! eller png Visningen fungere på andre formater enn bmp, gif og jpg . Bruker selv kun tiff på bilder, og her vises thumbnails utmerket. jpeg bør ALDRI brukes på bilder før de evt skal på web e.l tiff kan lagre layers fra ps mens png ikke kan eller hvordan er det? hvilke innstillinger bør brukes for disse formatene forresten? Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 TIFF !!! eller png Visningen fungere på andre formater enn bmp, gif og jpg . Bruker selv kun tiff på bilder, og her vises thumbnails utmerket. jpeg bør ALDRI brukes på bilder før de evt skal på web e.l tiff kan lagre layers fra ps mens png ikke kan eller hvordan er det? hvilke innstillinger bør brukes for disse formatene forresten? Du kan lagre layers i tiff i siste PS versjoner, men da vil disse være uleselig for andre program... Synes selv det er greit å bruke psd når eg jobber i en fil, vet da at alle tiff filene vil kunne åpnes hos hvem som helst... png foreslå eg bare fordi det komprimere bedre enn tiff med mindre kvalitetstap enn ved bruk av jpg, om det var problem med harddisk plass... Lenke til kommentar
orjanj Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Mener du da at du lagrer som PSD mens du jobber i PS, og så lagrer i TIFF til slutt? Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Man kan se PSD filer i infranview, hvis det er noe til hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå