Gå til innhold

Får ikke klokket opp noe særlig

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg har oppsett som følger. Asus A7N8X DL v2, barton xp2500, twinmos winbond 3200 2x512 mb. Forton 400 w psu, 4x160 gig seagate, 9800 pro.

Jeg får ikke klokket opp cpu til mer enn 175 mhz og 12 x multiplier (xp2700). Da får jeg blåskjerm.:hmm: Har til og med lagt lask på sokkelen til cpu for å låse opp sperren på den uten at dette hjelper.

Jeg kjenner en som har lik cpu og ram, og han får klokket glatt opp til xp3200, med 200 mhz buss(400mhz effektivt). Han kjører også "spd" på memory settings.

Litt merkelig at jeg ikke får kjørt på 200 mhz på minnet, siden det jo er 200mhzbrikke jeg har kjøpt? Jeg har selvfølgelig også brikkene slik at jeg kjører effektivt 350 mhz (DDR)

Noen som har noen gode teorier på hva jeg kan gjøre?

Kan det være en ide å bytte ut minnebrikkene? Tror cpu'n min skal klare mer enn det den har prestert til nå

Seriøse svar mottas med takk :thumbup:

Endret av xlpuma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Skal fjerne den når jeg kommer hjem over helga.

Andre forslag?

Kan det stoppe i RAM-brikkene mine? Hovedkortet?

Vet at xp2500 er beregnet for 333 mhz buss, men har hørt at de skal kunne kjøres opp til 400 mhz :hmm:

Lenke til kommentar

Kan være at du må øke spenninga di på cpu/ram.

Edit Går ikke an og sammenligne to systemer 100% selv med Like komponenter, alt av hardware er forskjellig og du får bare en viss pekepinn med å se på kompisen sitt system. Og som regel må man bare prøve seg fram med forskjellige multipliers, busshastigheter og med ram/cpu spenning. Og bruk programmer som superpi, prime95 for å teste stabiliteten.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Det at du ikke får kjørt den stabilt på høyere busshastigheter stabilt kan også være at du har for lite kjøling på cpu slik at den når for høy temperatur under 100% bruk, jeg har kjøpt meg en en thermalright sp97 kjølekappe med 92mm vifte for å ha nok kjøling.

øk spenninga på cpu først før du rører spenninga på ram og øk i små step om gangen. For å teste at systemet ditt er stabilt så kjør superpi og prime95 ( i ett par timer) da du vil du få opp feilmelding og programmet avbrytes dersom systemet er ustabilt.

Er ikke helt sikker på hvor mye du kan øke på ditt HK da jeg ikke har samme så søk på forumet på hovedkortet ditt for å se om det ligger noen forslag på hva som er max Volt på ram/cpu siden det er fort gjort og øke for mye.

Sjekk her

Edit: spør han du kjenner om hjelp.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Takker for svar :yes:

Problemet er bare at jeg ikke får bootet opp en gang. Får blåskjerm med en gang masina starter.

Så litt mer på oc cpu på forumet her. Mye god lesing og tips. :thumbup:

Skal øke volten som anbefalt når jeg kommer hjem. :yes:

Skal også montere vannkjøling når jeg får denne i februar en gang. Har bestilt TT vannkjøling julaften sånn som mange her på forumet. Kjøleren jeg har nå holder nok ikke når/hvis jeg får klokket den opp mer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...