Gå til innhold

CPU hastighret avhengid av skjermkort ?

Anbefalte innlegg

HK: Abit KT7A, CPU: AMD T-bird 1400, 512 mb SDRAM, 550w PSU,

Hvorfor kan CPU klokkes høyere med et GF2 MX skjermkort, enn når man bruker Gainward GF4 TI4400 GS. ?

Kjører stabilt på (11.5x140)=1610 med GF2 kort, maskinen kræsjer etter kort tid hvis jeg går over (10.5x136)=1428 med GF4 kortet.

Noen som vet om "det pleier å være slik" ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det være at du har litt lite strøm? Da ville du nå lenger opp i hastighet på CPU med et skjermkort som bruker lite strøm! (Overklokking av CPU krever mer strøm).

Eller har du kanskje dårlig kabinettkjøling, slik at lufttemperaturen i kassa blir høyere med GF4 kortet??

Lenke til kommentar

Det blir usabilt selv om jeg setter spenningen på max (1,89V), samt fjerner sidedør på kabinettet og setter en stoooor vanlig 220V vifte til å blåse rett inn mot skjermkort + CPU.

(Den totale strømforsyningen til maskinen blir ivaretatt av Enermax 550W psu., så det burde heller ikke være problemet)

Men jeg takker for innspill, og ser frem til flere.

Lenke til kommentar

sommervarme er en ting

eg har et lignande problem...

kan klokke skjermkortet masse viss eg har standard CPU, men viss eg har klokka CPU 60mhz vil de ikkje gå

sånn blir de: xp2000+ 12,5 x 138= 1725mhz

og geforce3 ti200 230/490

eller: xp2000+ standard: 1670mhz

og geforce3 ti200 238/518

trur nok de er varmen, for en AMD T-bird produserer haugevis med varme i likehet med min... og sjøl om du har ei vifte som blåser rett på, er ikkje de nok...trur ikkje eg i alle fall, hadde du hatt vannkjøling ville du sikkert kunna kjørt på samme mhz på cpu uansett kas 3d kort

Lenke til kommentar

Som nevt ovenfor Enermax 550W strømforsyning(PSU).

Ja, jeg testet begge skjermkortene på samme dag, og det vat ikke så veldig mye varmere enn normalt i rommet. Jeg begynner selv å helle mot at hovedkort, eller skjermkort kan være defekt.

Lenke til kommentar

Kan også rett å slett være en instilling i bios.

Jeg hadde problemer med å få cpuen til å kjøre på standard hastighet 1333mhz, maskina ble ustabil. Så jeg måtte kjøre på 1000mhz med 100fsb.

Lurte veldi på hva som var galt, holdt på å sende hk på reprasjon. Så prøvde jeg med et gammel ATI skjermkort, og da fungerte alt.

Tror jeg fant ut at det var et eller annet i en bios instilling som Gf3 rett og slett ikke taklet.

Kjøpte nytt hk og var kvitt problemet :razz:

Skjekk i bios, er muligens noe der. Skift litt på instilllinger å sånt :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-12 22:50, |Flame| skrev:

Jeg hadde problemer med å få cpuen til å kjøre på standard hastighet 1333mhz, maskina ble ustabil. Så jeg måtte kjøre på 1000mhz med 100fsb.

Lurte veldi på hva som var galt, holdt på å sende hk på reprasjon.

Har Abit KT7A-RAID rev1.1 og hadde samme problemet, kunne ikke kjøre 133mhz FSB. Prøvde det meste. Til slutt heiv jeg ut en minnebrikke, og ALT fungerte. Forbanna MTEC 256mb PC133 klarte ikke 133mhz..

Lenke til kommentar

Jeg kan dytte fsb'en over 140 (11.5x140) hvis jeg vil sålenge GF2 kortet står i, og maskinen funker fint. (standard for CPU er jo 10,5x133)

Har også flashet Bios på HK. Mulig Abit KT7A har en allergi mot GF4?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...