Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

100mbit kabel, verified for gigbit...?

Gjest Slettet-nQdjz0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-nQdjz0

Jeg satt å leste hva som sto på nettverkskabelen her nå. (lite å finne på ja... :p )

På den står det:

UTP CAT.5E PATCH ISO/IEC 1.1.801 & EN 501.73 & TIA/EIA 568B.2 3P VERIFIED FOR GIGABITETHERNET-24AWGX4P TYPE CM(UL) C(UL) CMH E164469-F3

Betyr det at jeg kan kjøpe noen gigabit nettverkskort hjemme nå og få mye raskere LAN? En ny switch også da

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-nQdjz0
ja cat5e funker bra til gigabit ja :yes:

Det står cat5e på en kryssa kabel her også :yes:

har nettbutikken sendt feil da eller passer nesten alle 100mb til 1 gbit?

Er ikke 1 gbit kabler ganske dyre?

Lenke til kommentar

5e Er sertifisert for Gbit men den faktiske ytelsen ligger på ca 500-750Mbit+++ alt etter hvor langt kabelstrekk man har og hva slags utstyr man har. Jeg Bruker Cat 6 og 5e på Gbit nettet mitt hjemme og hmerker ikke så mye ytelses forskjell.

Edit: Alle kalber er bakover kompatigel så man kan kjøre Gbit sertifiserte kabler på alle hastigheter under dette. De kan fungere på hastigheter over dette men blir da mest sannsynligvis veldig ustabil.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvor kan jeg få kjøpt cat 5e ledning? Verken biltema eller clas ohlson hadde. Jeg har 2 RJ-45 plugger og utstyr så bare kabel bestilling hadde fungert utmerket!

Noen som vet om butikker som selger dette, evt. inett butikker?

Takk.

Lenke til kommentar
Hvor kan jeg få kjøpt cat 5e ledning? Verken biltema eller clas ohlson hadde. Jeg har 2 RJ-45 plugger og utstyr så bare kabel bestilling hadde fungert utmerket!

Noen som vet om butikker som selger dette, evt. inett butikker?

Takk.

www.elfa.se

Der jeg kjøpte min kabel.

Lenke til kommentar
har nettbutikken sendt feil da eller passer nesten alle 100mb til 1 gbit?

Godkjent kabel for gigabit er cat5e, men snart går standarden over til cat6 (har vel kanskje gjort det allerede?). Gigabit-kabler fungerer fint på 100mbit-nett(verkskort), og 100mbit-kabler funker fint på gigabit-nett(verkskort). Sistnevnte gir ikke bra ytelse, men det vil fremdeles fungere.

Gigabit koster ikke mye den dag i dag, så dersom man f.eks. skal legge opp nettverskabler i huset, er det å anbefale å kjøre cat6. Da kan man også kjøre kabel/satelitt/tv-signal gjennom dem, i tillegg til telefon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...