Gå til innhold

Hvilken vgs skal du søke?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bor på Nordkjosbotn, ingen som vet hvor det er uansett. :p

Jeg vet. ;)

Vurderer allmenn på Kongsbakken VGS, men er ikke 100% sikker.

Ikke for å spore av topic, men hvordan får man spesiell studiekompetanse?

Er kravet kun 5 timer matte pr uke alle tre årene?

Lenke til kommentar

Skal søke på allmenn på Langhaugen vgs. (Bergen) :thumbup:

Ikke for å spore av topic, men hvordan får man spesiell studiekompetanse?

Er kravet kun 5 timer matte pr uke alle tre årene?

Så vidt jeg har fått med meg så velger man avansert matte, fysikk og/eller kjemi og biologi i 2. og 3. og får da denne spesielle studiekompetansen. Trenger ikke stresse med det i 1. altså.

Lenke til kommentar

Når et studie krever spesiell studiekompetanse, betyr det at det kreves spesielle fag i tillegg til de obligatoriske. Det er ikke noen forhåndsbestemte fag som gir betegnelsen "spesiell studiekompetanse", og det eneste du trenger å gjøre er å velge de fagene studiet du ønsker å komme inn på krever.

Jeg tar selvkritikk hvis jeg har misforstått noe.

Lenke til kommentar

Helt riktig som satyrium sier. Det som er spesielt med spesiell studiekompetanse er rett og slett at den er forskjellig fra generell. På hvilken måte den må være forskjellig avhenger av studiene i høyere utdanning. Et godt eksempel er ingeniørlinjene som krever 3MX og 2FY. Fra høsten vil også mange informatikk- og naturvitenskapstudier kreve 2MX i det minste og derfor også kreve spesiell studiekompetanse, men kravene er allikevel ikke identiske selv om de alle krever denne "spesielle studiekompetansen".

Jeg oppfordrer uansett alle til å ta matte hele veien og gjerne også litt fysikk. Det blir bare flere og flere studier og yrker hvor dette trengs.

Edit: Jaggu er det han Leif.

Endret av zimen
Lenke til kommentar

Har du ikke peiling på hva du skal bli og sånne ting, velg allmenn. Da har du ikke mye lekser, prøvene er enkle og 2. og 3. året er fylt med fritimer, om du velger riktig.

I tillegg kan du velge matte som er ganske skøy. Ellers er allmenn mye renere enn andre linjer. Gjør som meg, sov på soffan i vestibylen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...