alfmarius Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Hei Jeg har anskaffet meg en ny bærbar fra Netshop, nærmere bestemt en customized Aopen 1557GLS. Det fulgte med en cd med drivere, men jeg har litt oppheng på å ha de nyeste og ferskeste for maximal ytelse, så jeg prøvde å finne dem på nett heller. lurer da på en ting ang. intel chipset: (driver katalogen het: "INTEL CHIPSET INF" ) driveren som lå på cden har følgende i readme.txt: * Version: 5.1.0.1007 * Target Chipset#: Intel® 6300ESB * Date: Sep 04, 2003 jeg var på intel sine sider og fant en nyere versjon, men den har noe annet i readme.txt: * Version: 6.2.1.1001 * Target Chipset#: Intel® 925X/XE * Date: Sept. 03, 2004 katalogstrukturen og filene, ser helt like ut når jeg pakker ut den nedlasta driverfilen, eneste som skurrer litt er "target chipset", som kanskje ikke bare er "litt" ? har lest litt rundt på nettet nå, men har ikke helt fått med meg om jeg kan bruke denne nyere driveren eller ikke, og om det her er snakk om to helt forskjellige drivere. etter windows xp (sp2+win.update) funket alt som det skulle, men jeg tenkte det er lurt å få innstallert siste versjon for maximal ytelse uansett. noen som kan dele litt kunnskap med meg? mvh alf marius Lenke til kommentar
Snask Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 i readme fila så skal det jo også være lista opp hvilke chipset installasjonen støtter. Hvis du ikke finner chipsettett ditt der vil jeg annbefale å gå på aopen sine sider Lenke til kommentar
alfmarius Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 Har vært å rota litt rundt på a-open sine sider, men ikke funnet annet enn den samme "gamle" driveren som fulgte med cd-en. Jeg tror det er denne som "gjelder" though. De driver-pakkene som man laster ned fra intel, er veldig generelle, og inneholder støtte for mange typer chipset. Fant litt mer detaljerte spesifikasjoner på denne laptopen på http://solution.aopen.com.tw/products/nb/1557G.htm der der står: Chipset North Bridge: Intel 855PM South Bridge: Intel ICH4-M Filene som har med "855" og "ich4" er helt like i begge pakker fant jeg ut, så egentlig tror jeg at jeg bare skal ta til takke med disse. den gyldne regel "if it works, dont fix it" er ikke alltid like lett å følge, med så mange fristende driver updates.. men denne gang tror jeg det er det beste. systemet fungerer jo.. alf marius Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) * Target Chipset#: Intel® 925X/XE ikke bry deg om den. Det er misvisende, beskriver bare den øverste modellen det KAN brukes til. Hadde samme forvirring selv for noen mnd siden. ergo, Version: 6.2.1.1001 er nyere og de som du burde installere. Chipsettet ditt er 855PM (ICH-4) hverken Intel® 6300ESB <-- som er noe helt annet enn et hovedkort, og Intel® 925X/XE har noe med 855PM å gjøre. Tullete av Intel IMO ettersom dette driversettet er universalt og fungerer til alle modellene. PS: Dette er ikke en gjetning, men fått det bekreftet av Intel for par mnd. siden når jeg skulle installere siste funnede Intel Chipset drivere selv som jeg pleier å hente ned fra http://guru3d.com siste driversett tror jeg er 1007. http://downloads.guru3d.com/download.php?det=944 Desutten er apekatt et merkelig ord. tenkt på det i hele dag. merkelig. Karmacom Endret 9. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå